لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۹

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا: تحریم نفت ایران مشکلی برای ما ایجاد نمی کند


«گونتر اوتینگر» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا
«گونتر اوتینگر» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا
«گونتر اوتینگر»، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در واکنش به گزارش هایی در مورد اخلال در تامین انرژی اروپا در صورت تحریم نفت ایران گفت: «این مسئله مشکل خاصی نیست و می توان با کمک سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک و دیگر منابع، جای خالی انرژی مورد نیاز را پر کرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوتینگر گفت: «بحث های در مورد تحریم نفت ایران مطرح شده و این که آیا این مسئله برای اتحادیه اروپا مسئله ساز خواهد بود یا نه. تا آن جایی که گفت وگوها و محاسبات نشان می دهد، اتحادیه اروپا برای تامین منابع انرژی با مانع روبرو نیست و می تواند راه های جایگزین مناسب را پیدا کند.»

برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت، پاریس به دنبال مذاکره و گفت وگو با متحدان خود است تا بتوان تحریم های گسترده و یکپارچه ای را به سرعت علیه بانک مرکزی ایران و نیز خدمات فروش نفت ایران اعمال کرد.

بریتانیا هرچند دستور داده تمامی روابط مالی و اعتباری با نهادهای بانکی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قطع شود، ولی هیچ گونه تحریم و فشاری متوجه صنایع انرژی و نفت و گاز ایران نکرده است.

فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد خواستار اعمال تحريم هایی در ابعاد «بی سابقه» عليه ايران شده و از قدرت های جهانی خواسته تا از خريد نفت ايران خودداری کرده و دارايی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کنند.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهور فرانسه، در نامه ای به رهبران آمريکا، بريتانيا، آلمان اتحاديه اروپا، کانادا، و ژاپن پيشنهاد خود برای تحريم های تازه را مطرح کرده بود.

نيکلا سرکوزی گفته است:«همزمان با اين که ايران برنامه هسته ای خود را به جلو برده از مذاکره سرباز می زند و مردم خود را به انزوا محکوم می کند، فرانسه از تحريم های تازه در ابعاد بی سابقه حمايت می کند تا از اين طريق ايران متقاعد شود که بايد مذاکره کند.»

رييس جمهوری فرانسه اضافه کرده است:«بنابراين فرانسه به اتحاديه اروپا و کشورهای عضو آن، ايالات متحده، ژاپن و کانادا و کشورهای ديگری که مايل (به همکاری هستند) پيشنهاد می کند تا فورا در خصوص مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران و توقف خريد نفت اين کشور تصميم بگيرند.»

فرانسه از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای و آزمايش موشک های بالستيک را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «اگر متحدان همکاری کنند، ما هم بخشی از این مسئولیت را به عهده می گیریم چرا که مسئله مهم، همکاری متحدان در کنار یکدیگر است و این کار را باید به سرعت دنبال کرد چرا که همین طور که ما حرف می زنیم و مذاکره می کنیم، سانتریفوژها در ایران کار می کنند.»

ديپلمات ها در مقر اتحاديه اروپا می گويند که اين اتحاديه قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود۲۰۰ نفر از شخصیت های حقیقی و حقوقی و شرکت های ايرانی را مورد تحريم های تازه قرار دهد. اين اقدام اتحاديه اروپا برای تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل مقابله جويی آن با درخواست های بين المللی در زمینه حل و فصل ابهام های مربوط به برنامه هسته ای اش صورت می گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است تحريم های جديد اتحاديه اروپا در نشست روز اول دسامبر وزيران امور خارجه اين اتحاديه در بروکسل بررسی و مورد تصويب قرار گيرد.

تحریم های اتحاديه اروپا در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.
XS
SM
MD
LG