لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

شمارش آرا در تهران ادامه دارد


شمارش آرا در تهران همچنان ادامه دارد
شمارش آرا در تهران همچنان ادامه دارد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ای با شاره به ادامه شمارش آرا در تهران، نتیجه شمارش حدود نيمي از آرا اخذ شده در انتخابات مجلس خبرگان رهبري در استان تهران را اعلام کرد.



طبق این اطلاعیه در میان کسانی که تا کنون حداکثر آرا را کسب کرده اند اسامی کسانی چون علی اکبر هاشمی رفسنجانی، امامی کاشانی ، مصباح یزدی و حسن روحانی به چشم می خورد.


نتيجه انتخابات ساعت امشب اعلام می شود


رييس ستاد انتخاباتی وزارت کشور در گفت و گو با خبرنگاران خبر داد که نتايج قطعی حوزه هايی که شمارش آرای آنها به پايان رسيده، امشب ساعت ۱۰ اعلام می شود


.

مجتبی ثمره هاشمی در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت نتايج انتخابات مياندوره ای مجلس و انتخابات خبرگان امشب مشخص و اعلام می شود.


وی در ادامه خبر داد نتايج اوليه شمارش آرا در انتخابات شورای شهر نيز به تدريج مشخص می شود که در نوبت های بعدی معرفی می شود.


از آن جايی که انتخابات مياندوره ای مجلس فقط در تهران، اهواز و بم انجام شده، انتظار می رود نتايج آن قطعی شده و همچنين نتايج خبرگان نيز مشخص شود .


با توجه به این که شمارش آرای شورای شهر در شهرهای بزرگ زمان بيشتری می برد، احتمال دارد از روز يکشنبه نتايج قطعی تر از سوی منابع رسمی اعلام شود.


از آن جايی که انتخابات مياندوره ای مجلس فقط در تهران، اهواز و بم انجام شده، انتظار می رود نتايج آن قطعی شده و همچنين نتايج خبرگان نيز مشخص شود



وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد با پايان گرفتن شمارش آرای انتخابات خبرگان، شمارش آرای انتخابات مياندوره ای مجلس و پس از آن شوراهای شهرآغاز شده است.


رقبا در خبرگان



گزارش ها حاکی از اين است که تا اين لحظه، حضور هاشمی رفسنجانی و مصباح يزدی در مجلس خبرگان قطعی شده است.

اخبار غير رسمی حاکی از اختلاف هاشمی با ساير رقبا است که برخی هاشمی را در مقام اول و مصباح يزدی را در رتبه ششم عنوان کرده اند.

وزارت کشور خبر داده که در بيشتر استان ها آرای انتخابات خبرگان و مياندوره ای مجلس به پايان رسيده و شمارش آرای شورای شهر در شهرهای بزرگ آغاز شده است.

ستاد انتخابات کل کشور هنوز آمار رسمی را منتشر نکرده است.

خبرگزاری فارس فارس گزارش داد که ديگر آرای بالا مربوط به انتخابات خبرگان را حسن روحانی، محمد امامی کاشانی، علی مشکينی، احمد جنتی و ابراهيم رييسی به خود اختصاص داده اند.

نتایج اولیه

کامران دانشجو، استاندار تهران گفت: «نتايج قطعی انتخابات شورای شهر تهران در سه روز آينده اعلام می شود و به اخبار منتشر شده درباره نتايج انتخابات شورای شهر تهران، نبايد گوش داد چرا که بيشتر اين اخبار رجزخوانی است.»

رسانه ها و سايت های منتسب به اصلاح طلبان می گویند که حداقل چهار کانديدای فهرست آنها در صدر آرا هستند و به اسامی هادی ساعی، محمد علی نجفی، معصومه ابتکار و احمد مسجد جامعی اشاره کردند.

اما درباره نتایج انتخابات میان دوره ای مجلس در شهر تهران، خبرهای ضد و نقیضی از سوی خبرگزاری های داخلی منتشر شده است.

خبرگزاری مهر مدعی است که اسد الله بادامچيان و حسن غفوری فرد در صدر آرای شهر قرار دارند و حضور اين دو در مجلس شورای اسلامی قطعی است.

اين در حالی است که خبرگزاری فارس گزارش داد با شمارش ۱۵۰۰ صندوق رای در تهران مشخص شده که غفوری فرد و سهيلا جلودارزاده در صدر شمارش آرا قرار دارند.


سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده ۲۶ ميليون نفر در انتخابات روز جمعه گذشته شرکت کرده اند

اسدالله بادامچيان از اعضای حزب موتلفه اسلامی (گروهی از محافظه کاران) است و جلودارزاده از حزب اسلامی کار (حزبی از اصلاح طلبان) است.

عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت و گو با خبرگزاری فارس آماری را از درصد مشارکت مردم در انتخابات ارايه کرده و آن را حدود ۶۰ درصد اعلام کرده است. به گفته وی ۲۶ ميليون نفر در انتخابات روز جمعه گذشته شرکت کرده اند.

سلامت شمارش آرا نيز مورد تاکيد جناح اصلاح طلبان است و اعضای فراکسيون اقليت اين جناح در مجلس به مصطفی پورمحمدی، وزير کشور هشدار داده اند که اگر سلامت شمارش آرا حفظ نشود، وزير را در مجلس استيضاح کرده و رييس جمهور را نيز به مجلس احضار خواهند کرد.

اين موضع نمايندگان مجلس به دنبال گفته های وزير کشور بود که به خواسته های شخصی خود در انتخابات اشاره کرده بود.
مصطفی پورمحمدی به دنبال اصرار خبرنگاران مستقر در وزارت کشور برای اطلاع از نتايج انتخابات، اعلام کرده «تمايل شخصی من توفيق جريان اصولگرا است.»

وزير کشور در همين حال انتخابات اخير را مورد دلخواه خود ندانسته و به خبرنگاران گفته «سال آينده انتخاباتی را که دوست داريم برگزار می‏کنيم».


مصطفی پورمحمدی به دنبال اصرار خبرنگاران مستقر در وزارت کشور برای اطلاع از نتايج انتخابات، اعلام کرده «تمايل شخصی من توفيق جريان اصولگرا است.»

اين خبر ساعاتی پس از انتشار در خبرگزاری مهر و ساير خبرگزاری ها به دستور وزير کشور از ميان اخبار حذف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آخرين نتايج انتخابات کانديداهای مجلس خبرگان از ۱۵ استان کشور در استانهای خراسان شمالی، زنجان، چهارمحال و بختياری، قزوين، يزد، اردبيل، فارس، قم، کرمان، گلستان، گيلان و هرمزگان اعلام شد.

نحوه شمارش آرا به دو شکل دستی و ماشينی است؛ آن هم به اين جهت که بيشتر احزاب شرکت کننده در انتخابات در تقاضای رسمی خواهان شمارش دستی آرا هستند که امکان تقلب و خطا در آن کمتر است.

در آخرين خبر از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام شد که شمارش آرا به هر دو شکل دستی و ماشينی انجام می شود.


XS
SM
MD
LG