لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

شرکت ايران اير از دريافت خدمات مالی بين‌المللی محروم شد


موسسه بين‌المللی حمل و نقل هوايی، ياتا روز دوشنبه اعلام کرد شرکت دولتی ايران اير را به دليل تحريم‌های اعمال شده از سوی آمريکا از دريافت خدمات مالی بين‌المللی محروم کرده و کنار گذاشته است. این اقدام بدین معناست که این شرکت دیگر پول بیلط‌های فروخته شده شرکت هما را انتقال نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کريس گوتر»، سخنگوی ياتا گفت: «اين اقدام ياتا در واکنش به دستورالعملی است که از سوی دفتر کنترل دارايی خارجی دولت آمريکا اعلام شده و در نتيجه خدمات مالی به ايران اير به حال تعليق درآمده است.»

خدمات بين‌المللی مالی ياتا به نمايندگان شرکت‌های هواپيمايی و آژانس‌های توريستی، گردشگری و مسافرتی اجازه می‌دهد با همديگر تبادل مالی داشته باشند و ارتباطات مالی خود را از طريق آن انجام دهند. حذف اين سرويس به اين معناست که دفاتر ايران اير ديگر اجازه فعاليت در حوزه بين‌المللی تحت نظارت ياتا را نخواهند داشت.

سخنگوی ياتا گفت: «از آن جايی که ما موظف به همکاری با دفتر کنترل دارايی خارجی دولت آمريکا هستيم، مجبور هستيم کليه خدمات به شرکت دولتی ايران اير را به حال تعليق درآوريم.»

اعتراض ایران

در واکنش به این اقدام، فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هوایی ایران ایر گفته است که نامه اعتراضی خود را به یاتا فرستاده و به طور رسمی خواستار لغو چنین کاری شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای پرورش گفت: «این کاری که یاتا انجام داده تحت فشار آمریکا بوده و هیچ سنخیتی با وظایف تعیین شده برای این اتحادیه ندارد.»

وی افزود: «ما به عنوان عضو به یاتا حق عضویت پرداخت می‌کنیم و مانند همه طرف‌های طرف قرارداد، حق داریم از این امکانات استفاده کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمريکا در ماه ژوئن، پنج ماه پيش، دايره تحريم‌ها بر ايران را افرايش داد و اعلام کرد از آن جايی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۲۰۰۶ تاکنون از اين شرکت هوايی برای انتقال‌ها و مبادلات نظامی خود استفاده می‌کند، شرکت ايران اير را در فهرست تحريم‌ها قرار می‌دهد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا قراردارد و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با این سازمان از سوی آمریکا مورد تحریم قرار می‌گیرند.

شرکت هوايی ايران اير از سال ۱۹۹۵ تحت تحريم‌های آمريکا قراردارد و نمی‌تواند قطعات و هواپيماهای ايرباس و بوئينگ را خريداری کند که در نتيجه به يکی از شرکت‌های هوايی پرمخاطره و پرهزينه تبديل شده است.

شرکت ايران اير پذيرای خطوط هوايی به ۳۵ کشور جهان در آسيا و اروپا است. اتحاديه اروپا هم به دليل فقدان «استاندارد و پايين بودن «ضريب امنيت» هواپيماهای شرکت هوايی ايران اير، شمار زيادی از پروازهای اين شرکت به خاک اروپا را ممنوع کرده است.

مدیرعامل ایران ایر همچنین گفته که مقامات دولتی از این موضوع باخبرند و مذاکرات برای حل این مسئله در جریان است.
XS
SM
MD
LG