لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۳

ابهام در نتیجه انتخابات شورای شهر تهران


هنوز نتایج قطعی انتخابات شورای شهر تهران در پرده ابهام قرار دارد
هنوز نتایج قطعی انتخابات شورای شهر تهران در پرده ابهام قرار دارد

هرچند پیش از اعلام نتایج انتخابات شورای شهرتهران ، اعتراض ها نسبت به چگونگی شمارش آراء و نحوه اعلام آن توسط وزارت کشور از سوی اصلاح طلبان مطرح می شد، اما پس از اعلام نخستین نتایج شورای شهر، این اصولگرایان طرفدار دولت بودند که به ستاد انتخابات اعتراض کردند.


بخشی ازنامزدهای اصولگرا که از طرف دولت حمایت می شوند، با فهرستی موسوم به «رایحه خوش خدمت» در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کردند و انتظار می رفت که آراء بالایی کسب کنند ولی شرایط فعلی نشان می دهد که نتوانستند در انتخابات روزجمعه، ۲۴ آذر ماه آراء قابل توجهی بدست آورند.


آخرین اخبار حاکی از این است که حتی ممکن است در روند اعلام شمارش آراء نیز تغییراتی ایجاد شود.


اگرچه به نظر می رسید اصلاح طلبان نگرانی ویژه ای به شمارش آرا داشته باشند و حتی با وجود تاخیر در اعلام نتایج آراء پایتخت، تماس هایی با اشخاص سرشناسی چون مهدی کروبی و هاشمی رفسنجانی آغاز کردند، اما نتایج اولیه شمارش آرای شورای شهر تهران نشان می دهد این طرفداران دولت بوده اند که نتوانسته اند توفیق چندانی پیدا کنند.به همین دلیل ائتلاف رایحه خوش خدمت با اعتراض به عملکرد ستاد انتخابات کشور از بروز تخلفات گسترده در انتخابات خبر می دهد.


اعتراض طرفداران دولت


ائتلاف «رايحه خوش خدمت» با انتشار اطلاعيه‌ای خطاب به مجتبی ثمره هاشمی ، معاون سياسی وزارت کشور و ر یيس ستاد انتخابات کشور، از بروزتخلفات گسترده از يک سو و همچنين گزارش مستند کارشناسان خبره نرم ‌افزاریدرباره اشتباهات فاحشی که نرم‌افزار شمارش آرا انجام می‌دهد، خبر داده است.


شمارش بیش از ۵۱۴ هزار رای در تهران نشان می دهد که فهرستی ترکیبی از نامزدهای جناح اصولگرا و اصلاح طلب در شورای شهر تهران در حال شکل گیری است که ممکن است نقطه درگیری سیاسی تازه ای برای محافظه کاران و اصلاح طلبان باشد.


این ستاد درادامه تقاضاهایی را نیز مطرح کرده و خواستار بازشماری آراء شده، آن هم به صورت دستی و در حالی که تمامی رقبا، بر شمارش آراء نظارت داشته باشند.


سایت خبری « شهر فردا» که ارگان ائتلاف اصلاح طلبان است، نیز گزارش داد در جلسه ای که در فرمانداری تهران برگزار شده، قرار بر این شده که ابتدا نتایج آن نواحی از تهران منتشر شود که اصولگرایان در آن رای بیشتری آورده اند.


آرای اصلاح طلبان زود اعلام نشود


بر اساس این گزارش، در جلسه مزبور، حبیب الله روشن، مديرکل سياسی وزارت کشور، ثمره‌هاشمی، رييس ستاد انتخابات کشور، ذوالقدر، معاون امنيتی وزارت کشور و کامران دانشجو، استاندار تهران حضور داشتند و در آن پیرامون نحوه انتشار اسامی منتخبان شورای شهر پايتخت تصميم‌گيری شده است.


در اين جلسه، تصميم گرفته شده که در نحوه انتشار اخبار شمارش آرا ابتدا آمار مربوط به مناطقی از تهران اعلام شود که در آن اصلاح‌‌طلبان نسبت به فهرست رايحه خوش خدمت آمار کمتری دارند و آنگاه به تدريج فهرست مناطق ديگر به ويژه مناطق شمالی و مرکزی که آرای اصلاح‌طلبان در آن نقاط بسيار بالا است اعلام شود.


شاهد تخلفات گسترده از يکسو و همچنين گزارش مستند کارشناسان خبره نرم ‌افزا ر درباره اشتباهات فاحشی که نرم ‌افزار شمارش آراء انجام می‌دهد، هستيم.
رایحه خوش خدمت


برخی گزارش ها حاکیست که اقبال به اصلاح طلبان به خصوص در مناطق شمالی و مرکزی تهران بسيار بالاست و احتمال تشکيل يک فراکسيون حداقل نه نفره در شورای شهر تهران از سوی اصلاح طلبان وجود دارد.


این در حالی است که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گزارش داده که اصولگرايان در ۲۷ استان کشور ۸۱ درصد نمايندگان شوراها را به خود اختصاص داده اند و اصلاح طلبان تنها توانسته اند ۵/۱۷ درصد نمايندگی اين استانها را در شوراهای شهر و روستا بدست آورند.


۵/۱ درصد آرای اين انتخابات را نامزدهای مستقل کسب کرده اند . با اين وجود به گزارش خبرگزاری کار ايران، ایلنا، صفدر حسينی مسوول کميته امور استان های ستاد ائتلاف اصلاح طلبان مي گويد که در ۱۰ استان ايران ائتلاف اصلاح طلبان به پيروزی دست يافته اند.


درگیری میان گروه های شرکت کننده در انتخابات در حالی دنبال می شود که که شمارش آرا در تهران همچنان ادامه دارد و هنوز نتایج نهایی رای شماری از سوی وزارت کشور جمهوری اسلامی منتشر نشده است.


شمارش بیش از ۵۱۴ هزار رای در تهران نشان می دهد که فهرستی ترکیبی از نامزدهای جناح اصولگرا و اصلاح طلب در شورای شهر تهران در حال شکل گیری است که ممکن است نقطه درگیری سیاسی تازه ای برای محافظه کاران و اصلاح طلبان باشد.


XS
SM
MD
LG