لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

قيمت نان بيش از ۳۰ درصد افزايش يافت


افزایش قیمت نان در حالی است که مجلس ایران دو سال است با بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی مخالفت می کند.
افزایش قیمت نان در حالی است که مجلس ایران دو سال است با بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی مخالفت می کند.

قيمت نان به عنوان يکی از کالاهای اصلی مورد مصرف خانواده های ايرانی افزايش يافت.


حسين نظری، رييس اتحاديه نانوايان، جمعه گذشته در گفت و گو با خبرگزاری فارس با تاييد خبر افزايش قيمت نان در کشور گفت: افزايش قيمت نان از چهارشنبه گذشته به نانوايی ها ابلاغ شده و قيمت نان با توجه به نوع آرد ، کيلويی ۷۵ ريال يا کيلويی ۴۵ تومان، تغییر کرده است.


به گفته حسين نظری، با تصويب افزايش قيمت نان در کشور از اين پس هر قرص نان لواش ۲۰ تومان، بربری ۱۰۰ تومان وسنگک به قيمت ۱۰۰ تومان در نانوايی های سراسر کشور به فروش می رسد.


افزايش قيمت نان در حالی از سوی مسوولان تاييد شد که هفته گذشته وزارت بازرگانی با صدور اطلاعيه ای در رسانه های خبری کشور اين موضوع را تکذيب و از عدم افزايش قيمت نان خبر داده بود.


از اين پس هر قرص نان لواش ۲۰ تومان، بربری ۱۰۰ تومان وسنگک به قيمت ۱۰۰ تومان در نانوايی های سراسر کشور به فروش می رسد


در قسمتی از اطلاعيه وزارت بازرگانی که در پی نارضايتی و ابراز نگرانی مردم منتشر شد، آمده بود: تعيين قيمت نان برعهده شورای اقتصاد است و تعزيرات حکومتی، ويژه گندم و آرد و نان هم تاکنون پيشنهادی برای تعيين قيمت جديد نان ارائه نکرده است.


از سوی ديگر پيش از اين جواد اکبريان رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان نيز در اين رابطه اعلام کرده بود: وزارت بازرگانی سعی دارد بدون افزايش قيمت نان، مسائل و مشکلات اين محصول مصرفی را برطرف کند.


با این همه، رئيس اتحاديه نانوايان درخواست کرده نرخ های جديد که از سوی اتحاديه به نانوايی ها ابلاغ شده از ۱۵ آذر در سردر نانوايی ها نصب شود. نظری معتقد است اين افزايش قيمت در بهبود کيفيت نان موثر است.


گفتنی است که هرخانواده ايرانی به طور متوسط روزانه ۶/۵ قرص نان مصرف می کند و نان يکی از اصلی ترين مواد خوراکی در برنامه غذايی خانوارهای ايرانی به شمار می رود.


افزايش قيمت نان و تورم


بنا بر آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ، هر خانوارشهری ايرانی به طور متوسط ، سالانه شش ميليون و ۶۵۱ هزار تومان درآمد ناخالص داشته که با توجه به متوسط هزينه ناخالص سالانه شش ميليون و ۸۸۱ هزار تومان ، هر خانوار شهری سالانه رقمی حدود ۲۳۰ هزار تومان کمتر از هزينه های خود درآمد دارد.


اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در حالی چنين آماری را منتشر کرده که آمار و رقام موجود حاکی از این است که اکثر شاغلين خانوارهای ايرانی (کارگر و کارمند) کمتر از ۴۲۷ هزار تومان درماه و پنج ميليون ۵۵۱ هزار تومان در سال درآمد دارند.


هرخانواده ايرانی به طور متوسط روزانه ۶/۵ قرص نان مصرف می کند و نان يکی از اصلی ترين مواد خوراکی در برنامه غذايی خانوارهای ايرانی است

گران شدن نان در کشور در حالی صورت می گيرد که محسن تقوی طلب، مديرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نيز اعلام کرده شاخص تورم کالاها و خدمات مصرفی کشور در آبان ماه سال جاری ۵/ ۱۱ درصد است که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۷/۱۴ درصد رشد يافته است.


گفتنی است پيش از اين و در سال ۱۳۸۱ نرخ نامه جديدی برای قيمت نان تنظيم شده بود که اين قيمت ها در سال ۱۳۸۳ و در پی اجرای طرح تثبيت قيمت ها از سوی مجلس لغو شد.


XS
SM
MD
LG