لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

ایران و ترکیه: قرارداد گازی به زمان بیشتری نیازدارد


رییس جمهوی ترکیه و ایران بر سر قرارداد گاری به توافق نرسیدند. (عکس از AFP)
رییس جمهوی ترکیه و ایران بر سر قرارداد گاری به توافق نرسیدند. (عکس از AFP)

عبد الله گل، رييس جمهوری ترکيه در پايان سفر محمود احمدی نژاد به استانبول گفت که ايران و ترکيه برای نهايی کردن قرارداد گازی خود به زمان بيشتری نياز دارند.


رييس جمهوری ايران و ترکيه، در پايان ملاقات با هم اعلام کردند که برای دست يافتن به توافق نهايی در باره انعقاد قرارداد گازی، به زمان بيشتری نياز است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبد الله گل، رييس جمهوری ترکيه، روز شنبه ۲۶ مرداد ماه و پس از پايان سفر دو روزه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران به استانبول به يک شبکه تلويزيونی خبری داخلی ترکيه گفت: «ما می خواهيم پروژه را پيش ببريم اما می بينيم که تدارکات هنوز آماده نيست و از وزير انرژی خواسته ايم کارهای بيشتری انجام دهد.»


در همين حال، به گزارش خبرگزاری ها، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران هم شامگاه جمعه ۲۵ مرداد ماه و در پايان سفر دو روزه خود به ترکيه گفت: «ما به توافق های مهمی دست در زمينه گاز طبيعی و برق دست يافته ايم و اگر خداوند بخواهد به زودی توافق ها را تکميل می کنيم.»


او افزود: «مسائلی مانند گاز طبيعی و نفت، به سرمايه گذاری و گفت وگو نياز دارد و ممکن است زمان زيادی ببرد.»


آنکارا سال گذشته يک توافقنامه برای داد وستد گاز با ايران امضا کرد. بر اساس اين قرارداد، ترکيه گاز طبيعی ايران و ترکمنستان را به اروپا منتقل می کند و سه ميدان گازی در جنوب ايران را توسعه می دهد.


اين موافقت پارلمان ترکيه برای انعقاد قرارداد گازی با ايران، موجب اعتراض واشينگتن شد چرا که آمريکا ايران را به دليل برنامه هسته ای اين کشور مورد تحريم های سياسی و اقتصادی قرار داده و از متحدانش خواسته است از انعقاد قرارداد با ايران پرهيز کنند.


آمريکا و متحدانش ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای متهم می کنند، اما ايران همواره اين اتهام را رد می کند و هدف از برنامه هسته ای خود را توليد برق اعلام می کند.


  • عبد الله گل، رييس جمهوری ترکيه روز شنبه ۲۶ مرداد ماه و پس از پايان سفر همتای ايرانی خود به استانبول اعلام کرد که پليس ترکيه در جريان سفر محمود احمدی نژاد از يک «تهديد» امنيتی عليه او مطلع شده بود.

عبد الله گل هم در سخنان خود پس از ديدار با محمود احمدی نژاد به صورت غير مستقيم به مخالفت آمريکا اشاره کرد اما گفت: «بدون شک، ترکيه متحدانی دارد، بدون شک ترکيه با ايران اختلافاتی در باره برخی موضوعات دارد، اما ما افسوس خواهيم خورد اگر برخی تصور کنند که کاری را که انجام می دهيم، به اين دليل است که کسی به ما گفته است که آن را انجام بدهيم.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی مطبوعات هم در باره عدم توافق بر سر امضای قرارداد با ايران، گزارش داده اند که «اختلاف بر سر قيمت هم از دلايل عدم توافق دو کشور بوده است.»


ترکيه، گاز خود را از روسيه و ايران تامين می کند. پيش از اين در سال ۲۰۰۱ ترکيه قراردادی برای خريد گاز ايران امضا کرد و بر اساس آن اکنون از طريق يک خط لوله، از ايران روزانه ۲۰ ميليون متر مکعب گاز وارد می کند.


«تهديد امنيتی» در حاشيه سفر احمدی نژاد


عبد الله گل همچنین روز شنبه ۲۶ مرداد ماه و پس از پايان سفر همتای ايرانی خود به استانبول اعلام کرد که پليس ترکيه در جريان سفر محمود احمدی نژاد از يک «تهديد» امنيتی عليه او مطلع شده بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، پليس ترکيه در جريان سفر دوروزه رييس جمهوری ايران به اين شهر، ترافيک را در مسير های عبور اتومبيل حامل او بست که اين اقدام موجب بسته شدن راه ها و بروز مشکلايت برای مردم اين شهر و گردشگران شد.


آقای گل در پاسخ به سوالی درباره علت شرايط امنيتی شديد در مدت حضور محمود احمدی نژاد در استانبول گفت: «پليس استانبول به من گفت که اطلاعاتی از يک تهديد امنيتی به دست آورده است که نمی توانند آن را ناديده بگيرد.»


عبد الله گل اطلاعات بيشتری در باره جزئيات اين تهديد نداده است و در پايان سخنانش گفت که به دليل شرايط به وجود آمده در استانبول بسيار ناراحت است.


محمود احمدی نژاد هم در پايان سفر خود به دليل مشکلاتی که گريبان گير مردم شد عذر خواهی کرد اما گفت که تشديد شرايط امنيتی، تصميم مقامات رسمی ترکيه بود که «احتمالا از فعاليت تروريست های صهيونيست نگران بوده اند.»


رييس جمهوری ترکيه در حالی خبر از احتمال وجود يک تهديد عليه رييس جمهوری ايران خبر می دهد که در تاريخ هفتم مرداد ماه انفجار دو بمب در يکی از محله های شلوغ استانبول ۱۷ نفر را کشت و ۱۵۰ نفر را مجروح کرد.


دولت ترکيه گروه جدايی طلب حزب کارگران کردستان، پ کا کا را متهم به دست داشتن در اين انفجار کرده است.


پيش از آن هم در تاريخ ۱۹ تير ماه، در جريان يک حمله تروريستی به سفارت آمريکا در استانبول شش نفر کشته شدند. سه نفر از کشته شدگان این حادثه ماموران پليس ترکيه بودند.


XS
SM
MD
LG