لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

البرادعی: گفت وگو، راه حل بحران اتمی ایران است


دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده تمام طرف های درگیر با ایران مذاکره کنند.
دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده تمام طرف های درگیر با ایران مذاکره کنند.

محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در وین اعلام کرد بهترین راه مطمئن شدن از فعالیت های هسته ای ایران، گفت و گو و مذاکره با مقامات ایرانی است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین و پیش از شروع جلسه شورای حکام گفت:«من متقاعد شده ام که فقط از راه مذاکره می توان به راه حلی مناسب درباره برنامه هسته ای ایران رسید.»


وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتوان بزودی به شرایطی رسید که مقامات جمهوری اسلامی ایران بتوانند با تمامی طرف های درگیر در این پرونده، مذاکره کنند.


آقای البرادعی در سخنرانی خود به اعضای شورای حکام تاکید کرده که از راه گفت و گو با ایران می توان به نتیجه رسید که فعالیت های هسته ای ایران به چه سمتی می رود و می توان فهمید که آیا این برنامه برای دستیابی به سلاح اتمی برنامه ریزی شده است و یا این که اهداف دیگری دارد.


تحقیقات چهارساله آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد اتهام تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی، در حالت بن بست قرار گرفته و با فشار بیشتر، ایران راهی ندارد جز آن که به سمتی رود که برای آنها خطرناک است.
محمد البرادعی

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت:«تحقیقات چهارساله آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد اتهام تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی، در حالت بن بست قرار گرفته و با فشار بیشتر، ایران راهی ندارد جز آن که به سمتی رود که برای آنها خطرناک است.»


وی همچنین در ادامه اعلام کرد هنوز آژانس نتوانسته به مدرکی که انحراف برنامه هسته ای ایران به سوی اهداف نظامی ایران را نشان دهد، برسد اما در همین حال از سوابق فعالیت هسته ای ایران اطلاع درستی ندارد چرا که آژانس با همکاری و شفافیت کامل از سوی ایران مواجه نشده است.


وی همچنین به اعضای شورای حکام گزارش داد به زودی راهی کره شمالی می شود تا درباره همکاری دوباره این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت و گو کند.


نمایی از تاسیسات آب سنگین ایران در اراک.

یکی از سخنگویان آژانس خبر داده که این سفر روز ۱۳ مارس، ۲۲ اسفند و به مدت دو روز، انجام می شود.


گزارش به شورای امنیت


محمد البرادعی، درباره درخواست شورای امنیت از ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم به اعضای شورای حکام گزارش داده و اعلام کرده ایران از این درخواست سر باز زده است.


شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۱۷۳۷ ضمن تحریم جمهوری اسلامی در صنایع موشکی و هسته ای، به ایران مهلتی ۶۰ روزه داده بود تا فعالیت های غنی سازی خود را به حالت تعلیق درآورد.


با پایان رسیدن این مهلت در دو هفته گذشته، نمایندگان سیاسی پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان تشکیل جلسه دادند و توافق کردند تا تحریم های ایران تشدید شود.


مقامات آژانس خبر داده اند که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده به زودی تعداد سانتریفوژهای خود را به سه هزار رسانده و پس از آن برای نصب ۵۰ هزار سانتریفوژ، تلاش می کند.

گزارش های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در مرکز نطنز، حدود ۶۵۶ سانتریفوژ نصب کرده و اجازه نصب دوربین های آژانس را بر روی آنها، نداده است.


مقامات آژانس خبر داده اند که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده به زودی تعداد سانتریفوژهای خود را به سه هزار رسانده و پس از آن برای نصب ۵۰ هزار سانتریفوژ، تلاش می کند.


کشورهای غربی و آمریکا، فعالیت های هسته ای ایران را تلاش برای دستیابی به بمب اتمی می دانند و از ایران خواسته اند برای اطمینان از فعالیت های هسته ای خود، غنی سازی را تعلیق کند.


مقامات ایران این اتهام را رد کرده و می گویند برنامه هسته ای را برای دستیابی به برق، دنبال می کنند.


شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه خود برای لغو کمک های آژانس به ایران که مورد تحریم شورای امنیت است، تصمیم گیری می کند.


تعداد ۲۲ پروژه از تعداد ۵۵ پروژه همکاری که ایران با آژانس دارد، جزو تحریم های شورای امنیت است و به عبارت دیگر، ۴۰ درصد از کمک های آژانس به ایران متوقف می شود که منوط به رای گیری نهایی اعضای شورای حکام است.


XS
SM
MD
LG