لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

زیباری: احتمال دور تازه مذاکرات ایران - آمریکا کم است


آقای زیباری گفته است که مذاکرات منتفی نشده اما باید در فضایی آرامتر به آن پرداخت. (عکس از epa)
آقای زیباری گفته است که مذاکرات منتفی نشده اما باید در فضایی آرامتر به آن پرداخت. (عکس از epa)

به گفته هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، به دلیل تنش های موجود، احتمال برگزار شدن دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد، بسیار اندک است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای زيباری در یک کنفرانس خبری گفت: «فکر نمی کنم موفق به برگزاری دور چهارم مذاکرات شويم، تنش در منطقه افزايش يافته است.»


آقای زيباری افزود: «مذاکرات منتفی نشده است اما ما بايد در زمان، مکان و فضای مناسب مذاکرات را آغاز کنيم.»


ايران، آمريکا و عراق تا کنون سه دوره مذاکره در باره امنيت عراق برگزار کرده اند، اما دور چهارم مذاکرات که قرار بود روز ۲۶ بهمن ماه برگزار شود، به صورت يک جانبه از سوی ایران لغو شد.


روز جمعه ۱۳ ارديبهشت ماه، در جريان سفر يک هيئت عراقی به ايران محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، بار ديگر از آمادگی ايران برای مذاکره در باره امنيت عراق سخن گفته بود.


اماسه روز بعد،در تاریخ ۱۶ ارديبهشت ماه آقای حسینی در جريان نشست هفتگی خود با رسانه ها در باره امکان مذاکره با عراق گفت که ايران به دليل ادامه حملات ارتش آمريکا به مردم عراق حاضر به مذاکره با واشينگتن در باره امنيت عراق نيست.


او گفت: «آنچه در زمان حاضر شاهد آن در عراق هستيم بمباران علنی و گسترده ملت عراق توسط اشغالگران آمريکايی است با توجه به شرايط موجود، گفت و گو حاصلی نخواهد داشت و معنا ندارد.»


اشاره آقای حسينی به درگيری های اخير ارتش آمريکا با شببه نظاميان وفادار به مقتدا صدر در عراق است که از آغاز هفته جاری مجدداً شدت گرفته است.


سلاح های ايرانی و سفر هيئت عراقی


روز پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت ماه، ارتش آمريکا اعلام کرد که مدارکی مربوط به «حمايت تهران از شببه نظاميان عراق» را به نوری المالکی، نخست وزير عراق داده است.


پنتاگون اعلام کرد، مدارک شامل سلاح هايی است که اطلاعات حک شده روی آن ها نشان می دهند طی ماه های اخير در ايران ساخته شده اند.


همان روز، در پی انتشار اين خبر، دولت عراق اعلام کرد که يک هيئت از نمايندگان پارلمان عراق برای گفتگو با مقامات ايران به تهران سفر کرده اند.


اعضای ائتلاف يکپارچه عراق، ائتلاف نزديک به نخست وزير نوری المالکی، به خبرگزاری ها گفتند که هيئت اعزامی قصد دارد از ايران بخواهد حمايت از گروه های شبه نظامی شيعه را متوقف کند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران جمعه ۱۳ ارديبهشت ماه، ضمن تائيد خبر ورود يک هيئت عراقی به ايران، گفته بود: «تهران همواره خواستار ثبات و امنيت در عراق است و پذيرش اين هيئت برای گفت و گو در اين راستا صورت گرفته است و هدف هيئت عراقی از سفر به تهران گفت و گو با مسئولان ايرانی در خصوص آخرين تحولات عراق است.»


هیئت عراقی روز يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ماه به عراق بازگشت. همان روز خالد العطيه، نايب رييس پارلمان عراق، در بيانيه کوتاهی که از تلويزيون الفرات پخش شد، گفت که هئيت عراقی مذاکرات «سازنده و مهمی» با مقام های ايرانی درباره وضعيت امنيتی در عراق داشته است.


همان شب، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، در يک نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران که درباره کشف اسلحه هايی با نشان ساخته شده در ايران پرسيدند، گفت:«ما چنين مدرکی نداريم... اگر چنين مدرک قاطعی داشتيم، ما از کشورمان دفاع می کرديم.»


او افزود: هيچ «مدرک قاطعی» در اختيار ندارد که ثابت کند دولت ايران به شبه نظاميان شيعه عراق کمکی رسانده باشد.


کنفرانس خبری بعدی


اما به گزارش واشينگتن پست، علی دباغ، ساعتی بعد، دوباره خبرنگاران را دعوت کرد و گفت: «سخنان وی در کنفرانس خبری همان روز با عنوان «مدرک محکمی درباره کمک ايران به شبه نظاميان وجود ندارد»، اشتباه ترجمه شده است.»


آقای دباغ در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران که چطور ثابت می کند اسلحه های ايرانی به عراق وارد شده اند، گفت:« مدارک قاطعی وجود دارد.»


آقای دباغ گفت: زمانی که آقای مالکی حمله به بصره را آغاز کرد، سلاح هايی پيدا شد که مشخص بود ساخت ايران است.


وی ادامه داد:«حقيقت آشکار شد؛ اين مدرکی بر سلاح های ايرانی در عراق است.»


مذاکرات معلق


مذاکرات سه جانبه ايران، عراق و آمريکا برسر مسايل امنيتی عراق، هفتم خرداد ماه سال ۸۶ آغاز شد. دور دوم و سوم اين مذاکرات در روزهای دوم و ۱۵ مرداد ماه انجام شد اما پس از آن با بالاگرفتن تنش در روابط ايران و امريکا، مذاکرات به تعويق افتاد.


دور چهارم مذاکرات قرار بود روز جمعه ۲۶ بهمن ماه در عراق برگزار شود اما ايران به طور يک جانبه در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه، مذاکرات را لغو کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ايران چند روز پس از آن «دلايل فنی» را علت لغو مذاکرات اعلام کرد اما توضيح بيشتری در اين باره نداد.


پس از آن ایران روز چهارشنبه، ۱۵ اسفند ماه، اعلام کرد که يک هيئت ايرانی به رياست رضا اميری مقدم، مدير بخش خاورميانه شورای عالی امنيت ملی برای شرکت در چهارمين دور مذاکرات ايران، عراق و امريکا بر سر مسايل امنيتی عراق، وارد بغداد شده است.


اما با اظهار بی اطلاعی مقامات آمريکايی و عراقی، اين هيئت يک روز بعد بدون انجام مذاکره به تهران بازگشت.


XS
SM
MD
LG