لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

« ۱۴هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند»


بیشترین آمار انتقال ایدز را معتادان تزریقی تشکیل می دهند.
بیشترین آمار انتقال ایدز را معتادان تزریقی تشکیل می دهند.

آخرين گزارش وزارت بهداشت جمهوری اسلامی از تعداد افراد مبتلا به ايدز در ايران نشان می دهد که تا تاريخ اول فروردين ماه سال جاری، ۱۴ هزار و ۵۴۴ نفر مبتلا به ايدز در ايران زندگی می کنند.


به گزارش خبرگزاری داشنجویان ایران، ايسنا، گزارش وزارت بهداشت نشان می دهد از ۱۴ هزار و ۵۴۴ فرد آلوده، ۱۳ هزار و ۷۲۶ نفر (۴/۹۴ درصد) مرد و ۸۱۸ نفر (۶/۵ درصد) زن هستند. همچنين تعداد مبتلايان به ايدز (ورود به مرحله نهايی بيماری) ۹۲۸ نفر است که شامل ۸۵۰ مرد (۶/۹۱ درصد) و ۷۸ زن (۴/۸ درصد) می شوند.


آمار تلفات منجر به مرگ ناشی از بيماری ايدز هم يک هزار و ۸۲۷ نفر ذکر شده که از اين تعداد يک هزار و ۷۶۰ نفر (۳/۹۶ درصد)مرد و ۶۷ نفر (۷/۳ درصد) زن هستند.


موارد مبتلا به HIV مثبت بر حسب جنس و سن رده سنی، نشان می دهد هک در فاصله سنی ميان ۲۵ تا ۳۴ سال، حدود چهار هزار و ۳۹۳ مبتلا (۱/۳۹ درصد مرد و ۲/۳۸ درصد زن) قرار دارد و پس از آن، رده سنی ۳۵ تا ۴۴ سال است که سه هزار و ۶۲۷ فرد مبتلا را به خود اختصاص داده و بالاترين وآلوده ترين رده سنی در ايران گزارش شده است.


کمترين رده سنی مبتلا به ايدز، رده سنی صفر تا ۴ سال با شيوع ۲/۰ درصد است که پايين ترين ميزان آلودگی را به خود اختصاص داده است.


آمار راه های انتقال


در آمار يادشده و بر اساس تفکيک راه های انتقالی، مشخص شده که طبقه معتاد تزريقی با ۵/۶۵ درصد، بيشترين راه انتقال است و پس از آن، راه انتقال نامشخص با ۹/۲۴ درصد، راه انتقال از طريق تماس جنسی ۴/۷ درصد، دريافت خون و فرآورده های خونی با شيوع ۷/۱ درصد و بالاخره انتقال از مادر به کودک با شيوع ۵/۰ درصد به ترتيب راههای انتقال بعدی به لحاظ شيوع و فراوانی گزارش شده است.


آمار سنی مبتلايان


تعداد موارد مبتلا به HIV و ايدز بر حسب راه انتقال و سن در ايران در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال با ۴ هزار و ۳۹۳ مبتلا ، بيشترين سن است.


بيشترين مبتلايان به ايدز مردان ايرانی، رده سنی ۳۵ تا ۴۴ سال با ۲۹۸ مورد و پس از آن، مردان ۲۵ تا ۳۴ سال با ۲۹۰ مورد در کشور گزارش شده است.


راه انتقال در يک هزار و۳۲۲ مورد از مردان که در اثر ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده اند، اعتياد تزريقی بوده است وبه عبارتی راه انتقال غالب در فوت شدگان ايدز در کشوربه ترتيب اعتياد تزريقی با شيوع ۷۳ درصد، راه انتقال نامشخص ۲/۱۰ درصد، راه تماس جنسی با ۳/۹ درصد فراوانی، دريافت خون وفرآورده های خونی با شيوع ۸/۶ درصد و بالاخره مادر به کودک ۷/۰ درصد بوده است.


براساس موارد ايدز (آخرين مرحله بيماری) بر حسب جنس و راه انتقال در ايران، ۵۴۷ مرد و دو زن در اثر اعتياد تزريقی به ويروس HIV آلوده و موارد مرحله ايدز شده اند.


تعداد موارد فوت شده بر حسب جنس وسن مردان ۲۵ تا ۳۴ ساله (۶۰۶نفر) و سپس مردان ۳۵ تا ۴۴ ساله (۵۶۶ مورد) بيشترين قربانيان ايدز در کشور هستند.


XS
SM
MD
LG