لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

تظاهرات هزاران تن در سوريه، شليک نیروهای امنیتی به سوی معترضان


در نخستین روزهای لغو وضعیت فوق‌العاده در سوریه، خیابان‌های چندین شهر بار دیگر شاهد حضور ده‌ها هزار تن از معترضان به حکومت بود و بر اساس گزارش‌ها نيروهای امنيتی با شليک و ضرب و شتم، به مقابله با معترضان پرداختند.

به گزارش رويترز و آسوشيتدپرس، در چند شهر سوريه هزاران تن پس از برگزاری نماز جمعه به خيابان‌ها آمدند. پيشتر اعلام شده بود که پس از نماز روز جمعه، معترضان دست به تظاهرات می‌زنند و به روایت شاهدان عینی از صبح زود، حضور سنگين نيروهای امنيتی به چشم می‌خورد.

يک شاهد عينی می‌گويد در منطقه «ميدان» در دمشق، دو هزار تن از تظاهرکنندگان جمع شده بودند که نيروهای پليس آنها را متفرق کردند ولی بار ديگر معترضان گرد هم آمدند.

بر اساس گزارش‌ها تظاهرکنندگان شعارهایی با مضمون «نظام بايد سرنگون شود» و «مردم خواهان تغيير نظام هستند» سر داده‌اند.

منطقه «ميدان» محل مبارزات ضداستعماری مردم سوريه عليه حاکميت فرانسه در سال های ۱۹۲۵ و ۱۹۲۶ بوده و از اين رو، حضور معترضان در اين منطقه معنادار است.

چند هزار تن هم در کانون شروع اعتراض‌ها در سوريه، شهر درعا در جنوب اين کشور، روز جمعه به خيابان‌ها ريختند. به گفته شاهدان عينی، تظاهرکنندگان شعار «بشار اسد بايد سرنگون شود» را در خيابان‌ها فرياد می‌زدند.

اعتراض‌های سوريه در شش هفته اخير در حالی دنبال می‌شود که حاکميت سوريه در اجرای یکی از خواسته‌ای اولیه معترضان، پس از حدود ۵۰ سال قانون وضعيت اضطراری در این کشور را لغو کرد.

گزارش رويترز به نقل از شاهدان عينی حاکی است که شمار گسترده‌ای از معترضان همچنين در شهر «حمات» به خيابان‌ها آمده و راهی دفتر حزب بعث شده‌اند و نيروهای نظامی نیز برای متفرق کردن مردم، به سوی آنها آتش گشوده‌اند.

يک شاهد عينی مستقر در صحنه گفته است که «دو تک‌تيرانداز روی ديوار مستقر شده و در حالی که تمام مردم غيرنظامی و غيرمسلح هستند، آنها را هدف قرار می‌دهند.»

وی همچنين گفته است که شماری از مردم زخمی شده‌اند و شايد دستکم دو تن کشته شده باشند.

معترضان به دولت سوريه خواستار اصلاحات سياسی بيشتری از جمله آزادی زندانيان سياسی و حق تأسيس احزاب مستقل هستند.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر به تازگی با انتشار بيانيه‌ای سازمان‌های امنيتی و اطلاعاتی سوريه را به شکنجه صدها تظاهرکننده بازداشت شده در روزهای اخير متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG