لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

«دستور تازه بوش، کاری تروریستی است»


رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دستور مقابله با نیروهای ایرانی در عراق اعتراض کرد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دستور مقابله با نیروهای ایرانی در عراق اعتراض کرد.

علا الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ایران، دستور رییس جمهوری آمریکا برای مقابله با نیروهای ایرانی در عراق را محکوم کرد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای بروجردی، ابراز امیدواری کرده که این خبر صحت نداشته باشد و افروده که به عقده او «این دستور، کاری تروریستی» است.


علا الدین بروجردی همچنین در گفت و گو با خبرگزاری فارس، دستور مقابله با نیروهای ایرانی در عراق را، «فرافکنی رییس جمهوری آمریکا» توصیف کرده است.


علا الدین بروجردی : رییس جمهوری ریکا در واکنش به مخالفت هایی که در درون با استراتژی جدید آمریکا در عراق شده، از تعادل خارج شده و دستورهایی می دهد که نه تنها به جورج بوش، که به حزب جمهوریخواه و هم به آمریکا لطمه می زند

وی گفت: «رییس جمهوری آمریکا در واکنش به مخالفت هایی که در درون با استراتژی جدید آمریکا در عراق شده، از تعادل خارج شده و دستورهایی می دهد که نه تنها به جورج بوش، که به حزب جمهوریخواه و هم به آمریکا لطمه می زند.»


جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه گذشته دستور داد تا نیروهای آمریکایی در عراق از تمام اختیارات خود برای مقابله با دخالت نیروهای ایرانی در عراق، استفاده کنند.


آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده که در بی ثباتی عراق دخالت می کند.


دو هفته پیشتر نیز نیروهای آمریکایی در کردستان عراق و شهر اربیل به دفتر نمایندگی روابط ایران در این شهر حمله کرده و پنج کارمند ایرانی آن دفتر را دستگیر کردند.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که آن دفتر، «کنسولگری» بوده و دستگیرشدگان، «دیپلمات»هایی هستند که «باید» زودتر آزاد شوند. اما مقامهای آمریکایی و همچنین وزارت امور خارجه عراق، می گویند که دفتر ایران در اربیل، «کنسولگری» نبوده و بازداشت شدگان نیز از «مصونیت دیپلماتیک» برخوردار نیستند.


از شش نفر دستگیر شده، یک نفر که به گفته وزارت امور خارجه ایران، «آشپز محلی» این دفتر بوده، ساعاتی بعد از حمله آمریکایی ها، آزاد شده و پنج نفر دیگر هنوز در اختیار نیروهای آمریکایی در عراق هستند.


زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در عراق گفته که بازداشت شدگان، اعضای سپاه قدس در عراق هستند و مدارک دخالت های نظامی ایران در عراق نیز به زودی اعلام می شود.


XS
SM
MD
LG