لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

بیانیه خانواده های دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران


جاش فتال (راست) و شین بائر
جاش فتال (راست) و شین بائر
خانواده های دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران،دوشنبه، پس از برگزاری جلسه دادگاه، در بیانیه ای ابراز امیدواری کردند این پرونده به زودی و با «اثبات بیگناهی این دو» به پایان برسد و آن ها آزاد شوند.

در این بیانیه آمده است: «ما خوشحالیم از این که فرصتی به این دو داده شد تا بیگناهی خود را در دادگاه و به مقامات ایرانی نشان دهند و امیدواریم هر دو به زودی آزاد شوند.»

دادگاه سه شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی روز یکشنبه در حالی در تهران پشت درهای بسته برگزار شد که سارا شورد یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در مرداد ۸۸ که شهریور امسال با قید وثیقه آزاد شده بود در دادگاه حضور نداشت.



مسئولان قضایی جمهوری اسلامی پیشتر در آبان ماه دادگاه جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد را به دلیل عدم حضور خانم شورد در ایران به تعویق انداخته بودند اما در نهایت دادگاه انقلاب تهران پس از ۱۸ ماه در غیاب این تبعه آمریکایی، جلسه رسیدگی به اتهامات آنها را برگزار کرد.

سارا شورد ۲۳ شهریور ماه امسال با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد و اجازه یافت که ایران را به مقصد ایالات متحده ترک کند.

هر سه شهروند آمریکایی، مردادماه ۸۸ در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی ایران و عراق بودند توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند و پس از آن مقام‌های ایرانی هر سه را متهم به جاسوسی کردند.

از سوی دیگر دادگاه سه شهروند آمریکایی در حالی پس از ۱۸ ماه برگزار می‌شود که مسعود شفیعی، وکیل هر سه شهروند، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که اجازه نیافته پیش از جلسه دادگاه با دو موکل خود که هنوز در بازداشت هستند دیدار کند.

خانواده های این دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران در بیانیه خود می گویند:«درست است که این دادگاه پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه ها برگزار شد، ولی ما می دانیم که هر دو توانسته اند دفاع خود را به درستی و هم شفاهی و هم کتبی داشته باشند و به دادگاه بگویند.»

خانواده های دو شهروند آمریکایی از این که متهمان این پرونده در ایران نتوانسته اند پیش از جلسه دادگاه با وکیل خود دیدار کنند، ابراز تاسف کرده و گفته اند:«شین و جاش قصد گذر از مرز کردستان عراق و ورود به خاک ایران را نداشته اند و هیچ قصد و نیت بدی نسبت به دولت ایران هم نداشته اند.»

این بیانیه می گوید خانواده ها هنوز نگران هستند و امیدوارند با رعایت انصاف، این پرونده به پایان برسد.

این دادگاه تجدید شده و قرار است در نوبتی دیگر به کار خود ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG