لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

استراوس کان: خطای غیرقابل بخششی مرتکب شدم


دومینیک استراوس کان، رییس سابق صندوق بین المللی پول روز یکشنبه در نخستین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود در پاریس اعلام کرد در جریان پرونده تجاوز جنسی در نیویورک، دچار خطای غیرقابل بخششی شده که فرصت کار مناسب سیاسی را از او گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای استراوس کان در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت که دست به عمل «نامناسبی» زده و از بابت آن «ابراز تاسف» کرد.

دومینیک اشتراوس کان ۶۲ ساله، چند ماه پیش به اتهام تجاوز به یک خدمتکار هتل در نیویورک دستگیر شده و راهی زندان شد و پس از مدتی به حصرخانگی محکوم شد ولی در انتها، دادگاه اعلام کرد بررسی‌ها نشان داده عمل جنسی انجام شده بر مبنای رضایت دو طرفه بوده و عمل تجاوز به عنفی صورت نگرفته است.

دادستان پرونده از اتهام تجاوز صرفنظر کرده و آقای استراوس کان آزاد شده و به همراه همسرش راهی پاریس شد. وی در زمانی که در زندان بود، از سمت ریاست صندوق بین المللی پول استعفا کرد.

آقای استراوس کان در گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود گفت که به هیچ وجه «به خشونت» متوسل نشده است. وی همچنین اعلام کرد از سیستم قضایی و حقوقی آمریکا به شدت هراسان بوده است.

دومینیک استراوس کان در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی یک فرانسه، به پرسش‌های کلیر شیزل که دوست و همکار آن سینکلیر همسر آقای اشتراوس کان است، پاسخ داد.

رییس سابق صندوق بین المللی پول گفت: «آنچه در نیویورک روی داد، رابطه‌ای نامناسب بود، خطا و اشتباهی بود که من مرتکب شدم و از این بابت تا ابد تاسف خواهم خورد.»

وی همچنین از این بابت که فرصت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به عنوان کاندیدای حزب سوسیالیست فرانسه را از دست داده، ابراز تاسف کرد.

تا پیش از جریان پرونده، نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که دومینیک استراوس کان، رقیبی سخت و جدی برای نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه خواهد بود. آقای استراوس کان گفت: «مشخص است که دیگر قادر به فعالیت سیاسی نیستم و از این رو برای آینده برنامه ریزی خواهم کرد.»

وی افزود که در جریان ارتکاب عمل جنسی با خدمتکار هتلش در نیویورک «دست به خشونت و درگیری نزده» است.

پرونده یاد شده که اتهام کیفری تجاوز از آن حذف شده، هنوز به شکل شکایت مدنی ارتباط جنسی در حال حاضر در نیویورک در جریان است. دومینیک استراوس کان گفت که حاضر نیست وارد گفت‌و‌گو با شاکی پرونده برای پایان دادن به این پرونده شود.

دومینیک استراوس کان با انتقاد شدید از دستگاه قضایی نیویورک گفت: «من به شدت نگران و هراسان بودم. پیش از اینکه حتی یک کلمه بر زبان بیاورم، آنها مرا تحقیر و آزرده کردند.»

آقای استراوس کان با پرونده تجاوز دیگری هم روبروست و شاکی پرونده، خانم تریستان بانون، او را متهم کرده که در سال ۲۰۰۳ مرتکب تجاوز به او شده است.

دومینیک استراوس کان گفت که خانم بانون دچار «خیال‌پردازی شده» چرا که هیچ‌گاه وی مرتکب خشونت نشده و به زور هم متوسل نشده است.

آقای استراوس کان در مورد پرونده شکایت خانم بانون، هفته پیش توسط پلیس فرانسه مورد بازجویی قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG