لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۸

«فرانسه در مورد تحریم نفت ایران، هماهنگ با متحدان اروپایی خود عمل می کند»


ساختمان وزارت خارجه فرانسه، پاریس
ساختمان وزارت خارجه فرانسه، پاریس
وزارت خارجه فرانسه که پیشتر هم اعلام و هم تایید کرده بود که به طور یکجانبه تحریم نفت ایران را به اجرا می گذارد، در اصلاح مطلب خود طی بیانیه ای گفت: «پاریس در صورتی که دیگر متحدان اروپایی از تحریم نفت ایران حمایت کرده و به آن ملحق شوند، آن را به اجرا خواهد گذاشت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از این بیانیه اخیر، وزارت خارجه فرانسه به طور مشخص و به نقل از برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود: «ما از اعمال فشارها و تحریم های بیشتر علیه ایران حمایت می کنیم و حتی تحریم های بیشتری هم پیشنهاد کرده ایم که به طور یکجانبه هم تحریم نفت ایران را به اجرا خواهیم گذاشت.»

رویترز روز پنجشنبه نوشته که یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه با تماس با این خبرگزاری گفته که مطلب و بیانیه قبلی اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دارای ابهاماتی است و از این رو نیاز به اصلاحیه دارد. طبق بیانیه اخیر وزارت خارجه فرانسه، «پاریس از تحریم نفت ایران حمایت می کند و آماده اجرای آن است و در صورت هماهنگی با دیگر متحدان اروپایی، آن را به اجرا خواهد گذاشت.»

به گزارش رویترز، موضع اعلام شده از سوی وزارت خارجه فرانسه واکنش های زیادی در پی داشته که بیشتر آن ها در هماهنگی با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران و برنامه اتمی جمهوری اسلامی است. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا هم روز پنجشنبه گفت: «ما در جلسه هفته آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا، مسئله تحریم های بیشتر علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی ایرانی را دنبال می کنیم و فهرست کامل آن هم به زودی اعلام می شود.»

پیشتر برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود از تمامی متحدان فرانسه خواسته که تحریم نفت ایران و تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را دنبال کنند ولی در مورد این که آیا فرانسه به تنهایی این تحریم ها را اعمال می کند، پاسخ مشخصی نداه بود و آن را منوط به بررسی های بیشتر کرده بود.

آمریکا، بریتانیا و کانادا روز دوشنبه این هفته تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کردند. بریتانیا تمامی روابط مالی و اعتباری خود با بانک های ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را قطع کرد و آمریکا اعلام کرد تحریم هایی علیه صنعت پتروشیمی ایران به اجرا گذاشته است.

«گونتر اوتینگر»، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در واکنش به گزارش هایی در مورد اخلال در تامین انرژی اروپا در صورت تحریم نفت ایران گفت: «این مسئله مشکل خاصی نیست و می توان با کمک سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک و دیگر منابع، جای خالی انرژی مورد نیاز را پر کرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوتینگر گفت: «بحث های در مورد تحریم نفت ایران مطرح شده و این که آیا این مسئله برای اتحادیه اروپا مسئله ساز خواهد بود یا نه. تا آن جایی که گفت وگوها و محاسبات نشان می دهد، اتحادیه اروپا برای تامین منابع انرژی با مانع روبرو نیست و می تواند راه های جایگزین مناسب را پیدا کند.»

نيکلا سرکوزی، رييس جمهور فرانسه، در نامه ای به رهبران آمريکا، بريتانيا، آلمان اتحاديه اروپا، کانادا، و ژاپن پيشنهاد خود برای تحريم های تازه را مطرح کرده بود.

نيکلا سرکوزی گفته بود: «همزمان با اين که ايران برنامه هسته ای خود را به جلو برده از مذاکره سرباز می زند و مردم خود را به انزوا محکوم می کند، فرانسه از تحريم های تازه در ابعاد بی سابقه حمايت می کند تا از اين طريق ايران متقاعد شود که بايد مذاکره کند.»

رييس جمهوری فرانسه اضافه کرده است:«بنابراين فرانسه به اتحاديه اروپا و کشورهای عضو آن، ايالات متحده، ژاپن و کانادا و کشورهای ديگری که مايل (به همکاری هستند) پيشنهاد می کند تا فورا در خصوص مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران و توقف خريد نفت اين کشور تصميم بگيرند.»

فرانسه از ایران خواسته به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل عمل کرده و فعالیت های حساس مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اروانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و می گوید فعالیت های اتمی را با هدف تولید برق دنبال می کند.

فرانسه در نيمه اول سال جاری ميلادی و به دليل مشکلات صادرات نفتی که به دليل ناآرامی ها در ليبی به وجود آمده بود، برای تامين نفت مورد نياز خود به ايران روی آورده و خريد نفتی خود از ايران را افزايش داد. سال گذشته ميلادی، ايران حدود ۲.۸ درصد از نفت فرانسه را تامين کرد.

مقامات انرژی فرانسه در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفته اند فرانسه مشکلی در تهیه نفت مورد نیاز خود در صورت تحریم خرید نفت از ایران نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG