لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

اتحاديه اروپا: آماده هرگونه کاهش در واردات نفت از ايران هستيم


اتحاديه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد به تدريج واردات نفت خود از ايران را کاهش داده و با توجه به تحريم هايی که قرار بوده از اول ژوئيه به اجرا گذاشته شود، نفت ذخيره شده کافی در اختيار دارد و دچار مشکل جدی نخواهد شد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، «مارلين هولزنر»، سخنگوی انرژی کميسيون اروپا در واکنش به خبر قطع صادرات نفت ايران به اروپا گفت: «شماری از کشورهای عضو اتحاديه اروپا از قبل واردات خود را کم کرده بودند.»

وی افزود: «بريتانيا، اتريش و پرتغال از قبل واردات خود را کم کرده بودند. در مورد فرانسه، اطلاعات دقيق و رسمی و به روز در اختيار نداريم ولی مديرعامل شرکت نفت توتال فرانسه پيشتر اعلام کرده بود هرگونه واردات نفت از ايران را متوقف کرده است.»

وزارت نفت جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های فرانسوی و بریتانیایی را متوقف می‌کند.

در همین حال احمد قلعه‌بانی،مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، روز دوشنبه، درباره احتمال قطع صادرات نفت کشورهای اروپايی همچون اسپانيا، هلند، يونان، آلمان، ايتاليا و پرتغال، به خبرگزاری مهر گفت: «قطعا اگر اقدامات خصمانه برخی از کشورهای ديگر اروپايی ادامه يابد، صادرات نفت به اين کشورها قطع خواهد شد.»

وی افزود: «به زودی قيمت جهانی نفت از مرز ۱۵۰ دلار عبور می‌کند.»

به گزارش بلومبرگ و طبق آمارهای اتحاديه اروپا، بريتانيا، اتريش و پرتغال در فاصله ژانويه تا سپتامبر سال ۲۰۱۱، دی ماه ۱۳۸۹ تا شهريورماه ۱۳۹۰، هيچ گونه واردات نفت از ايران نداشته اند. بلژيک، جمهوری چک و هلند در همين فاصله ۲.۳۸ ميليون تن نفت خام از ايران خريداری کرده اند ولی خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند. به گفته مارلين هولزنر، ايتاليا، اسپانيا و يونان هم در حال حاضر مشغول کاهش واردات نفت خود از ايران هستند.

اتحاديه اروپا پيشتر و در راستای مجازات ايران برای تعقيب برنامه اتمی، تحريم واردات نفت عليه ايران را تصويب کرده و گفته بود از اول ژوئيه، تيرماه سال آينده، ديگر نفت ايران را خريداری نخواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، اين زمان برای اين در نظر گرفته شده که کشورهايی مانند يونان که به نفت ايران محتاج هستند، بتوانند راه های جايگزين پيدا کنند.

ايران هفته گذشته ضمن تهديد قطع صادرات نفت به ايتاليا، اسپانيا، پرتغال، يونان، فرانسه و هلند، سفيران اين کشورها در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد تا به اقدامات تنبيهی تصويب شده، اعتراض کند. شبکه تلويزيونی پرس تی وی، شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی ايران در گزارشی گفته تهران به اين کشورها اخطار کرده يا قرارداد طولانی مدت با تضمين پرداخت بدهند يا اين که صادرات نفت به آن ها متوقف خواهد شد.

عليرضا نيکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ايران روز يکشنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های نفتی انگليسی و فرانسوی متوقف شده‌است و ايران نفت خام صادراتی را به جای اين شرکت‌ها به مشتريان جديد تحويل خواهد داد. طبق آمار وزارت انرژی آمريکا، فرانسه چهار درصد از نفت خام مورد نياز و بريتانيا حدود يک درصد از نفت خام خود را از ايران تهيه می کند.

اين گزارش حاکی است کشورهای اروپايی در ۹ ماه اول سال ميلادی گذشته، حدود ۲۲.۴ ميليون تن از ايران نفت خريده اند که نزديک به ۵.۸ درصد خريد نفت از خارج از اروپا را تشکيل می دهد. در اين ميان، يونان اصلی ترين خريدار نفت ايران است که از ايران ۴.۱۴ ميليون تن نفت خام خريده که نزديک به ۳۴ درصد واردات نفت اين کشور را تشکيل می دهد.

به گزارش بلومبرگ، اتحاديه اروپا نفت ذخيره اضطراری در حدود ۱۳۶ ميليون تن در اختيار دارد که برای ۱۲۰ روز استفاده آن ها و يا چهار و نيم سال واردات نفت از ايران کافی است. به گفته مارلين هولزنر، هنوز هيچ کشوری از اعضای اتحاديه اروپا درخواست دسترسی به ذخيره نفت خام را مطرح نکرده است.

وی افزود: «ما در حال بررسی وضعيت انرژی در کشورهای اتحاديه اروپا هستيم و در صورتی که مشکل و يا مسئله و يا کمبودی ايجاد شود، آماده حل آن هستيم. ضمن اين که راه های جايگزين هم در دستور کار قرار دارد.»

XS
SM
MD
LG