لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

ديده بان حقوق بشر: کشتارهای سوريه در درعا جنايت عليه بشريت است


تصویر بشار اسد، رییس جمهور سوریه، بر یک آگهی تبلیغاتی
تصویر بشار اسد، رییس جمهور سوریه، بر یک آگهی تبلیغاتی
سازمان ديده بان حقوق بشر می گوید می توان بر اساس اسناد و مستندات کشتارهای گذشته در درعا در جنوب سوريه، اين سرکوب ها و کشتارها را معادل «جنايت عليه بشريت» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديده بان حقوق بشر روز چهارشنبه اعلام کرد بيش از ۵۰ گفت وگو و مصاحبه با قربانيان اين حمله ها و شاهدان عينی داشته که نشان می دهد «کشتارهای سازماندهی شده، حمله و شکنجه با برق، و جلوگيری از دسترسی خدمات درمانی و سلامتی به مردم در جريان بازداشت» در سوريه اجرا شده و تمامی آن ها با هماهنگی قبلی انجام شده است.

ديده بان حقوق بشر همچنين گفته که تمامی شواهد به طور قاطع حاکی از عمليات مشخص و دقيق دارد که معادل جنايت عليه بشريت است.

گزارش شده که نمايندگان گروه های مخالف و معترض سوريه در ترکيه با یکدیگر ديدار کردند تا اقدامات بعدی خود در مخالفت با حاکميت بشار اسد را طراحی و برنامه ريزی کنند.

«ليا ويتسون» دبيرکل امور خاورميانه ديده بان حقوق بشر در بيانيه ای اعلام کرد: «بيش از دو ماه است که نيروهای امنيتی و نظامی سوريه دست به شکنجه و کشتار مردم کشور خودشان زده اند و بدون هيچ گونه چشم پوشی، همه را هدف حمله قرار می دهند.»

اين بيانيه می گويد: «تمامی اين حرکت ها بايد متوقف شود. اگر هم حاکميت سوريه اين کار را متوقف نکند، ديگر وظيفه شورای امنيت سازمان ملل است که اطمينان دهد کسانی که در اين قضيه مسئول هستند، به دادگاه و قانون سپرده شوند.»

ديده بان حقوق بشر همچنين اعلام کرد نيروهای نظامی و امنيتی سوريه نه به ابزار متفرق کردن مردم که به ابزار کشتار مردم متوسل می شوند و تقريبا هيچ وقت به متفرق کردن مردم دست نزده و با هدف کشتار آن ها وارد درگیری ها می شوند.

اين گزارش ها همچنين به مستندات، شواهد و اسناد کشتار ۳۰ تن از معترضان در جريان حمله به یک مسجد و همچنين کشته شدن بيش از ۲۰۰ تن از معترضان در جريان محاصره درعا، اشاره کرده است.

پيشتر گزارش هايی درباره تلاش ها در شورای امنيت برای محکوم کردن سوريه منتشر شده بود ولی اتمامی اين حرکت ها به دليل مخالفت روسيه، نتيجه ای در پی نداشته است.

گزارش ها حاکی است بيش از يک هزار تن در دو ماه گذشته و در جريان اعتراض ها در کشور سوريه کشته شده اند.

هر چند بشار اسد، رییس جمهور سوریه، روز سه شنبه نوعی «عفو عمومی» را اعلام کرد، ولی معترضان آن را «وعده توخالی» خوانده و گفته اند که به اعتراض های خود ادامه خواهند داد.
XS
SM
MD
LG