لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

«تیر خوردن چند درویش در درگیری‌های کوار»


یک شاهد عینی به رادیو فردا گفت روز یکشنبه در پی درگیری با دراویش و افرادی که راهی مراسمی مذهبی در کوار در شیراز بودند، چهار تن زخمی و بیش از ۴۰ نفر دستگیر شدند.

این شاهد عینی که نخواست نامش برده شود به رادیو فردا گفت: «از ساعت چهار که راهی مراسم شدیم، همین طور حضور نظامی سنگین دیده می‌شد و در ابتدای کوار نیروهای امنیتی تمامی راه‌های منتهی به کوار را کنترل می‌کردند. فضای امنیتی سنگینی بر شهر حاکم بود و بازرسی‌های سفت و سخت بود. و دراویش زیادی از سروستان و فسا و دیگر شهر‌ها برای جلسه راه افتاده بودند که برای جلسه دوشنبه آنجا باشند. همین بازرسی سنگین ادامه داشت تا اینکه درگیری شد و به سمت دراویش تیراندازی کردند.»

این شاهد عینی درباره زخمی شدگان می‌گوید: «چهار تن به نام‌های محمد علی سعدی، اصغر کریمی، ابراهیم فضلی و وحید بنانی تیر خوردند که به بیمارستان متقل شدند. دو نفر هم به نام‌های علی اصغر سعدی و حجت ولیزاده بازداشت شدند. حدود ۴۰ درویش که از شهرهای دیگر به کوار آمده بودند را هم بازداشت کردند.»

وی می‌افزاید: «دو تن از وکلا به نام‌های افشین کرم‌پور و داوود منتظری که به خواسته فرمانداری به مذاکره رفته بودند، آنها هم بازداشت شدند. البته آقای منتظری را چند ساعت بعد آزاد کردند. حوالی هفت عصر مراسم تشکیل شد و جلسه به آرامی برگزار شد و تمامی دراویش هم متفرق شدند.»

این شاهد عینی در مورد زخمی شدگان این حادثه و حال عمومی آنها می‌گوید: «چهار نفری که تیرخوردند در بیمارستان هستند و رو به بهبود هستند. تیراندازی با کلت و کلاش انجام شد و گاز اشک آور هم زده بودند. چند درویش دیگر هم باتوم برقی خوردند. آقای بنانی از همه جراحتش سخت‌تر بود و در بیمارستان نمازی شیراز است و سه نفر دیگر در بیمارستان رجایی شیراز هستند.»


سودابه قائمی، از سخنگویان این سلسله در سوئد، در این خصوص به رادیو فردا گفته بود که این درگیری روز جمعه، پیش از ظهر آغاز شده که در جریان آن گروهی لباس‌شخصی منتسب به «بسیج شیراز» با شعار «مرگ بر درویش آمریکایی» به منازل و مغازه‌های دراویش حمله کرده، مغازه‌ها را به آتش کشیده و منازل دراویش را مورد تفتیش قرار داده‌اند.

خانم قائمی به رادیو فردا گفته است که از طریق تماس تلفنی با دراویش کِوار این اطلاعات را دریافت کرده و افزوده است که بر اثر این درگیری و دخالت مسلحانه و تیراندازی هوایی نیروی انتظامی، «تعداد زیادی» از دراویش مجروح شده‌اند.

وب‌سایت‌های خبری نظیر کلمه و جرس نیز ضمن اعلام این خبر تأکید کرده‌اند که افرادی که حمله به دراویش را آغاز کرده‌بودند نیز اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله کرده‌اند.

با این حال سایتهای مخالف دراویش و هوادار حکومت از تیراندازی دراویش به سخن گفته اند.

طی سال‌های اخیر فشار بر دراویش گنابادی در ایران افزایش چشمگیری یافته است و حسینیه‌های آن‌ها در برخی از شهر‌ها تخریب شده و شماری از آن‌ها روانه زندان شده‌اند.

بازداشت ۳۰ تن از دراویش گنابادی شهرستان چرمهین اصفهان، دستگیری پنج‌تن از دراویش سروستان استان فارس و محکومیت سه وکیل دراویش گنابادی از جمله مواردی است که تنها در یک ‌سال گذشته روی داده است.

سخنگوی دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی می‌گوید که از چند روز پیش از این حمله، تبلیغات علیه دراویش در این شهر آغاز شده بود، و گروهی سعی در برانگیختن اذهان عمومی علیه دراویش کوار داشتند.

وی توضیح داده است: «از پنجم شهریورماه عده‌ای از بسیجیان و طلاب به اسم بسیج شیراز به سمت شهر کوار شیراز می‌آیند و در آن‌جا از طریق پخش سی‌دی و دی‌وی‌دی، با عنوان این‌که دراویش آمریکایی و بدعت‌گذار هستند، تبلیغات وسیع و گسترده‌ای را علیه دراویش نعمت‌الله گنابادی آغاز می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG