لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

ابراز نگرانی آژانس از ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران


تأسیسات غنی‌سازی نطنز
تأسیسات غنی‌سازی نطنز
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تازه از موارد نگران‌کننده در برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرده است که به اسناد و اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت‌های اتمی ایران دست یافته که ممکن است مؤید تلاش برای تولید جنگ‌افزار اتمی باشد.

به گزارش رویترز که به یک نسخه از این گزارش دست یافته، آژانس بین‌المللی از اینکه پرسش‌های پرونده فعالیت‌های اتمی ایران به دلیل فقدان همکاری با آژانس بدون پاسخ مانده، ابزار نگرانی کرده و می‌گوید ایران به رغم درخواست‌های قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است.

شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورده و صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

گزارش تازه آژانس همچنین می‌گوید ایران به اطلاع آژانس رسانده که به زودی دومین تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم را هم فعال خواهد کرد.

رویترز می‌گوید به نظر می‌رسد این گزارش آژانس، در راستای نگرانی‌های غرب نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد.

آمریکا و غرب به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مظنون هستند و آن را تلاشی مخفیانه برای دستیابی به بمب اتمی می‌دانند. ایران اما می‌گوید این برنامه را برای تولید برق دنبال می‌کند.

همچنین این گزارش حاکی است ممکن است با افزایش نگرانی‌ها، اهداف آمریکا و غرب برای افزایش تحریم‌ها بار دیگر تقویت شود به خصوص که دو دور گفت‌وگوهای پنج به علاوه یک با ایران در ژنو و استانبول، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

این گزارش می‌گوید ایران در مورد موضوعات حساس اتمی و مرتبط با فعالیت‌های نظامی که مورد نگرانی آژانس است، همکاری لازم را ندارد و حتی مشکوک به تولید «موشکی با توانایی کلاهک اتمی» است.

یک مقام رسمی و آگاه به تحقیقات آژانس گفته در دو سال گذشته مدارک و اسناد بیشتری به دست آمده که به طور دقیق‌تر می‌توان به نگرانی‌ها در برنامه اتمی ایران، اشاره کرد.

«تخلیه سوخت» رآکتور اصلی نیروگاه بوشهر

این گزارش می‌افزاید که در اقدامی عجیب، ایران گفته باید «سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را از رآکتور اصلی، تخلیه کند.» این در حالی است که ایران گفته بود به زودی نیروگاه اتمی بوشهر آغاز به کار خواهد کرد.

این گزارش حاکی است ممکن است نگرانی‌ها در مورد حمله ویروس استاکس‌نت، دلیل این تعویق باشد.

همین گزارش می‌گوید با توجه به پایان یافتن ذخایر اورانیوم ایران، جمهوری اسلامی در شکار اورانیوم است و تمرکز خود را روی زیمبابوه گذاشته است.

در این گزارش آمده که «علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به طور مخفیانه ماه گذشته با مقامات رسمی زیمبابوه دیدار کرده تا مذاکرات در مورد تأمین اورانیوم و انتقال آن به ایران را دوباره از سرگیرد.»

این گزارش در راستای گزارش‌های دیگر اطلاعاتی است که بر پایه آنها، ذخیره اورانیوم ایران در حال اتمام است و تهران به دنبال ذخایر تازه است.

گزارش می‌افزاید که مذاکرات ایران با زیمبابوه پس از پایان کار مهندسان ایرانی در زیمبابوه است که ذخایر و معادن اورانیوم این کشور را ارزیابی کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید همین روز پنجشنبه، عباس جوهری، وزیر تعاون دولت جمهوری اسلامی با مقامات زیمبابوه در حراره پایتخت این کشور در مورد «منافع کشاورزی و معدن» دیدار کرده است.

این گزارش می‌گوید مأموریت آقای صالحی برای یافتن اورانیوم حوزه گسترده‌ای را در پی گرفته و آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و شاید شمار بیشتری از کشورها در این حوزه قرار دارند.

تمامی کشورهایی که به طور نزدیک برنامه اتمی ایران را زیر نظر دارند، به طور نامشخص و بدون نام دقیق در این گزارش همکاری داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG