لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۶

بارزانی: آمریکایی ها ایرانی های اشتباهی را دستگیر کردند


آقای بارزانی با اشاره به دفتر رایزنی روابط جمهوری اسلامی ایران در اربیل گفت: «آنجا یك دفتر مخفی برای ایران نبود.
آقای بارزانی با اشاره به دفتر رایزنی روابط جمهوری اسلامی ایران در اربیل گفت: «آنجا یك دفتر مخفی برای ایران نبود.

مسعود بارزانی، از رهبران کرد عراق روز شنبه گفت نیروهای آمریكایی كه پنج ایرانی را در اربیل دستگیر كردند، در واقع به دنبال آن دسته از فرماندهان سپاه بوده ‌اند كه با مقامات كرد دیدار داشته ‌اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای بارزانی که رییس منطقه‌ كردستان عراق است، در گفت و گو با شبكه تلویزیونی العربیه گفت: «فرماندهان ایرانی که آمریکایی ها به دنبال آنها بودند، ابتدا با جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق در سلیمانیه دیدار كردند و سپس به دیدار من آمدند.»


وی به مکانی که دیدار داشته اشاره نکرد ونگفت كه از كجا می ‌داند نیروهای آمریكایی برای دستگیری این فرماندهان تلاش كرده‌ اند یا اینكه آنها زمانی كه آمریكایی‌ ها در ۱۱ ژانویه به خانه ‌ای در اربیل حمله كردند، و پنج ایرانی را دستگیر كردند، كجا بودند.


آقای بارزانی با اشاره به دفتر رایزنی روابط جمهوری اسلامی ایران در اربیل گفت: «آنجا یك دفتر مخفی برای ایران نبود، برای ما غیر ممكن است كه بپذیریم یك دفتر ایرانی در اربیل كارهایی علیه نیروهای ائتلاف یا علیه ما انجام بدهد. آن دفتر به شكلی عادی كارخود را انجام می‌ داد و اگر هرگونه اقدام خصمانه ‌ای انجام می ‌داد، ما با خبر می شدیم.»


آقای بارزانی در گفت و گوی خود گفته نیروهای آمریکایی برای بازداشت افرماندهان سپاه به اربیل آمدند اما هم زمان را نمی دانستند و هم این که مکان را اشتباه گرفتند و در نتیجه کارکنان دفتر ایران را دستگیر کردند


مسعود بارزانی در ادامه گفت: «نیروهای آمریکایی برای دستگیری افرادی كه در آن دفتر بودند نیامدند، یك هیات ایرانی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران در آنجا بود كه به عنوان میهمانان رییس جمهور به عراق آمده بودند؛ آن هم زمانی که آقای طالبانی در سلیمانیه بود.»


وی افزود: «فرماندهان سپاه به سلیمانیه آمدند و آنگاه من تماسی از دفتر رییس جمهور داشتم و به من گفته شد آنها می‌خواهند با من هم ملاقات كنند.»


مقامات وزارت دفاع عراق در بغداد هنوز به سخنان آقای بارزانی واکنش نشان نداده اند.


در ایران هم یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، حاضر به تکذیب و یا تایید این اخبار نشده و تنها گفت که او هم سخنان بارزانی را خوانده است.


آقای بارزانی در مصاحبه خود گفته نیروهای آمریکایی برای بازداشت افرماندهان سپاه به اربیل آمدند، اما هم زمان را نمی دانستند و هم این که مکان را اشتباه گرفتند و در نتیجه کارکنان دفتر ایران را دستگیر کردند.


درخواست رسمی ایران برای ملاقات با بازداشت شدگان


جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با پنج ایرانی که در اربیل بازداشت شده اند دیدار کند و منوچهر متکی هم درخواست رسمی خود را اعلام کرده است.


مسعود بارزانی در کنار جلال طالبانی

خبرگزاری ایسنا گزارش داد ایران تلاش زیادی کرده اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است.


لو فینتور، سخنگوی سفارت آمریکا در عراق روز جمعه گذشته اعلام کرد درخواست ایران برای ملاقات با بازداشت شدگان ایرانی به سفارت رسیده و در دست بررسی است.


هیاتی از کمیته صلیب سرخ، هفته گذشته با بازداشت شدگان ایرانی ملاقات کرده اما هنوز هیچ ایرانی نتوانسته با آنها دیدار و ملاقات داشته باشد.


همزمان با دستگیری ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا از سوی ایران، این احتمال مطرح شد که شاید ایران در پی مبادله این افراد با بازداشت شدگان خود در عراق باشد که از سوی مقامات آمریکایی رد شد.


ملوانان نظامی بریتانیا چهارشنبه گذشته آزاد شدند و یک روز پیش از آن هم، جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در بغداد که دو ماه پیش ربوده شده بود، آزاد شد و به تهران بازگشت.


XS
SM
MD
LG