لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

نارضایتی ایران از قطع رابطه سازمان های تحقیقاتی با وزارت خارجه


بزرگترین موسسات تحقیقاتی جهان در واکنش به برگزاری همایش هولوکاست، با مرکز تحقیقات وزارت خارجه جمهوری اسلامی قطع رابطه کرده اند.
بزرگترین موسسات تحقیقاتی جهان در واکنش به برگزاری همایش هولوکاست، با مرکز تحقیقات وزارت خارجه جمهوری اسلامی قطع رابطه کرده اند.


مقامات رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می کوشند تا با «توضيح» اهداف همايش هولوکاست، موسسات معتبر تحقيقاتی جهان را به بازنگری در قطع روابطشان با دفتر مطالعات سياسی و بين المللی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ترغيب کنند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روزیکشنبه در پاسخ به پرسشی درباره واکنش به خبر قطع رابطه شماری از موسسات برجسته تحقيقاتی جهان با دفتر مطالعات وزارت خارجه ايران در اعتراض به برگزاری کنفرانس هولوکاست، گفت: اين امر قابل بررسی است و قراراست تماس هایی با اين مراکز گرفته شود.


وی توضیح داد چون احتمال دارد اين مواضع تحت تاثير تبليغات رسانه های غربی صورت گرفته باشد، در تماس با اين سازمان ها، اهداف و برنامه های همايش توضيح داده خواهد شد تا آنها در تصميم خود تجديد نظر کنند.


آقای حسينی ادامه داد: اين گونه اعتراض ها غير منطقی است و کنفرانس هولوکاست کنفرانسی تحقيقاتی بود و بيشترين حضور دراين همايش مربوط به کشور آمريکا بوده است.


بررسی حقوق سیاهان


سخنگوی وزارت خارجه ايران درباره حضور«ديويد دیوک»رهبر سابق گروه نژادپرست کوکلس کلان های آمريکا در اين همايش گفته که، برخی مطالب درباره او مطرح است و دفتر مطالعات درحال بررسی اين مطالب است.


کوکلس کلان ها، افراطی های نژاد پرست آمريکایی هستند که با روش های خشونت آميز به برتری نژاد سفید عقیده دارند.


منوچهر متکی، وزيرخارجه جمهوری اسلامی، پيش از برگزاری همايش در تهران و در دفاع از آن گفت: قصد داريم همايش های ديگری را هم از جمله در مورد برده داری و نقض حقوق سياه پوستان برپا کنيم.


جمهوری اسلامی شماری چند از خاخام های وابسته به يگ گروه مذهبی بسيار سنت گرا و متعصب يهودی راهم دعوت کرده بود. اين گروه به رغم آنکه هولوکاست را انکار نمی کنند اما معتقدند که نفس برپایی اسرایيل مغاير با يهوديت است ويهوديان برای نجات خود بايد درانتظارروز قيامت و ظهور«منجی» باشند.


منوچهر متکی، وزيرخارجه جمهوری اسلامی، پيش از برگزاری همايش در تهران و در دفاع از آن گفته بود: قصد داريم همايش های ديگری را هم از جمله در مورد برده داری و نقض حقوق سياه پوستان برپا کنيم

يکی ديگراز مدعوين همايش تهران روبرفوريسون، استاد سابق دانشگاه در پاريس بود که دادگاهی در فرانسه درماه اکتبر گذشته او را به دليل ديدگاه هایش درباره هولوکاست به سه ماه زندان محکوم کرد. وی همچنين از تدريس در دانشگاههای فرانسه محروم شده است.


فيليپ دوست بلازی، وزيرخارجه فرانسه در پارلمان اين کشور گفت: دولت، تمام راه های قانونی را بررسی خواهد کرد تا روبر فوريسون، را به دليل زير سوال بردن هولوکاست مورد پيگرد قانونی قرار دهد. آقای دوست بلازی همايش تهران را از نظر تاريخی، اخلاقی و سياسی ناپذيرفتنی خواند .


محکومیت همایش هولوکاست


اتحاديه اروپا، آمريکا، واتيکان،اسرایيل، فدراسيون يهوديان روسيه، فدراسيون جهانی يهوديان و وزات خارجه روسيه برگزاری همايش هولوکاست را محکوم کردند.


روزنامه نيورک تايمز خبر داد که مديران ۳۴ موسسه معتبر تحقيقاتی جهان از جمله موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک در لندن، موسسه اسپن در برلين، صندوق آلمانی مارشال در واشینگتن، مرکز سياست های امنيتی در ژنو، مرکز مطالعات و تحقيقات بين المللی در پاريس و مرکز روابط بين الملل در ورشو رابطه خود را با دفتر مطالعات سياسی و بين المللی وزارت خارجه قطع کرده اند.


XS
SM
MD
LG