لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

بشار اسد و رهبر حماس به باراک اوباما تبریک گفتند


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز جمعه ۱۷ آبان ماه با ارسال يک تلگراف، پيروزی باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا را در انتخابات تبريک گفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوريه، در پيام بشار اسد به باراک اوباما آمده است: «اميدواريم گفتگو بر رويارويی غلبه کند، مشکلاتی که تا کنون از پيشرفت به سوی صلح و ثبات در خاورميانه جلوگيری کرده است.»

بشار اسد، درحالی برای رييس جمهوری منتخب آمريکا پيام تبريک فرستاده است که روابط سوريه و آمريکا، در پی حمله هيلکوپترهای ارتش آمريکا به خاک سوريه در پنجم آبان ماه گذشته متشنج شد.

آمریکا سوریه را متهم به حمایت از تروریسم می کند. همچنین آمریکا می گوید دمشق در کنترل مرزهای خود با عراق برای جلوگیری از ورود تروریست ها و تدارکات برای آنان کوتاهی می کند. سوریه همواره این اتهمات را رد می کند.

خالد مشعل: آماده گفت و گو هستیم
خالد مشعل، رهبر حرکت مقاومت اسلامی، حماس.

همچنين، خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس در سوریه، که در دمشق سکونت دارد، روز جمعه در گفت و گو با تلويزيون بريتانيايی «اسکای نيوز» درباره انتخاب باراک اوباما به عنوان رييس جمهوری آمريکا گفت: «اين يک تغيير بزرگ است، سياسی و روانی، اين [پیروزی] با ارزش است و من به رييس جمهور اوباما تبريک می گويم.»

حرکت مقاومت اسلامی، حماس، يک سازمان نظامی – سياسی فلسطينی است که از سوی آمريکا و برخی کشورهای غربی به عنوان يک سازمان تروريستی شناخته می شود.

آمريکا هيچگاه با حماس گفتگو نکرده است و در سرزمين‌های فلسطينی، تنها حکومت خودگردان فلسطينی به رهبری محمود عباس را به رسميت می شناسد.

خالد مشعل در ادامه سخنان خود افزود: «... ما با فکری باز، آماده گفت و گو با آقای اوباما و با دولت جديد آمريکا هستيم، با اين پيش شرط که دولت آمريکا به حقوق و عقايد ما احترام بگذارد.»

در همين حال، سامی مبيد، از تحليلگران سياسی سوری، جمعه درمقاله ای در سايت خبری «آسيا تايمز» نوشت: «اگر اوباما سياست جديدی درقبال سوريه درپيش گيرد، دولت دمشق آماده است حزب الله و حماس را به سوی نرمش سوق دهد.»

سامی مبيد خواهان «عادی سازی مناسبات آمريکا با سوريه» شد و نوشت: «آمريکا (ازپس ازبحران مناسبات درسال ۲۰۰۵ بر سر ترور رفيق حريری) بايد سفيرجديدی به سوريه اعزام دارد، تحريم های اقتصادی عليه سوريه را لغو کند، ادبيات سياسی آمريکا عليه سوريه تغيير کند، و غرامت حمله ۲۶ اکتبر به خاک سوريه را بپردازد.»
XS
SM
MD
LG