لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

«احتمال قطع برق در تهران افزایش یافت»


کاهش شدید هوا و کمبود انرژی، موجب قطع گاز دربرخی شهرهای ایران شده و شاید برق هم در تهران قطع شود.
کاهش شدید هوا و کمبود انرژی، موجب قطع گاز دربرخی شهرهای ایران شده و شاید برق هم در تهران قطع شود.

گاز همه وزارتخانه ها و ادارات دولتی، از پنج شنبه گذشته، و به منظور تامين مصرف خانگی گاز قطع شده و اين اقدام از ساختمان مرکزی وزارت نفت و شرکت های تابعه آغاز شده است.


به گفته مدير عامل شرکت ملی گاز ايران اين اقدام از ساختمان مرکزی وزارت نفت و شرکت های تابعه از جمله شرکت ملی گاز ايران آغاز شده است.


از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری ایسنا ، مدير عامل برق منطقه ای تهران هم از قطع احتمالی برق در تهران خبر داده است. به گفته فتاح مير فتاح، پس از قطع گاز نيروگاه های کشور، هم اکنون نيروگاه هايی که برق تهران را تامين می کنند با سوخت مايع کار می کنند و اين در حالی است که از ذخيره اين سوخت نيز کمتر از ۴۰ در صد باقی مانده است.


بحران گاز ادامه دارد


درحالی که خبرگزاری ها از قرارگرفتن استان های اردبيل، آذربايجان شرقی وغربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، چهارمحال بختياری و سمنان در محاصره برف و سرما خبر می دهند، قطع گاز در اين استان ها و برخی از ديگر استان ها، مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و مردم برای گرم کردن منازل خود بار ديگر به مصرف نفت سفيد رو آورده اند.


در شهرهای سنگسر، سمنان و شهميرزاد، سرمای منهای ۱۰ درجه، مردم را با مشکلات تازه ای مواجه کرده است. در کرمانشاه نيز صف های طویلی از مردم برای دريافت نفت سفيد تشکيل شده است. در کردستان گاز همچنان در برخی شهرها قطع است.


قطع گاز وزارتخانه ها وادارات


پنج شنبه و جمعه گذشته، گاز همه وزارتخانه ها و ادارات دولتی قطع شد. به گفته معاون وزير نفت، اين اقدام به منظور تامين نياز مصرف گاز خانگی صورت گرفته است. رضا کسايی زاده در مصاحبه با واحد مرکزی همچنين گفته که «اين اقدام از ساختمان مرکزی وزارت نفت و شرکت های تابعه از جمله شرکت ملی گاز ايران آغاز شده است». اين در حالی است که مدير عامل شرکت ملی گاز ميزان مصرف تجاری گاز و ادارات دولتی را نيز شامل می شود، تنها ۱۰ در صد مصرف گاز در کشور را تشکيل می دهد.


مدير عامل شرکت ملی گاز وعده داده تا چند روز آينده و با افتتاح پالايشگاه پارسيان دو در استان فارس، روزانه ۱۰ ميليون متر مکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزريق شود. وی اظهار اميدواری کرده با اين اقدام مشکل کمبود گاز تا حدی بر طرف شود.


احتمال قطع برق


همزمان با قطع گسترده گاز، مشکل تازه ای در کشور نمايان شده و آن احتمال قطع برق در تهران و برخی ديگر از شهرهای بزرگ کشور است. شرکت توانير روزجمعه، ۱۵ دی ماه، با انتشار اطلاعيه ای هشدار داد سوخت نيروگاهها با محدوديت مواجه شده است. در اين اطلاعيه که خبرگزاری ايسنا آن را منتشر کرده، آمده «مردم صرفه جويی کنند تا از بروز خاموشی های احتمالی جلوگيری شود».



فتاح مير فتاح، مدير شرکت برق منطقه ای تهران می گوید که با ادامه روند فعلی در مصرف انرژی در کشور، قطع شدن گاز نيروگاهها و محدوديت در عرضه سوخت مايع احتمال خاموشی در تهران افزايش يافته است.

فتاح مير فتاح، مدير شرکت برق منطقه ای تهران نيز تاکيد کرده که با ادامه روند فعلی در مصرف انرژی در کشور با قطع شدن گاز نيروگاه ها و محدوديت در عرضه سوخت مايع احتمال خاموشی در تهران افزايش يافته است. به گفته مديرعامل شرکت برق منطقه ای تهران،«از اول آذرماه سوخت اوليهنيروگاه ها يعنی گاز به دليل مصرف بالای آن در کشور قطع شده و در حال حاضر نيروگاه ها برای توليد انرژی برق مورد نياز تهرانی ها فقط از سوخت مايع استفاده می کنند».


مير فتاح درباره وضعيت نامناسب موجود تاکيد کرده «در روزهای اول آذرماه نيروگاه های دماوند ری و منتظرقائم کار خود را با گاز شروع کردند و پس از قطع گاز با سوخت مايع به کار ادامه دادند اما اين ميزان گاز نيز ديروز به نيروگاه ها تعلق نگرفت». وی همچنين گفته که « در حال حاضر سوخت نيروگاه های تهران فقط با سوخت مايع بوده و روزانه ۲۴ ميليون ليتر سوخت به مصرف می رسد».


به گفته مدير برق منطقه تهران، از مخازن ذخيره سوخت مايع نيروگاه های فقط ۴۰ درصد باقی مانده، اکنون نيروگاه های استان تهران از نظر سوخت مايع نيز با کمبود مواجه شده اند. خبرگزاری مهر از قول ميرفتاح ميزان ذخاير فعلی سوخت مايع در نيروگاه های تهران را ۲۰۰ ميليون ليتر عنوان کرده و هشدار داده «در صورت نرسيدن سوخت مايع به طور مناسب در استان تهران با خاموشی مواجه می شويم».


افزایش قيمت سوخت



روزنامه اعتماد در شماره امروز خود از سقز، بانه و مريوان نوشته که قيمت نفت سفيد در اين شهرها به ۱۰ تا ۱۵ برابر افزايش يافته و کپسول گاز موجود نيست. به گفته مردم اين شهرها، قيمت چراغ های نفتی سه هزار تومانی در اين مناطق به ۱۵ هزار تومان رسيده است.

قطع گاز و آب و و قطع احتمالی برق موجب بروز انتقادات تند نمايندگان مجلس شده است. فخرالدين حيدری، نماينده سقز و بانه در مجلس در نامه ای به محمود احمدی نژاد، ضمن اعتراض به سهل انگاری مسوولان اجرايی کشور تاکيد کرده زنان و کودکان سقز و بانه از سرما می لرزند.



امين شعبانی، عضو فراکسيون اکثريت مجلس و نماينده سنندج نيز در گفت و گو با خبرگزاری ايلنا گفته است: «احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتی خود شعار آوردن نفت بر سر سفره های مردم را همواره مورد تاکيد قرار می داد ولی با وضعيتی که مردم در مناطق سردسير دارند، کاملا عکس اين موضوع را شاهد هستيم».


روزنامه اعتماد در شماره امروز خود از سقز، بانه و مريوان نوشته که قيمت نفت سفيد در اين شهرها به ۱۰ تا ۱۵ برابر افزايش يافته و کپسول گاز موجود نيست. به گفته مردم اين شهرها، قيمت چراغ های نفتی سه هزار تومانی در اين مناطق به ۱۵ هزار تومان رسيده است.


XS
SM
MD
LG