لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

بریتانیا: جهان نباید برنامه اتمی ایران را فراموش کند


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «برنامه اتمی ایران نیازمند توجه ضروری و فوری است و چهان نباید به دلیل وقوع ناآرامی ها در جهان عرب، توجه خود را از این مسئله بردارد.»

آقای هیگ روز سه شنبه همچنین گفت که بریتانیا میان طرح موسوم به توطئه علیه سفیر عربستان در آمریکا از سوی ایران و برنامه اتمی جمهوری اسلامی تفاوت قائل است و این دو را با هم یکی نمی کند. وی در همین حال افزود که نمی توان رفتار ایران را بدون پاسخ گذاشت و باید فشارها و تحریم ها علیه تهران افزایش یابد.

وزیر خارجه بریتانیا پیش از ترک لندن برای دیدار از کشورهای لیبی، مراکش و الجزایر به خبرنگار رویترز گفت: «سال آینده (میلادی) زمانی اضطراری برای پرونده اتمی ایران خواهد بود و تلاش های ما هم به همان نسبت بیشتر خواهد شد.»

وی گفت: «مسئله اصلی این است که فراموش نکنیم ایران با افزایش سرعت در حال غنی سازی بیشتر اورانیوم است و چند گزارش آخر آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تاکید دارد که ایران هنوز به پرسش های اساسی پاسخ نداده و از همکاری با آژانس سرباز می زند.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.

آقای هیگ درباره گزارش یوکیا آمانو که قرار است به زودی آماده شود گفت: «از محتویات آن اطلاعی ندارم ولی از رفتار ایران مشخص است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی انطباقی با فعالیت های هسته ای صلح آمیز ندارد.»

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «بر اساس گزارش آژانس به احتمال زیاد فشارها بر ایران را افزایش خواهیم داد تا رفتار حاکمیت ایران را عوض کنیم.»

وی در همین حال گفت: «بحث فعلی درباره طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، برهم زننده روند گفت وگو ها نیست و هنوز هم گروه پنج به علاوه یک می تواند گفت وگوهای هسته ای با ایران را دنبال کند.»

ایالات متحده ایران را متهم کرده است که دو شهروندش قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته است.

با این حال عربستان سعودی روز شنبه، ۲۳ مهرماه، به طور رسمی از بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درخواست کرده است تا شورای امنیت را در جریان آنچه «توطئه نفرت‌بار» برای ترور سفیر عربستان سعود در واشینگتن نامیده، قرار دهد.

این موضوع همزمان با آن بود که وزارت امور خارجه ایران با «تکذیب قاطع و شدید هرگونه ارتباط ایران» با این اتهام، «ادعاهای آمریکا علیه ایران» را فاقد «منطق حقوقی» دانست.

پیش از این سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، تصریح کرده بود کشورش در قبال این توطئه «پاسخی حساب‌شده» خواهد داد.
XS
SM
MD
LG