لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

محسن هاشمی از ریاست متروی تهران استعفا کرد


گزارش‌ها حاکی است محسن هاشمی، فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی، که مديريت متروی تهران را از ابتدا و برای ۱۷ سال در اختيار داشت، از سمت خود استعفا کرده و این استعفا با موافقت محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، روبه‌رو شده است.

وب‌سايت «تهران سما»، سايت رسمی شهرداری تهران، روز جمعه در گزارشی خبر استعفای آقای هاشمی را منتشر کرده است.

آقای هاشمی در نامه استعفای خود به بروز برخی مشکلات اشاره کرده و گفته است: «متأسفانه هم اکنون به دليل کمبود و تجهيز ناقص واگن از نصف ظرفيت خطوط استفاده می‌شود، اين در حالی است که واگن‌ها و تجهيزات آن در گمرک در حال خاک خوردن هستند.»

محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، پيشتر هم چندین بار در زمان آغاز به کار محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران از مقام خود استعفا کرده بود، اما این موضوع مورد موافقت قرار نگرفته بود.

متروی تهران از زمان شکل‌گيری توانسته حدود ۱۲۵ کيلومتر گسترش پيدا کند و در حال حاضر، شامل چهار خط با ۷۵ ايستگاه است.

محسن هاشمی در نامه استعفای خود نوشته است: «هم اکنون ۱۵ کيلومتر از تونل و ايستگاه‌های مترو آماده ريل گذاری و نصب تجهيزات بوده و در صورت حمايت، راه‌اندازی حدود ۱۵ کيلومتر مترو در سال به راحتی امکان‌پذير خواهد بود و سرعت ساخت تونل با چهار دستگاه حفار اتوماتيک به بيش از ۲۰ کيلومتر در سال خواهد رسيد.»

آقای هاشمی در نامه استعفای خود نوشته است: «متأسفانه به رغم حمايت مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران برای تأمين نقدينگی از راه‌های مختلف از جمله بودجه ساليانه، فاينانس (تأمين بودجه) بين‌المللی، حساب ذخيره ارزی و اوراق مشارکت، به دلايل مختلف از جمله تحريم خارجی ومشکلات داخلی امکان استفاده از اعتبارات قانونی فراهم نيست و با وجود درآمد ارزی در سال‌های اخير، برنامه‌های مهم مترو در امر توسعه خطوط با نبود همکاری دولت، دچار تأخير در تجهيز می‌شود.»

دولت محمود احمدی‌نژاد از بدو تشکيل، از همکاری با متروی تهران اجتناب کرده و اين سازمان که زير نظر شهرداری تهران اداره می‌شود، نتوانسته از روند حمايت دولتی برخوردار شود.

آقای هاشمی در نامه استفعای خود گفته که فهرستی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو است را آماده و ارائه کرده و حتی نوشته که اگر ممکن است به دليل حضور او اين مسائل وجود داشته باشد، ديگر نمی‌تواند در اين مقام حضور داشته باشد.

وی نوشته است که «برخی مشکلات به وجود آمده و عدم حمايت‌ها از مترو ممکن است به دليل حضور وی در مديريت اين شرکت باشد» و خطاب به شهردار تهران افزوده است: «به رغم اعتقاد به خدمت و اعتماد به توان جناب عالی و همکارانم خواهشمند است موافقت فرماييد فرد ديگری که امکان ايجاد هماهنگی بيشتر خواهد داشت در رأس مديريت اين شرکت قرار گيرد.»

محمود احمدی‌نژاد و متروی تهران

در یک سال گذشته بحث‌برانگیزترین موضوع در مورد متروی تهران، امتناع دولت محمود احمدی‌نژاد از پرداخت بودجه تخصیصی مجلس شورای اسلامی برای گسترش قطار شهری تهران است.

محمود احمدی‌نژاد حتی تلاش کرد شرکت متروی تهران را دولتی کرده و از مجموعه شهرداری خارج کند که با مخالفت‌های انجام شده، موفق نشد.

محمود احمدی‌نژاد پيشتر هم ضمن اشاره به لزوم صرفه‌جویی در هزينه‌ها، از آنچه که ميزان هزينه‌های بالای مترو در چندين سال گذشته خواند، انتقاد کرده بود.

وی گفته بود: «از سال ۶۶ تا کنون پنج هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان هزينه مترو شده که اگر بهترين سيستم‌ها را از دنيا می‌خريديم، مبلغ آن کمتر از اين عدد می‌شد.»

وی در ادامه با اشاره به هزينه‌های بالای دولت در بخش اداری افزوده بود: «از ديگران که نمی‌توانيم انتقاد کنيم چون اگر يک کلمه از کسی انتقاد کنيم قيامت می‌شود، اما از خودمان که می‌شود انتقاد کنيم.»

آقای احمدی‌نژاد در زمان تصدی شهرداری تهران نیز، با روی آوردن به پروژه احداث مونوریل در تهران، قطار شهری پایتخت را برای حل معضل ترافیکی این کلان‌شهر ناکافی می‌دانست.

با این حال در زمان تصدی محمدباقر قالیباف، پروژه منوریل که موضوع پایان‌نامه دانشگاهی محمود احمدی‌نژاد بود، مسکوت ماند و شهرداری بار دیگر بر توسعه قطار شهری متمرکز شد.

محسن هاشمی، و محمدباقر قالیباف، تا کنون بارها دولت را متهم کرده‌اند که بودجه کافی برای خريد قطعات و گسترش خطوط اين شبکه تخصيص نداده است.

همچنين به دنبال ممانعت دولت از ابلاغ مصوبه برای تخصيص دو ميليارد دلار اعتبار از محل حساب ذخيره ارزی به متروی تهران، علی لاريجانی، رئيس مجلس، در مردادماه سال جاری شخصاً اقدام به ابلاغ اين مصوبه کرد و موسی‌الرضا ثروتی، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز تهديد کرد که در صورت اجرا نشدن قانون تأمين اعتبار متروی تهران، وزيران مربوطه استيضاح خواهند شد.

جدال بر سر مترو زمانی بالا گرفت که محمود احمدی‌نژاد در آبان سال ۸۸ در يک گفت‌وگوی تلويزيونی گفت: «ما تصميم گرفتيم که مديريت مترو را به دولت برگردانيم و برای آن مدير نيز انتخاب خواهيم کرد.»

به دنبال اين اظهارات شورای شهر و رئيس مجلس شورای اسلامی،‌ مخالفت خود را با واگذاری متروی تهران به دولت اعلام کرده و علی لاريجانی با حمايت از محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، از دولت خواست «به جای دنبال کردن مسائل ديگر» به حل مشکلات بپردازد.

استعفای محسن هاشمی از ریاست متروی تهران در حالی است که در روزهای اخير حملات به اکبر هاشمی رفسنجانی و فرزندان او از جمله دخترش فائزه هاشمی رفسنجانی افزايش يافته است.

آقای هاشمی رئيس مجلس خبرگان رهبری است و برای تمدید رياست خود بر این نهاد راهبردی جمهوری اسلامی، با مخالفت برخی روحانيون حامی دولت روبه‌رو است.
XS
SM
MD
LG