لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

برپايی بزرگترين نمايشگاه تجهيزات دفاعی در امارات


پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی در نمایشگاه ایدکس به نمایش در می آید.
پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی در نمایشگاه ایدکس به نمایش در می آید.

نمايشگاه تجهيزات دفاعی ايدکس، با به نمايش گذاشتن تازه ترين دستاوردهای دفاعی و پدافندی در امارات متحده عربی، افتتاح شد.


اين نمايشگاه، هشتمين دوره خود را سپری می کند که در شهر ابوظبی، پايتخت امارات متحده عربی، برگزار می شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمايشگاه ايدکس، بزرگترين نمايشگاه تجهيزات دفاعی در خاورميانه است و شرکت های معتبر سازنده تجهيزات دفاعی، نمايندگان مشتاق کشورهای ثروتمند خليج فارس را به اين نمايشگاه می کشانند که فناوری نوين دفاعی خود را به فروش برسانند.


اين نمايشگاه از سال ۱۹۹۳، همه ساله برگزار می شود و فکر اصلی اجرای آن در زمان شيخ خليفه بن زايد آل نهيان، حاکم سابق امارات شکل گرفته است.


جمهوری اسلامی ايران که در تمامی سال های برگزاری نمايشگاه تجهیزات دفاعی در ايدکس حاضر بوده، امسال نخستين سال غيبت خود را سپری می کند.

در نمايشگاه امسال ايدکس، ۸۶۲ شرکت از ۵۰ کشور دنيا، از جمله ايالات متحده آمريکا، فرانسه، چين، بريتانيا، ايتاليا، ترکيه، روسيه و کره جنوبی، مهم ترين و تازه ترين فناوری دفاعی خود را به نمایش گذاشته اند.


سال گذشته، ۹۰۲ شر کت در ايدکس حاضر بودند که در مقايسه با امسال، شرکت های حاضر در اين نمايشگاه کاهش يافته اند.


نمايشگاه امسال از اين جهت اهميت بيشتری دارد که کشورهای منطقه خليج فارس، در حال حاضر با دو مشکل اصلی مواجه هستند و لذا انتظار می رود از اين نمايشگاه استقبال بیشتری کنند.


مشکلات امنيتی در عراق و برنامه هسته ای ايران، دو مسئله ای است که باعث شده، شيوخ ثروتمند کشورهای عربی منطقه، برای بالابردن توان دفاعی خود، در نمايشگاه ايدکس حاضر شوند.


محمد نبهانی، هماهنگ کننده برگزاری اين نمايشگاه گفت:«بيش از ۹۰ مقام ارشد نظامی به عنوان ميهمان، از نمايشگاه ايدکس بازديد می کنند.»


جمهوری اسلامی ايران که در تمامی سال های برگزاری اين نمايشگاه در ايدکس حاضر بوده، امسال نخستين سال غيبت خود را سپری می کند.


مسوولان نمايشگاه ايدکس گفتند که ايران حتی برای حضور در اين نمايشگاه ثبت نام نکرده است.


پيش بينی می شود که امسال بيش از ۴۰ هزار نفر از نمایشگاه ايدکس بازديد کنند.


حضور جدی ترکیه و روسیه


ترکيه، در ايدکس ۲۰۰۷، بزرگترين غرفه را به خود اختصاص داده و تازه ترين تجهيزات دفاعی مرزی را در اين نمايشگاه شرکت داده است.


شورای همکاری خليج فارس، با بودجه دفاعی ۴۰ ميليارد دلاری به ايدکس آمده تا به سوی تجهيزات دفاعی بيشتر و پيشرفته تر برود

هنوز خبری از امکان عقد قرارداد در اين نمايشگاه منتشر نشده است اما نمايشگاه ايدکس به مدت پنج روز از ۱۸ تا ۲۲ فوريه، ۲۹ بهمن تا سوم اسفند، برگزار می شود و امکان دارد که به تدريج، اخبار قراردادهای خريد اسلحه نيز منتشر شود.


عربستان سعودی با بودجه خريد ۳.۳ ميليارد دلار، بزرگترين متقاضی تجهيزات دفاعی و پدافندی در منطقه است.


شورای همکاری خليج فارس، با بودجه دفاعی ۴۰ ميليارد دلاری به ايدکس آمده تا به سوی تجهيزات دفاعی بيشتر و پيشرفته تر برود.


شرکت صادراتی «رزوبورون» روسيه نيز از ديگر شرکت های شاخص اين نمايشگاه است و در نمايشگاه امسال، پيشرفته ترين تجهيزات راداری و موشک های دفاعی زمين به زمين را به نمايش گذاشته است.


روسيه همچنين مدل های جديد زيردريايی های غيراتمی، ناو و ناوچه و کشتی های جنگی پرسرعت را به ابوظبی فرستاده است.


شاخص ترين محصول امسال ايدکس، يک نمونه کشتی جنگی است که شرکت رولزرويس آن را ساخته و گفته شده که پرقدرت ترين موتور کشتی را دارد. ضمن اين که يک نمونه هليکوپتر جنگی دوموتوره نيز در نمايشگاه شرکت داده که به لحاظ عمليات و مانور، بسيار پيشرفته است.


ايدکس ،International Defense Exhibition یا نمايشگاه بين المللی تجهيزات دفاعی از پر طرفدارترين نمايشگاه های بين المللی در کشورهای عربی منطقه است.


XS
SM
MD
LG