لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

«توقف» صادرات نفت ایران به آلمان


دو شبکه خبری برون مرزی جمهوری اسلامی ایران در گزارش هایی اعلام کردند ایران صادرات نفت به اروپا را پس از اسپانیا و یونان متوقف کرده است. از سوی دیگر این کشورهای اروپایی می گویند طبق برنامه زمان بندی شده از قبل، واردات خود را کاهش داده و به سمت قطع کامل واردات نفت رفته بودند.

شبکه تلویزیونی عرب زبان جمهوری اسلامی، العالم، و شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران، پرس تی وی، روز چهارشنبه در گزارش هایی گفتند ایران در راستای مقابله با تحریم های اتحادیه اروپا، فروش نفت به این کشورهای اروپایی را اجرا کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که وزیر نفت ایران توقف صادرات نفت این کشور به یونان را مورد تایید قرار داده است. پیش تر منابع پالایشگاهی یونان از توقف صادرات نفت ایران به کشورشان خبر داده بودند.

چین، هند و ژاپن، از خریداران عمده نفت ایران هستند. کل صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف جهان روزانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه اعلام شده است.

آمریکا به تازگی و بنا به درخواست کشورهای خریدار نفت ایران ۱۱ کشور را از تحریم‌های بانکی تهران معاف کرد اما هند و چین را شامل این اسثتنا ندانست. ایالات متحده گفته است که این معافیت به خاطر تلاش این کشورها برای کاهش خرید نفت از ایران صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس در گزارشی این کار از سوی ایران را «اقدام پیش دستانه ایران» خوانده و گفته «قطع صادرات نفت ایران به آلمان در حالی انجام می شود که تهران قرار است روز شنبه مذاکرات هسته ای را با ۵+۱ ازسربگیرد و به عقیده تحلیلگران این اقدام می تواند فضای مذاکرات را به نفع ایران تغییر دهد.»

شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم همچنین در گزارشی به نقل از منابع آگاه گفته که ایران قصد دارد نزدیک به یکصد شرکت اروپایی را تحریم کند.

ایران پیشتر هم در خبرهایی اعلام کرده بود که صادرات نفت خود به اروپا از جمله یونان را متوقف کرده که از سوی دیگر تایید نشده بود. اسپانیا هم گفته بود خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.

«مارلين هولزنر»، سخنگوی انرژی کميسيون اروپا در واکنش به خبر قطع صادرات نفت ايران به اروپا پشتر گفته بود: «شماری از کشورهای عضو اتحاديه اروپا از قبل واردات خود را کم کرده بودند. بريتانيا، اتريش و پرتغال از قبل واردات خود را کم کرده بودند. در مورد فرانسه، اطلاعات دقيق و رسمی و به روز در اختيار نداريم ولی مديرعامل شرکت نفت توتال فرانسه پيشتر اعلام کرده بود هرگونه واردات نفت از ايران را متوقف کرده است.»

بريتانيا، اتريش و پرتغال در فاصله ژانويه تا سپتامبر سال ۲۰۱۱، دی ماه ۱۳۸۹ تا شهريورماه ۱۳۹۰، هيچ گونه واردات نفت از ايران نداشته اند. بلژيک، جمهوری چک و هلند در همين فاصله ۲.۳۸ ميليون تن نفت خام از ايران خريداری کرده اند ولی خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند. به گفته مارلين هولزنر، ايتاليا، اسپانيا و يونان هم در حال حاضر مشغول کاهش واردات نفت خود از ايران هستند.

اتحاديه اروپا پس از تصویب تحریم نفت ایران، اعلام کرد که به منظور کاهش فشار اقتصادی بيشتر به کشورهايی که از ايران نفت وارد می‌کنند، تا يکم ژوييه سال ۲۰۱۲ به آنها فرصت داده شده تا به قراردادهای موجود با ايران پايان دهند.
XS
SM
MD
LG