لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

پارلمان آلمان کمک مالی به يونان را تاييد کرد


جورج پاپاندرو، نخست وزیر یونان در کنار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
جورج پاپاندرو، نخست وزیر یونان در کنار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
پارلمان آلمان با اکثريت با کمک مالی به اقتصاد متزلزل و نامتعادل يونان موافقت کرد. با اين حال، شماری از نمايندگان پارلمان همچنان با کمک مالی به کشورهای بحران زده مالی در اتحاديه اروپا مخالف هستند.

به گزارش رويترز، يونان اين کمک مالی را در حالی دريافت می کند که آتن در موج اعتصاب و اعتراض به سر می برد. معترضان يونانی با اقدامات جديد دولت در کاهش کسری بودجه مخالف هستند.

مجلس اعلای آلمان هم بايد به اين لايحه رای دهد که قرار است روز جمعه رای گيری آن انجام شود. با اين حال در پارلمان يا بوندستاگ، اين طرح با ۵۲۳ رای موافق و ۸۵ رای مخالف، تصويب شد.

حزب دموکرات مسيحی، حزب آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پس از رای گيری اعلام کرد نتيجه اين رای گيری اين است که آلمان خود را به حفظ بازار مالی يورو و کمک به ثبات آن، موظف می داند.

نمايندگان مخالف پارلمان می گويند يونان هم يک بار پيشتر از آلمان کمک گرفته و هم از کمک بانک جهانی برخوردار شده است پس کمک مالی برای بار دوم نبايد انجام شود چرا که پيشتر موثر نبوده و تاثيری نداشته است.

برای افزايش سقف کمک مالی به کشورهای بحران زده در حوزه مالی يورو، تمامی ۱۷ کشور عضو يورو بايد به طرح کمک رای داده و سقف حمايت مالی را از ۴۴۰ ميليارد يورو را به ۷۸۰ ميليارد يورو افزايش دهند. با احتساب آلمان، تاکنون ۱۰ کشور به اين طرح رای مثبت داده اند.

با تصويب آلمان، کمک مالی آلمان به اقتصاد اروپا و بازار پولی يورو از ۱۲۳ ميليارد يورو به ۲۱۱ ميليارد يورو افزايش پيدا می کند.

نمايندگان سه گانه طرح نجات اقتصاد بازار يورو متشکل از نماينده بانک مرکزی اروپا، نماينده صندوق بين المللی پول و کميسيون اروپا روز پنجشنبه راهی آتن شدند تا ببينند دولت حاکم يونان اقدامات مناسب برای کنترل کسری بودجه را انجام داده يا اين که هنوز به آن سطح نرسيده است. در صورت تاييد اين نمايندگان، وام هشت ميليارد يورويی به دولت يونان پرداخت می شود.

وزارت اقتصاد يونان در بيانيه ای اعلام کرد وضعيت مثبت و مساعد است و دولت تلاش می کند قدم های لازم برای کنترل بودجه را بردارد.

به گزارش رويترز، روز پنجشنبه در يونان، کارگران و کارمندان بخش خدمات عمومی ورودی های منتهی به ساختمان های وزارتخانه های دولتی را اشغال کرده و در آن تجمع کردند. کارگران و کارمندان می گويند فشاری که دولت بر آن ها وارد کرده زياد است و دولت نبايد برای نجات خودش، اين همه فشار به کارگران وکارمندان وارد کند.

رانندگان تاکسی، کارمندان و کارگران بيمارستان ها در آتن هم روز پنجشنبه در اعتراض به بالا رفتن ماليات ها دست به اعتصاب زدند.

گزارش ها حاکی است بدون گرفتن وام مالی، دولت يونان توانايی ادامه کار نخواهد داشت و به زودی با خزانه خالی روبرو خواهد شد. خبرگزاری فرانسه می گويد هرچند دولت يونان برخی از مخارج خود را قطع کرده و ماليات را هم افزايش داده ولی با اين حال به برخی از پروژه های خصوصی سازی هنوز دست نزده که بايد آن را در يک برنامه زمانی عملی کند.

شماری از مخالفان دولت می گويند با اين کارهايی که دولت می کند، وضع اقتصاد يونان بدتر شده و ممکن است رکود اقتصادی روی دهد.
XS
SM
MD
LG