لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۸

«فرانسه به دنبال تحریم نفت ایران و بانک مرکزی است»


برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه
برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه
برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت، پاریس به دنبال مذاکره و گفت وگو با متحدان خود است تا بتوان تحریم های گسترده و یکپارچه ای را به سرعت علیه بانک مرکزی ایران و نیز خدمات فروش نفت ایران اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در حالی که برخی از کشورهای غربی می گویند چنین فشارهای گسترده ای به رغم فشار بر تهران ممکن است به اقتصاد جهانی هم آسیب بزند، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت، این مذاکرات برای ادامه فشارها ادامه خواهد داشت.

آقای والرو در پاسخ به این پرسش که فرانسه امسال واردات نفت خود از ایران را افزایش داده و آیا ممکن است پاریس به طور یکجانبه خرید نفت ایران را متوقف کند، گفت:«اگر دیگر متحدان با ما همراه شوند، این کار را خواهیم کرد. ولی اگر قرار باشد خودمان به تنهایی چنین کاری را دنبال کنیم، آن وقت باید ابعاد آن را بررسی کرده و تصمیم بگیریم.»

وی افزود: «پاریس به دنبال این است که در یک اقدام مشخص و جمعی، تحریم بانک مرکزی ایران و نیز توقف خرید نفت ایران دنبال شود. نظر ما این است که تحریم های سنگین باید بر ایران اعمال شود تا حاکمیت ایران یک تصمیم استراتژیک بگیرد که آیا می خواهد وارد مذاکرات صادقانه شود و مسئولیت های بین المللی خود را انجام دهد یا این که راه دیگری انتخاب کرده است.»

فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد خواستار اعمال تحريم هایی در ابعاد «بی سابقه» عليه ايران شده و از قدرت های جهانی خواسته تا از خريد نفت ايران خودداری کرده و دارايی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کنند.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهور فرانسه، در نامه ای به رهبران آمريکا، بريتانيا، آلمان اتحاديه اروپا، کانادا، و ژاپن پيشنهاد خود برای تحريم های تازه را مطرح کرده بود.

نيکلا سرکوزی گفته است:«همزمان با اين که ايران برنامه هسته ای خود را به جلو برده از مذاکره سرباز می زند و مردم خود را به انزوا محکوم می کند، فرانسه از تحريم های تازه در ابعاد بی سابقه حمايت می کند تا از اين طريق ايران متقاعد شود که بايد مذاکره کند.»

رييس جمهوری فرانسه اضافه کرده است:«بنابراين فرانسه به اتحاديه اروپا و کشورهای عضو آن، ايالات متحده، ژاپن و کانادا و کشورهای ديگری که مايل (به همکاری هستند) پيشنهاد می کند تا فورا در خصوص مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران و توقف خريد نفت اين کشور تصميم بگيرند.»

فرانسه از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای و آزمايش موشک های بالستيک را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «اگر متحدان همکاری کنند، ما هم بخشی از این مسئولیت را به عهده می گیریم چرا که مسئله مهم، همکاری متحدان در کنار یکدیگر است و این کار را باید به سرعت دنبال کرد چرا که همین طور که ما حرف می زنیم و مذاکره می کنیم، سانتریفوژها در ایران کار می کنند.»

به گزارش رویترز، فرانسه در نيمه اول سال جاری ميلادی و به دليل مشکلات صادرات نفتی که به دليل ناآرامی ها در ليبی به وجود آمده بود، برای تامين نفت مورد نياز خود به ايران روی آورده و خريد نفتی خود از ايران را افزايش داد. سال گذشته ميلادی، ايران حدود ۲.۸ درصد از نفت فرانسه را تامين کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت نیکلا سرکوزی، از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته این مسئله را بررسی کرده و به راهکاری عملی برای افزایش فشارها بر ایران برسند.

ديپلمات ها در مقر اتحاديه اروپا می گويند که اين اتحاديه قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود ۲۰۰ نفر از شخصیت ها و شرکت های ايرانی را مورد تحريم های تازه قرار دهد. اين اقدام اتحاديه اروپا برای تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل مقابله جويی آن با درخواست های بين المللی در زمینه حل و فصل ابهام های مربوط به برنامه هسته ای اش صورت می گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است تحريم های جديد اتحاديه اروپا در نشست روز اول دسامبر وزيران امور خارجه اين اتحاديه در بروکسل بررسی و مورد تصويب قرار گيرد.

تحریم های اتحاديه اروپا در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.

يک ديپلمات اروپايی که نخواست نامش فاش شود، به اين خبرگزاری گفته است که «۲۰۰ نام ديگر به فهرست» تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران اضافه می شوند.
XS
SM
MD
LG