لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

ایران: از ترس جنگ افروزان اطلاعات اتمی را ندادیم


نامه جمهوری اسلامی ایران توسط علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نوشته شده است.
نامه جمهوری اسلامی ایران توسط علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نوشته شده است.

جمهوری اسلامی ایران در نامه ای رسمی به آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد قصد پنهان کردن اطلاعات برنامه اتمی خود را نداشته اما از ترس کشورهای آمریکا و اسراییل که «جنگ افروز» خوانده شده اند، اطلاعات برنامه هسته ای خود را مخفی نگه داشته است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در پاسخ اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران با شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به مقابله برخاسته و شرایط را تغییر داده است.


این نامه و پاسخ آژانس در حالی منتشر شده است که روابط ایران با آژانس رو به کاهش است و با تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران بازرسی های آژانس را محدود کرده است.


نامه کم سابقه



در نامه ای که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۹ مارس، نهم فروردین، نوشته و به آژانس ارسال کرده، این ادعا مطرح شده که آمریکا و «رژیم اسراییل» همواره درصدد جمع آوری اطلاعات و حمله به ایران هستند و همواره هم می گویند که حمله به ایران، امکانی است که همیشه روی میز است.



«تا زمانی که خطر حمله نظامی به ایران وجود دارد، ایران چاره ای ندارد که تمام اطلاعات محرمانه خود را حفظ کند که مبادا به دست جنگ افروزان افتاده و حمله را برای آنها تسهیل کند.»
بخشی از نامه ایران به آژانس

در این نامه آمده است: «تا زمانی که خطر حمله نظامی به ایران وجود دارد، ایران چاره ای ندارد که تمام اطلاعات محرمانه خود را حفظ کند که مبادا به دست جنگ افروزان افتاده و حمله را برای آنها تسهیل کند.»


نامه جمهوری اسلامی ایران توسط علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نوشته شده است.


وی همچنین آژانس را درباره درز اطلاعات محرمانه هسته ای ایران مقصر دانسته و باز اشاره کرده که برای حفظ اطلاعات محرمانه، ایران مجبور به حفظ نقشه ها و اطلاعات خود شده است.


پاسخ آژانس


آژانس بین المللی انرژی اتمی هم روز جمعه به این نامه پاسخ داد و اعلام کرد ایران با خواسته های آژانس موافقت نکرده و راه مقابله با آژانس را برگزیده است.


این نامه، تصمیم ایران برای مقابله با آژانس و ارایه نکردن تمامی اطلاعات به آژانس را «تاسف برانگیز» دانستهو از مقامات ایرانی خواسته که در تصمیم خود «تجدید نظر» کنند.


نامه آژانس بار به امضای ویلموس سرونی، از مقامات رسمی آژانس رسیده و تحویل نماینده ایران در آژانس شده است.



نمایی از تاسیسات هسته ای ایران در نطنز

نصب دوربین در نطنز


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر منتظر پاسخ به درخواستی است که برای نصب دوربین های این سازمان در نقاط کلیدی تاسیسات هسته ای نطنز، رسما به مقام های تهران اعلام شده است.


آژانس اعلام کرده که هنوز هیچ گونه غنی سازی اورانیوم در نطنز انجام نشده اما در همین حال امکان دارد ایران به زودی غنی سازی اورانیوم را در این محل نیز شروع کند و برای این کار، آژانس نیاز دارد تا امکان نظارت بیشتری بر فعالیت های تاسیسات هسته ای نطنز داشته باشد.


جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام کرده که فقط به دنبال غنی سازی اورانیوم در حد پایین است تا بتواند سوخت مورد نیاز برای نیروگاه هسته ای بوشهر را تولید کند، اما غرب به فعالیت های ایران مشکوک است و آن را تلاشی برای دستیابی و ساخت بمب اتمی می داند.


یک دیپلمات آژانس بدون ذکر نام خود به آسوشیتد پرس گفته ایران سانتریفوژهای خود را در پایین ترین حد بازرسی در اختیار آژانس گذاشته و برخی از سانتریفوژها با دیوارهایی احاطه شده اند که امکان نظارت و رصد با دوربین های فعلی را ندارند.


اولی هاینونن، معاون دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این درخواست را به طور رسمی به ایران اعلام کرده و خواستار نصب دوربین های بیشتری در نقاطی شده است که بتوان این بر این فعالیت ها نظارت کرد.


XS
SM
MD
LG