لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

فرانسه: غرب باید فشارها بر ایران را بیشتر و شدیدتر کند


نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه روز سه شنبه گفت: «پرونده ای که آمریکا از نقشه ترور سفیر عربستان توسط عوامل مرتبط با ایران در دست دارد، کامل و دقیق است و اطلاعات زیادی در آن آمده که نگرانی ها از بابت فعالیت های خطرناک تهران را افزایش داده و غرب باید فشارها بر ایران را بیشتر و شدیدتر کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سرکوزی در گفت وگویی با این خبرگزاری گفت: «مدارکی که آمریکایی ها نشان داده اند کامل، دقیق و با ذکر جزییات بوده و این مسیری که رهبران ایران دارند طی می کنند بسیار نگران کننده و خطرناک است.»

رییس جمهوری فرانسه گفت: «با وضعیتی که ایران با کشورهای همسایه خود به وجود آورده و با توجه به مسیر برنامه اتمی ایران، غرب باید فشارها و تحریم ها بر ایران را بیشتر کند.»

مقام های قضايی و ديپلماتيک آمريکا می گويند که دو ايرانی به نام های «منصور ارباب سير»، تبعه ايرانی- آمريکايی و غلام شکوری، عضو نيروی قدس سپاه پاسداران، در توطئه ای برای کشتن عادل الجبير، سفير عربستان در واشينگتن، و انفجار در سفارتخانه اين کشور و اسرائيل دست داشته اند.

آمريکا انگشت اتهام را به سوی حکومت جمهوری اسلامی نشانه رفته است و همراه با عربستان خواستار طرح موضوع در شورای امنيت سازمان ملل برای دادن «پاسخ قاطع و يکپارچه بين المللی» به اقدام ايران شده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود: «ما همچنين می‌دانيم که او (منصور ارباب سير) به طور مستقيم ارتباط داشته است، از سوی افرادی در حکومت ايران به وی پول پرداخت شده و هدايت شده است. همه اين مدارک الان وجود دارند و همگان می توانند آنها را ببينند. ما تا زمانی که به طور دقيق چگونگی به کارگيری از همه مدارک در دادخواست پرونده را ندانيم، آن را مطرح نمی‌کنيم.»

رييس جمهوری آمريکا گفت که اين طرح توطئه بخشی «از الگوی رفتاری خطرناک و بی‌پروای حکومت ايران است» و تاکید کرد،که هيچ گزينه‌ای را در برخورد با ايران از روی میز کنار نخواهد گذاشت.

رييس جمهوری آمريکا همچنين تصريح کرده بود که واشينگتن تلاش خواهد کرد با بسیج جهانیان ایران را بیشتر منزوی کرده و شدید ترین تحريم ها را عليه جمهوری اسلامی اعمال کند.

نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه در پاسخ به پرسشی که آیا فکر می کند ایران در پی برخورد نظامی است، گفت: «علائم و شواهد نشان می دهد که ایران دلش می خواهد این مسیر را برود.» وی از ذکر جزییات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که دارایی‌های پنج ایرانی را در ارتباط با اتهام توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن مسدود کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دارایی بریتانیا تأیید کرده‌است که بر اساس «قانون مسدود کردن دارایی تروریست‌ها» اموال دو فرد نام‌برده را به همراه دارایی‌های سه ایرانی دیگر مسدود کرده‌است.

بنا بر این گزارش، سه فرد دیگری که شامل این اقدام بریتانیا شده‌اند عبارتند از حامد عبداللهی، از افسران ارشد نیروی قدس که متهم است به طراحی این طرح ترور کمک کرده‌است، عبدالرضا شهلایی، یکی از معاونان نیروی قدس، و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو که گفته می‌شود نظارت بر اجرای طرح ترور را بر عهده داشته‌است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز در روزهای اخیر این پنج فرد را مورد تحریم قرار داده‌ بود.

دولت آمریکا پیش از این در شهریورماه سال ۱۳۸۷، عبدالرضا شهلایی را به عنوان یکی از طراحان «یک عملیات بسیار پیچیده» در عراق که در دی‌ماه ۸۵ منجر به کشته شدن پنج سرباز آمریکایی شد معرفی کرده بود و او را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مقام‌های آمریکایی طرح ترور مورد اشاره خود را «یک طرح ناشیانه اما جدی که از سوی یگان برون‌مرزی سپاه پاسداران یعنی نیروی قدس طراحی شده» است، توصیف می‌کنند.
XS
SM
MD
LG