لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

«خودداری» قوه قضاییه از اظهارنظر درباره پرونده پرستو دوکوهکی


با گذشت نزدیک به ۴۰ روز از بازداشت پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی مقام‌های قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به خانواده او اعلام کرده‌اند که وضعیت این روزنامه نگار زندانی به قوه قضاییه ارتباطی ندارد.

گزارش‌ها حاکی است پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، بدون ابلاغ رسمی اتهام، از حدود چهل روز پیش در سلول انفرادی به سر می‌برد.

بتول فیضی، مادر این روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، در گفت‌وگو با سایت کلمه، از پی‌گیری‌های خود در مورد وضعیت فرزندش در این مدت خبر داده گفته است: «در مراجعه به دفتر رئیس قوه قضاییه، گفته شده وضعیت زندانیان سیاسی یا امنیتی، به دفتر رییس قوه قضائیه ارتباطی ندارد و مسئولان دادستانی تهران باید در این زمینه پاسخگو باشند.»

به گفته مادر پرستو دوکوهکی، او بار‌ها برای پی‌گیری وضعیت فرزندش، به دادسرای تهران و دادسرای شهید مقدس، در زندان اوین مراجعه کرده اما هربار به خانم فیضی گفته شده پرستو «برای پاره‌ای از توضیحات» در حال پاسخگویی به سئوالات مقامات قضایی است.

این گزارش حاکی است در دو هفته گذشته خانواده پرستو دوکوهکی دو بار اجازه ملاقات حضوری با فرزندشان را داشته‌اند و حال روحی و جسمی این روزنامه نگار، «نامناسب» توصیف شده است.

بتول فیضی در گفت‌وگو با سایت کلمه تاکید کرده که در فرزندش در ملاقات از قول کار‌شناس پرونده‌اش در مورد آزادی زودهنگام خود خبر داده است اما از آن زمان بیش از ۱۰ روز گذشته و مقامات قضایی برخلاف آنچه به دخترش وعده داده بودند، اعلام کرده‌اند، بازجویی‌ها تمام نشده و پرستو باید همچنان به پرسش‌های مقامات قضایی پاسخ دهد.

به گفته مادر خانم دوکوهکی، او در دو سال گذشته، بعد از بیماری پدرش دست از هرگونه فعالیت روزنامه‌نگاری کشیده بود و با بنیاد فرهنگی شریعتی همکاری می‌کرد.

پرستو دوکوهکی، وبلاگ‌نویس و پژوهشگر اجتماعی ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۰ در خانه‌اش بازداشت شد. مأموران امنیتی کامپیو‌تر، یادداشت‌ها و وسایل شخصی او را هم با خود برده‌اند و او در بند ۲- الف سپاه، نگهداری می‌شود.

دو روز بعد از بازداشت خانم دوکوهکی، مرضیه رسولی و سهام‌الدین بورقانی دو روزنامه‌نگار دیگر هم بازداشت شدند و از آن زمان در زندان اوین به سر می‌برند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز دهم بهمن‌ماه دریک نشست خبری از توضیح درباره اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده اخیر پرستو دوکوهکی، مرضیه رسولی و سهام‌الدین بورقانی خودداری کرد.

سخنگوی قوه قضائیه ایران اطلاع رسانی در مورد بازداشت این سه روزنامه‌نگار را موکول به نشست عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران کرد و گفت که او در این زمینه اظهارنظر خواهد کرد.

خانواده مرضیه رسولی هم از بی‌خبری از وضعیت او خبر داده‌اند و گفته‌اند در ارتباط‌های کوتاه تلفنی‌ بار‌ها از وعده آزادی‌اش خبر داده در حالی که پی‌گیری‌های خانواده در مورد دلیل بازداشت‌اش بی‌جواب مانده است.

فاطمه هادی، مادر سهام‌الدین بورقانی، روزنامه‌نگار هم هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا اعلام کرده بود که هنوز از دلیل بازداشت و اتهام فرزندش بی‌خبر است.
XS
SM
MD
LG