لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

کاليفرنيا در معرض خطر يک طوفان سهمگين و زمستانی


گروهی متشکل از بيش از صد دانشمند و کارشناس در گزارشی که اخيرا منتشر شده، می گویند ايالت کاليفرنيا در غرب آمريکا، با خطر وزش يک طوفان سهمگين روبرو است که بر اثر آن بيش از يک چهارم خانه ها را سيل خواهد برد و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليارد دلار خسارت برجای خواهد گذاشت.

اين دانشمندان می گويند که ابعاد خسارت های بالقوه ناشی از وقوع اين طوفان ممکن است ۴ تا ۵ برابر خسارت ناشی از يک زمين لرزه شديد باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان و کارشناسان مرکز زمين شناسی آمريکا به مقامات دولت مرکزی و دولت ايالتی کاليفرنيا هشدار داده اند تاريخ زمين شناسی اين منطقه نشان می دهد که يک چنين طوفان های سهمگينی قبلا در کاليفرنيا رخ داده و بايد احتمال وقوع مجدد آن را به فهرست طولانی سوانح و فجايع طبيعی که در اين منطقه روی می دهد افزود.

«مارسيا مک نات» مدير مرکز زمين شناسی آمريکا در گفت وگویی با روزنامه «نيويورک تايمز» گفت که بر اثر وقوع طوفانی از اين دست، بخش گسترده ای از «سنترال ولی» در سال های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۲ به کلی ويران شد. شدت سيلاب درحدی بود که پايتخت اين ايالت برای مدتی به شهر سانفرانسيسکو منتقل شد و فرماندار اين ايالت ناگزير شد با قايق به محل ادای سوگند خود برود.

به گفته کارشناسان مرکز زمين شناسی آمريکا، در قرن های قبلی نيز منطقه کاليفرنيا شاهد وقوع طوفان و سيلاب های شديد ناشی از آن بوده است. از جمله در سال های ۲۱۲ ، ۴۴۰، ۶۰۳، ۱۰۲۹ ، ۱۴۱۸ و ۱۶۰۵ ميلادی يک چنين حوادثی روی داده است. اما آن ها تاکيد می کنند که در قرن اخير به دليل افزايش گرمای جو کره زمين احتمال وقوع پديده های طبيعی ويرانگر مثل توفان و سيلاب بسيار بيشتر از گذشته و شدت آنها ممکن است بيشتر باشد.

این گزارش می افزايد کارشناسان یاد شده براساس محاسباتی که روی يک مدل انجام شده، می گویند اين طوفان ممکن است ۴۰ روز طول کشیده و بر اثر آن حدود سه متر آب سطح ايالت کاليفرنيا را بپوشاند. حجم و سرعت حرکت آب به سمت اراضی کاليفرنيا چيزی معادل پنجاه برابر حجم آبی است که در انتهای رودخانه «می سی سی پی» وارد خليج مکزيک می شود. سرعت طوفان ممکن است به حدود ۲۰۰ کيلومتر در ساعت برسد و وقوع رانش زمين بر شدت و گستردگی ضايعات ناشی از اين رخداد خواهد افزود.

يکی از مسئولان مرکز زمين شناسی آمريکا در يک بيانيه مطبوعاتی گفت:«بنا بر نتيجه مطالعات ما يک چنين طوفان سهمگينی هر صد تا دويست سال يک بار روی می دهد که به اين لحاظ شبيه به تسلسل وقوع زلزله های بزرگ موسوم به « سنت آندرئاس» است.»

مسئولان ادارات امداد و اضطراری در ايالت کاليفرنيا و دولت آمريکا هفته گذشته در يک جلسه برای آمادگی در شرايط وقوع اين طوفان احتمالی، گفت گو کردند.
XS
SM
MD
LG