لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

« از طریق ویروس و فروش تجهیزات معیوب به تاسیسات اتمی ایران آسیب وارد می کنند»


فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفته است: «دیگر کشورها، در حالی که مواضع خودشان را مرتب عوض می کنند، در همین حال مرتب به دنبال آسیب زدن به تاسیسات اتمی ایران از طریق ویروس یا فروش تجهیزات معیوب و غیره هستند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجوایان ایران، ایسنا، آقای عباسی که چند ماهی است عهده دار مسئولیت ریاست سازمان انرژی اتمی شده گفته است: «همان طور که خیلی از امور ایران را امروز دنیا پذیرفته، تا ده سال دیگر هم مسئله اتمی ایران را قبول می کنند و با آن کنار می آیند.»

ویروس موسوم به استاکس نت که در سایت های هسته‌ای ایران فعال شده بود، باعث خسارت هایی شد و حتی آژانس گزارش داد که باعث توقیف فعالیت ها در مرکز تاسیسات غنی سازی نطنز شده است.

وی همچنين گفته که «شرايط مذاکرات با آژانس و ديگر کشورها با توجه به پيشرفت‌های ايران در زمينه هسته ای تغيير کرده است. يک روز حرفشان اين بود که ايران غنی‌سازی نداشته باشد، الان می‌گويند ماشين‌های سانتريفيوژ را ثابت نگه داريد يا توليد سوخت تا غنای ۲۰ درصد را متوقف کنيد.»

آقای عباسی همچنين اشاره کرده که «برخی کارشکنی های خارجی، باعث کندی کار در رآکتور اراک شده است.» وی گفت: «رآکتور ۴۰ مگاواتی اراک بايد سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی می‌شد، اما بعد به ۲۰۱۲ و الان به ۲۰۱۳ موکول شده است.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران به جزییات «کارشکنی های خارجی» و این که از سوی چه کشورهایی انجام می شود، اشاره ای نکرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از طراحی یک رآکتور پنج مگاواتی خبر داده و گفته است: «مقدمات شروع تصمیم‌گیری برای طراحی این رآكتور بومی رو به اتمام است و به زودی به نقطه‌ای می‌رسد كه آن را به آژانس اعلام كنیم. در عین حال سازمان انرژی اتمی در آینده به‌ غیر از رآكتور تهران، برنامه ساخت ۴رآكتور دیگر مشابه آن در كشور را تهیه خواهد كرد. وقتی این برنامه‌ در دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و بودجه آن تامین شود جزئیات را به آژانس اعلام می‌كنیم.»

وی در ادامه از افزایش تولید نسل جدید سانتریفوژها خبر داده و گفته است: «اگر بتوانیم طول عمر ماشین‌های فعلی را با مدیریت درست افزایش دهیم، دیگر دلیلی بر نصب ماشین‌های قبلی با راندمان پایین وجود ندارد. از طرفی در نظر داریم شرایط و روند تولید ماشین‌ها را هم اصلاح كنیم و خط‌ تولید جدید مستقر كنیم تا بتوانیم نسل‌های جدید سانتریفیوژ را هم تولید كنیم.»

وی همچنین به طرح موسوم به «گام به گام» اشاره کرده و گفته است: «بنا بر این بوده که در یک طرح پنج ساله، ما به تمام پرسش های آژانس پاسخ دهیم در حالی که آن ها هم تحریم ها را بردارند.این طرح در حال بررسی است و نظراتی هم متقابلا ارایه شده است و بررسی ها هنوز ادامه دارد.»

شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به غنی سازی اورانیوم ادامه داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته پیش گزارش دیگری از برنامه اتمی ایران منتشر کرد که در آن بار دیگر از احتمال وجود ابعاد نظامی در این برنامه ابراز نگرانی شده بود. در این گزارش برای نخستین بار از «افزایش» نگرانی‌های آژانس درباره ابعادِ احتمالیِ نظامیِ برنامه هسته‌ای ایران سخن به میان آمده بود.

در این گزارش تصریح شده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «درباره احتمال وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در گذشته یا حال، که نهادهای نظامی در آن دخیل هستند، به طور فزاینده‌ای نگران» شده و آژانس به ویژه در مورد «فعالیت‌های مرتبط به ساخت یک خرج هسته‌ای موشک» دارای نگرانی است.

آژانس تاکید کرده که اطلاعتش، معتبر، «مفصل و جامع» است.

آقای عباسی گزارش آژانس را «نادقیق و دارای مشکل» خوانده و گفته است: «این ها (بازرسان آژانس) اطلاعات نادقیقی را به دست وی آورند و آن را در گزارش خود می آورند که این کار درست نیست و ما آمادگی داریم به آژانس کمک کنیم که اطلاعات دقیق و درست را به دست آورد.»

ایران همواره اتهام فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش را رد کرده، اما با این حال آژانس در گزارش‌های متعدد خود به موارد مشکوکی اشاره کرده و از ایران خواسته درباره آنها توضیح دهد که به گفته مقام‌های آژانس تهران شفافیت و همکاری لازم را نداشته و بسیاری از پرسش‌ها بدون پاسخ مانده است.

فریدون عباسی همچنین یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم کرده که « به اندازه البرادعی (دبیرکل قبلی) از پرونده ایران آگاه نیست و بیش از البرادعی، تحت تاثیر غرب» است.
XS
SM
MD
LG