لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

«اخطار بانک مرکزی به صرافی ها در ایران»


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای به تمامی صرافی ها اعلام کرده فقط اجازه دارند بین سه تا پنج درصد بالاتر از نرخ اعلام شده ارز را تبدیل کنند. در غیر این صورت، مجازات شده و مجوز کاری آن ها باطل می شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین روز پنجشنبه نرخ دلار را تک نرخی کرد.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که دلار در ایران تک‌نرخی شده و قیمت دلار ۱۲۲۶ تومان است که که این نرخ از روز شنبه در تمام سیستم بانکی اعمال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بانک مرکزی در بخشنامه ای که روز پنجشنبه صادر شده گفته است: « از تاريخ هشتم بهمن ماه سال جاری، صرافان سراسر کشور مجازند با در نظر گرفتن هزينه های نقل و انتقالات ارزی نرخ فروش ارز را حداکثر ۳ تا ۵ درصد بالاتر از نرخ مرجع بانک مرکزی تعيين کنند.»

به گزارش ایلنا، بانک مرکزی طی این بخشنامه به صرافان سراسر کشور اعلام کرده نرخ فروش نقدی ارز به صورت اسکناس نيز با در نظر گرفتن هزينه های تامين اسکناس ، حداکثر به ميزان يک درصد بالاتر از نرخ مرجع اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

بانک مرکزی همچنین به تمامی صرافان سراسر کشور گفته اطلاعات مربوط به حواله ، اسکناس و هزينه های مربوطه را به طور دقیق ثبت و درج کنند و همچنين نرخ خريد و فروش ارز با شرايطی که به آن ها اعلام شده، به طور روزانه در تابلوی صرافی درج کرده و در معرض عموم قرار دهند.

در پی تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا در ماه گذشته، بهای ارز و سکه در ایران جهش‌ شدیدی داشته‌است اما روز چهارشنبه اعلام خبر این که دولت نرخ حداکثری سود سپرده‌های بانکی را از ۱۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش می‌دهد کاهش بهای ارز و سکه را به همراه داشت.

دولت محمود احمدی‌نژاد که از مخالفان افزایش نرخ سود بانکی بوده‌است، در روزهای اخیر و به دنبال بالا رفتن شدید نرخ دلار و سکه طلا هدف انتقادهای تند قرار گرفته بود و به سکوت در برابر نابسامانی در بازار طلا و ارز متهم شد.

در حالی که در چند روز گذشته بازار ارز و طلا آشفته گزارش شده و قیمت کالاهای اساسی در ایران هنوز در حال افزايش است، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه گفت: «به عنوان مطلع می گويم هيچ مشکلی در اقتصاد کشور وجود ندارد و ما از ثبات اقتصادی برخورداريم.»

اتحاديه اروپا در نشست هفته جاری خود تصويب کرد که خريد نفت از ايران را متوقف خواهد کرد و هرگونه مبادله در زمينه ارز و طلا و همچنين ارتباط مالی با بانک مرکزی ايران ممنوع خواهد شد. قرار است تحريم نفتی اين اتحاديه عليه ايران از ابتدای ماه ژوئيه اعمال شود تا واردکنندگان نفت از ايران جايگزينی برای آن پيدا کنند.

پيشتر و در روز ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، لايحه ای را به امضاء رساند که بر اساس آن طرف های خارجی باید ميان معامله با بانک مرکزی ايران يا آمريکا، يکی را انتخاب کنند.

تحريم های جديد آمريکا و اتحاديه اروپا در يک ماه گذشته به شدت بازار ارز و طلا در ايران را متلاطم کرده و از ارزش ريال ايران تا ۵۰ درصد کاسته شده است.
XS
SM
MD
LG