لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

هفته نامه «همشهری جوان» توقيف شد


همشهری جوان ششمین نشریه ای است که طی یک سال گذشته در ایران توقیف شده است.
همشهری جوان ششمین نشریه ای است که طی یک سال گذشته در ایران توقیف شده است.

هيئت نظارت بر مطبوعات ايران، هفته نامه همشهری جوان، يکی از نشريات موسسه همشهری، وابسته به شهرداری تهران را توقيف کرد.

فريدالدين حداد عادل، سردبير اين نشريه، شامگاه چهارشنبه، ۲۳ مرداد ماه اين خبر را به خبرگزاری های ايرنا و فارس اعلام کرده اما گفته است: هنوز حکم توقيف رسمی به دفتر اين نشريه ارسال نشد است.

او به خبر گزاری فارس گفته است: «از طريق يکی از اعضای هيئت نظارت بر مطبوعات مطلع شديم که اين هيئت تصميم به توقيف همشهری جوان گرفته است.»

سردبير هفته نامه همشهری جوان، که فرزند غلامعلی حداد عادل، رييس سابق مجلس شورای اسلامی است، درباره علت توقيف اين نشريه به خبرگزاری فارس گفته است: «علت توقيف همشهری جوان درج مطلبی در خصوص «عاشقی» در شماره ۱۷۱ اين هفته نامه بود و به دليل همين مطلب، هيئت نظارت بر مطبوعات تصميم به توقيف همشهری جوان گرفته است.»


خبرگزاری فارس هم به نقل از يک منبع آگاه، اعلام کرده است که اين نشريه به علت «درج مطالب سخيف و دامن زدن به روابط بين دختر و پسر» از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف موقت و به دادگاه معرفی شده است.


تاکنون ۱۸۸ شماره از هفته نامه همشهری جوان منتشر شده است. مدير اين نشريه علی قنواتی بود و به گفته فريدالدين حداد عادل، توقيف اين نشريه موجب بيکار شدن ۶۸ روزنامه نگار و کارمند اين نشريه می شود.


سردبير همشهری جوان همچنين به خبرگزاری فارس گفته است: «مسئولان اين هفته نامه به خاطر اين توقيف، هيچ شکايتی به مراجع قانونی نخواهند کرد.»


دومين توقيف نشريات همشهری


خبر توقيف همشهری جوان، دومين خبر توقيف يکی از نشريات موسسه همشهری در يک ماه گذشته است.

شامگاه سوم مرداد ماه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، اعلام کرد که «نشريه همشهری نوبت عصر با رای هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شد.»


ايرنا علت توقيف اين نشريه را نشر مطالب خلاف واقع و خبرهای نادرست با هدف ايجاد نابسامانی در وضعيت اقتصادی کشور اعلام کرده بود.


يک روز پس از اعلام اين خبر، علی اصغر محکی، مدير مسئول روزنامه همشهری، ضمن تکذيب اين خبر گفت که «ما روزنامه ای به نام همشهری عصر نداريم.»


این در حالی بود که علی اصغر محکی پيش از اين در تاريخ ششم اسفند ماه سال ۸۶ خبر انتشار نوبت عصر روزنامه همشهری را اعلام کرده بود.


با وجود تکذيب مدير مسئول روزنامه همشهری، خبرگزاری فارس اعلام کرد که بر اساس توافق مديران روزنامه همشهری و هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران، قرار بر اين شده است که چاپ عصر روزنامه همشهری به مدت سه ماه متوقف شود.


به دنبال انتشار اين خبر، محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، اعلام کرد که انتشار همشهری عصر، پس از سه ماه از سر گرفته می شود.


اما محمد حسين صفار هرندی ، وزير ارشاد ايران روز هشتم مرداد ماه در حاشيه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ايران در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «ما چيزی به نام همشهری عصر نداريم . يک روزنامه همشهری داريم که ممکن است در چاپ های مختلف بيرون آيد اما امکان دارد مسئولين روزنامه نخواهند روزنامه نوبت عصر منتشر شود.»


در ايران، طی يک سال گذشته، روزنامه های شرق، هم ميهن،تهران امروز و مجلات زنان و فيلم توسط هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف شده است.


XS
SM
MD
LG