لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

«آزادی محمد هاشمی و بهاره هدایت به تعویق افتاد»


تجمع گروهی از شخصیت های سیاسی و مدنی در منزل محمد هاشمی.
تجمع گروهی از شخصیت های سیاسی و مدنی در منزل محمد هاشمی.

روز چهارشنبه، شماری از شخصيت های سياسی، فرهنگی، مدنی، وکلا و دانشجويان در منزل محمد هاشمی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت گرد آمدند و به ادامه بازداشت بهاره هدايت و محمد هاشمی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت اعتراض کردند.


بهاره هدايت و محمد هاشمی به گفته مسولان دادگاه انقلاب قرار بود روز سه شنبه هشتم مرداد ماه آزاد شوند اما آزادی آنها بدون پاسخ مسوولان به تعويق افتاده است.


علی وفقی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا درباره ادامه بازداشت محمد هاشمی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت و بهاره هدايت، دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت چنين می گويد:« متاسفانه طبق اعلام برخی از مسولين دادگاه انقلاب به خانواده بهاره هدايت و محمد هاشمی، قرار بود اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با تبديل قرار و فسخ قرار بازداشت روز سه شنبه آزاد شوند که متاسفانه اين اتفاق نيفتاد وعلی رغم اينکه خانواده آقای هاشمی و خانم هدايت تا ساعت دو صبح جلوی زندان اوين منتظر بودند، اين دو نفر آزاد نشدند.»


علی وفقی در ادامه می گويد مسوولان زندان اوين و قوه قضاييه هيچ توضيحی درباره اينکه چرا اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت آزاد نشده اند، نداده اند و می افزايد:«حتی برخی از دانشجويان و دوستان اين دو نفر مقابل زندان اوين نيامده بودند که حساسيت برانگيز نشود و مسولين بهانه ای برای آزاد نکردن اين دو نداشته باشند.»


  • « اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت روز تفهيم اتهام، نسبت به قرار بازداشت اعتراض کرده اند و از امضای برگه عدم اعتراض خودداری کرده اند. اين مساله نشان می دهد که آنها اتهام و بازداشت خود را نمی پذيرند و آن را غير قانونی می دانند.»
علی وفقی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت

اتهام بهاره هدايت و محمد هاشمی اقدام عليه امنيت ملی عنوان شده است. خبرگزاری های دولتی ايرنا و ايسنا پيشتر گزارش داده بودند که يک مقام آگاه به اين خبرگزاری ها اعلام کرده است که محمد هاشمی و بهاره هدايت، به اتهام ارتباط با گروهک های غير قانونی خارج از کشور بازداشت شده اند.


مادر محمد هاشمی، هفته گذشته در گفت و گو با راديو فردا گفت که در مراجعاتی که به دادگاه انقلاب داشته است، متين راسخ، بازپرس پرونده دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت اين اتهام را تکذيب کرده و به خانم هاشمی گفته است که می تواند عليه اين دو خبرگزاری شکايت کند.


محمد هاشمی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت و بهاره هدايت ، دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت اتهام اقدام عليه امنيت ملی کشور را رد کرده اند.


علی وفقی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در اين باره می گويد:« اين دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت روز تفهيم اتهام، نسبت به قرار بازداشت اعتراض کرده اند و از امضای برگه عدم اعتراض خودداری کرده اند. اين مساله نشان می دهد که آنها اتهام و بازداشت خود را نمی پذيرند و آن را غير قانونی می دانند.»


در همين حال روز چهارشنبه نهم مرداد ماه، مراسمی در منزل محمد هاشمی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت برگزار شد. در اين مراسم شماری از شخصيت های سياسی از جبهه مشارکت، نهضت آزادی، جهبه ملی، نيروهای ملی – مذهبی، دبير کل حزب ملت ايران، کانون نويسندگان ايران، فعالان دانشجويی، کارگری و ديگر شخصيت ها حضور داشتند.


علی وفقی درباره شخصيت های شرکت کننده در اين مراسم می گويد:«حضور گسترده فعالان سياسی و مدنی نشان می دهد که همه منتقدين و معترضين به دولت و فعالان مردمی، به چنين بازداشت هايی اعتراض دارند و با حضور در منزل آقای هاشمی، حمايت خود را از جنبش دانشجويی و دفتر تحکيم وحدت ابراز داشتند.»


علی وفقی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت درباره نکات مطرح شده در اين مراسم می گويد:«هر گروه به فراخور شغل خود مسايلی را مطرح می کرد. برای نمونه وکلا به بازداشت های دانشجويان اعتراض داشتند و می گفتند که حق آنها مبنی بر مصونيت و دفاع از موکلانشان سلب می شود و در دفاع از دانشجويان مصونيت ندارند.»


مسوولين قضايی به خانواده های بهاره هدايت و محمد هاشمی گفته اند که آنها به خاطر فعاليت های گذشته خود دستگير شده اند.


محمد هاشمی از سال گذشته تا کنون سه بار به دادگاه احضار شده است. جلسه بعدی دادگاه او قرار بود روز ۱۳ مرداد ماه تشکيل شود.


انجمن های اسلامی ۳۶ دانشگاه ايران که به نوعی زير مجموعه دفتر تحکيم وحدت هستند و شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت را انتخاب می کنند، حمايت خود را از محمد هاشمی و بهاره هدايت، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت اعلام و به بازداشت آنان اعتراض کرده اند.


محمد هاشمی و بهاره هدايت ۲۳ تير ماه در خانه هایشان بازداشت شدند.


XS
SM
MD
LG