لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

آتش‌سوزی در رآکتور چهارم نيروگاه فوکوشيما، بالا رفتن خطر تشعشع اتمی


وقوع آتش‌سوزی در تاسیسات اتمی فوکوشیما
وقوع آتش‌سوزی در تاسیسات اتمی فوکوشیما
رآکتور چهارم نيروگاه اتمی فوکوشيما در ژاپن روز سه‌شنبه برای مدتی دچار آتش‌سوزی شد که خبرگزاری‌ها دليل آن را نشت مواد راديواکتيو ذکر کرده‌اند.

در همین حال نخست وزیر ژاپن خطر نشت مواد رادیواکتیو از این نیروگاه اتمی را «بسیار بالا» توصیف کرده است.

رآکتور چهارم نیروگاه پيش از زلزله به دلايل فنی خاموش شده، ولی هنوز سوخت از قلب نيروگاه خارج نشده بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر آتش‌سوزی در این رآکتور مهار شده، ولی نگرانی‌ها از افزايش تشعشع مواد راديواکتيو در نواحی زلزله‌زده بالا رفته است.

این در حالی است که دولت ژاپن می‌گويد هنوز اوضاع در کنترل مسئولان است.

نائوتو کان، نخست وزير ژاپن، در يک نطق تلويزيونی گفت: «هنوز خطر افزايش تشعشع وجود دارد و اين خطر خيلی هم جدی است.»

وی همچنين از تمامی ساکنانی که هنوز در شعاع ۲۰ کيلومتری اين نيروگاه هستند، خواست منطقه را ترک کنند. منطقه خطر در ميدان اين تاسيسات، از ۲۰ کيلومتر به ۳۰ کيلومتر افزايش پيدا کرده است.

همچنين به تمامی کسانی که در شعاع ۲۰ تا ۳۰ کيلومتری این رآکتور هستند گفته شده که از خانه‌های خود خارج نشوند.

يوکيو آدانو، از اعضای کابينه دولت ژاپن، گفت: «در حال حاضر صحبت از درصدی از تشعشع است که مضر و خطرناک است.»

وی از مردم اين منطقه خواست در خانه‌هاي خود بمانند، درها و پنجره‌ها را ببندند و گردش هوايی محدود در خانه داشته باشند و از روشن کردن دستگاه‌های تهويه خودداری کنند و حتی لباس‌هاي خود را برای خشک کردن از خانه بيرون نبرند.

مقامات دولتی می‌گويند خطر تشعشع در نيروگاه فوکوشيما جدی است و پس از سه انفجار و يک آتش‌سوزی، ممکن است حوادث ديگری هم در راه باشد.

منطقه پرواز ممنوع

در همین حال دولت ژاپن محدوده‌ای ۳۰ کيلومتری بر فراز تاسيسات فوکوشيما را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده است.

مشکلات آتش‌سوزی و انفجار در نيروگاه فوکوشيما ناشی از اختلال در سيستم‌های تهويه و خنک‌کننده رآکتور است. در حال حاضر رآکتورهای نيروگاه فوکوشيما سه مرحله اطمينان دارد که هر سه با مشکل روبه‌رو شده است.

در صورت بروز زلزله، به طور اتوماتيک سيستم‌های امنيتی و حفاظتی، رآکتور را خاموش می‌کنند، ولی به دليل خارج نکردن ميله‌های سوخت، دما هنوز در اين رآکتور بالاست.

پس از بروز سونامی، سيستم چرخش آب در رآکتورهای نیروگاه با مشکل روبه‌رو شد. سيستم امنيتی دوم شروع به کار کرده و چرخش آب در رآکتور را به عهده گرفت، ولی با قطع برق، آن هم با مشکل روبه‌رو شد.

در حال حاضر سيستم ايمنی سومی که آب را به رآکتور می‌رساند با مشکل کمبود آب مواجه شده و اين باعث می‌شود ميله‌های سوختی خود شروع به ذوب شدن کنند که امکان انفجار و نشت مواد راديواکتيو را بالا می‌برد.

مهندسان ژاپنی در حال حاضر سعی می‌کنند برای جلوگيری از ذوب ميله‌های سوختی و به تبع آن، محفظه سوختی رآکتور و متعاقب آن انفجار، آب دريا را به محفظه رآکتور برسانند.

اين مهندسان می‌گويند ممکن است انفجارهای روز دوشنبه به سيستم‌های ارتباطی آب و خنک‌کننده‌های رآکتور دوم هم آسيب رسانده باشد.

گزارش‌ها حاکی است که پيشتر نگرانی به دليل وقوع خرابی در ساختمان‌های تاسيساتی نيروگاه بود، ولی اگر درصد آسيب به رآکتور بالا برود، خطر تشعشع بيشتر محيط زلزله‌زده و فراتر از آن را تهديد می‌کند.

موج کمک‌های امدادی به ژاپن هنوز ادامه دارد و دولت حدود يک‌صد هزار نيروی نظامی به منطقه اعزام کرده است. آخرين آمار تلفات اين زلزله ۸.۹ ريشتری در حدود دو هزار و ۴۰۰ است، ولی برخی گزارش‌ها حاکی است که ممکن است آمار تلفات به ۱۰ هزار تن برسد.

حدود ۵۰۰ هزار تن آواره شده و خانه‌های خود را از دست داده‌اند. گزارش‌ها می‌گويد هنوز به روستاها و مناطق دورتر دسترسی حاصل نشده و از اين رو آمار تلفات احتمال بالا رفتن دارد.

سازمان بهداشت جهانی در ژنو اعلام کرده آماده اعزام کمک به ژاپن است، هرچند هنوز توکيو هيچ درخواستی اعلام و مطرح نکرده است. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نیز نيروهای فنی لازم را به ژاپن فرستاده است.
XS
SM
MD
LG