لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

وزارت خارجه ایران: انتخاب مردم جنوب سودان محترم است


پرچم سودان جنوبی در میان پرچم دیگر کشورها در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک
پرچم سودان جنوبی در میان پرچم دیگر کشورها در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک
وزارت خارجه ایران روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به تحولات جنوب سودان و تشکیل کشور سودان جنوبی، «انتخاب مردم جنوب را محترم می‌شمارد.»

با این حال در این بیانیه اشاره‌ای به اینکه ایران استقلال جنوب سودان را به رسمیت می‌شناسد یا نه، نشده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وزارت خارجه در این بیانیه کوتاه گفته است: «جمهوری اسلامی ایران درچند سال اخیر، روند تحولات مربوط به جنوب سودان را با اهتمام فراوان دنبال کرده و امیدوار است تحولات جدید منجر به گسترش ثبات و آرامش به منظور فراهم شدن بستر مناسب جهت همکاری‌های سازنده در منطقه باشد.»

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، پیش‌تر کشورهای غربی را به دوپاره کردن سودان متهم کرده و گفته بود: «توطئه‌های نظام سلطه علیه دولت و ملت سودان را محکوم می‌کنیم و مطمئنیم آنان با حفظ وحدت و استقلال می‌توانند از منافع خود دفاع نموده و بر تمام مشکلات غلبه کنند.»

محمود احمدی‌نژاد سودان را یک کشور مستقل دانسته بود که در «چارچوب منافع خود تصمیم می‌گیرد» و افزوده بود: «دولت و ملت سودان قادرند توطئه اجانب را خنثی کنند و کسانی که به ملت سودان فشار می‌آورند به زودی پشیمان خواهند شد.»

وی همچنین مخالفت خود از هرگونه تشکیل سودان جنوبی را اظهار کرده و گفته بود: «دشمنان می‌خواهند سودان را تکه تکه کنند، چگونه ممکن است آنهایی که خود را به حقوق گروهی از سودانی‌ها علاقه‌مند نشان می‌دهند و می‌خواهند منطقه جنوبی این کشور استقلال پیدا کند، همین دغدغه فکری را برای منطقه باسک اسپانیا، ایرلند شمالی، جزیره کرس فرانسه یا ساکنان جنوب آمریکا ندارند؟»

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به همه پرسی جنوب سودان که ۹۹ درصد آراء موافق استقلال این منطقه بودند، افزود: «به ایرلندی‌ها که از ۳۰۰ سال پیش برای استقلال خود مبارزه می‌کنند، یا به مردم مناطق باسک و کرس و حتی برخی از گروه‌ها در ایالات کالیفرنیا، تگزاس و آریزونا اجازه دهید در همین رابطه همه پرسی برگزار کنند و اینکه دریابید آیا این مردمان به راستی شما را می‌خواهند یا خیر.»

سودان جنوبی به تازگی به عنوان جدید‌ترین کشور جهان اعلام موجودیت کرد و به طور رسمی پس از دو جنگ داخلی طی پنج دهه گذشته از کشور سودان اعلام استقلال کرد.

این استقلال پس از آن به دست آمد که مردم بخش جنوبی سودان در ژانویه سال جاری در یک همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل به جدایی از شمال رای دادند. این همه پرسی در جریان مذاکرات بر سر یک معاهده صلح در سال ۲۰۰۵ مورد توافق قرار گرفت که به جنگ داخلی میان شمال و جنوب سودان پایان می‌داد.

در جریان جنگ داخلی دوم میان شمال و جنوب سودان که بین سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ به طول انجامید حداقل دو میلیون نفر کشته شدند. سودان جنوبی که دارای منابع غنی نفت است از فقیر‌ترین و توسعه نیافته‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود.

سودان که تا پیش از این بزرگ‌ترین کشور آفریقا محسوب می‌شد نخستین دولتی بود که پیش از رسمی شدن اعلام موجودیت سودان جنوبی استقلال آن را به رسمیت شناخت.

ناظران بین المللی و دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند گرچه سودان جنوبی استقلال خود را به دست آورده است ولی مشکلات حل نشده میان شمال و جنوب بویژه بر سر منابع نفتی امکان بروز تنش‌های زیادی را در آینده بویژه بر سر مرزهای دو کشور دامن زده است.

رهبران شمال و جنوب سودان هنوز درباره فهرستی از مسائل میان دو طرف به توافق نرسیده‌اند. موضوعاتی چون ترسیم مرزهای دو کشور و همچنین تقسیم ذخایر نفتی سودان که اهمیت حیاتی برای اقتصاد دو کشور دارد هنوز حل نشده‌اند.

با تشکیل سودان جنوبی، جمهوری سودان سه چهارم از ذخایر ارزی خود را از دست داد و هم اکنون با چالش‌های دیگری چون شورشیان دارفور و مناطق جنوبی کوردوفان روبرو است.

عمرالبشیر، رییس جمهوری سودان از سوی دادگاه کیفری بین المللی لاهه به دست داشتن در نسل کشی در دارفور متهم و تحت تعقیب است. حکم جلب عمر البشیر از سوی دادگاه کیفری بین المللی لاهه صادر شده است.
XS
SM
MD
LG