لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

صالحی: ترجيح می دهيم ترکيه ميزبان گفت وگوها با۱+۵ باشد


علی اکبر صالحی (چپ) در کنار احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تهران
علی اکبر صالحی (چپ) در کنار احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تهران
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه و در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه در تهران گفت که ترجیح شخصی او این است که اگر طرف های مقابل هم بپذیرند، مذاکرات آتی میان ایران و گروه ۱+۵ در ترکیه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای صالحی گفت: «از آن جایی که دور قبلی مذاکرات در ترکیه بوده ما ترجیح می دهیم ادامه مذاکرات آن جا باشد ولی منتظر هم هستیم که طرف مقابل زمان و مکان برای گفت وگوها را تایید واعلام کند.»

پیشتر هم رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود ایران مشکلی برای مذاکرات ندارد و منتظر تماس از سوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا است تا زمان و مکان مذاکرات را مشخص کنند.

مایکل مان، سخنگوی دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود ایران هنوز به نامه خانم اشتون پاسخ نداده و بعد از این که پاسخ آن نامه رسید، می توان بقیه مسیر را ادامه داد. آقای مان گفته بود: «در نامه خانم اشتون گفته شده بود که اگر ایران حاضر به مذاکره سازنده است، آمادگی خود را اعلام کند. از آن جایی که ما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم، نمی توانیم درباره ادامه مذاکرات بررسی و یا برنامه ای ارائه دهیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای صالحی روز پنجشنبه در تهران گفت در زمانی که برای کنفرانس افغانستان در بن در کشور آلمان بوده، دیداری کوتاه با خانم اشتون داشته و به او گفته که منتظر اعلام زمان و مکان برای ادامه گفت وگوها است. با این حال هنوز دفتر کاترین اشتون پاسخ نداده و کماکان می گوید وقتی پاسخ نامه رسید، می توان قدم های دیگر را برداشت.

علی اکبر صالحی گفت که مسئله پاسخ به نامه چیز خاصی نیست و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته گفته اند که ایران آماده از سرگیری گفت وگوهاست.

همچنین وزیر خارجه ایران افزود که به گفته احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، خانم اشتون از ترکیه خواسته که میزبان دور بعدی گفت وگوها باشد.

کاترین اشتون به عنوان نماینده گروه ۱+۵ متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا به همراه آلمان، در مورد پرونده فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی، با ایران مذاکره و گفت وگو می کند.

گروه مذاکره کننده با ایران خواستار رسیدن به راهی برای مشخص شدن نیات اصلی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است. ایران می گوید برنامه اتمی را برای تولید برق دنبال می کند. گروه مذاکره خواهان برداشتن قدم هایی از سوی ایران است که ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ایران را ثابت کند.

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم گفت که حامل پیام خانم اشتون برای مقامات ایرانی است و کاترین اشتون خواسته که پاسخ رسمی به او داده شود. وی افزود: «ما خواهان این هستیم که بار دیگر دو طرف به میز مذاکرات بازگردند.»
XS
SM
MD
LG