لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

اولین سفر رسمی وزیر خارجه جدید ایران لغو شد


اولین سفر خارجی علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران در مقام وزیر به اجلاس سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، لغو شده است.

خبرگزاری هایی چون فارس و مهر در خبر کوتاهی نوشته اند دلیل لغو این سفر،« فشردگی برنامه‌های متناسب با مسئولیت جدید و لزوم حضور در جلسات هماهنگی مربوط به طرح‌های مهم سیاست خارجی در عرصه‌های منطقه‌ا‌ی و بین‌المللی» بوده است. آقای صالحی روز یکشنبه این هفته از مجلس رای اعتماد گرفت.

شانزدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا، قرار است در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی انجام شود و به جای وزیر خارجه ایران، هیاتی از وزارت خارجه ایران راهی این اجلاس شده است.

در اجلاس سران اتحادیه آفریقا و هرچند مصر از عضویت در این اتحادیه خارج شده است، اما به احتمال زیاد، موضوع تحولات مصر از جمله مسائل مهم در این اجلاس خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه است که روابط دیپلماتیک خود را با مصر قطع کرده است. آقای صالحی به عنوان وزیر خارجه جدید ایران، موضعی در مورد تحولات اخیر در این کشور ارائه نکرده ولی رسانه های نزدیک به دولت در ایران، از آن به عنوان «انقلاب اسلامی دیگر» اشاره می کنند.

آیت الله روح الله خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و در واکنش به روابط مصر و اسرائیل، دستور به قطع روابط با کشور مصر را صادر کرد. در سال های اخیر تلاش هایی برای احیای روابط دو طرف انجام شد که هیچ کدام به نتیجه نرسید.

ممکن است تغییراتی که در مصر در حال روی دادن است، در آینده روابط ایران و مصر هم موثر باشد.

آقای صالحی در یک حرکت غیرقابل پیش بینی، جانشین منوچهر متکی شد که وزیر خارجه ایران بود. آقای متکی در جریان سفر به سنگال از کار برکنار شد.

علی اکبر صالحی پس از در دست گرفتن سرپرستی وزارت خارجه راهی سنگال شد که روابط خود را با ایران در واکنشی مرتبط به پرونده ارسال سلاح های قاچاق از ایران به نیجریه قطع کرده بود. سنگال با میانجیگری ترکیه، سفیر خود را بار دیگر به ایران فرستاد.
XS
SM
MD
LG