لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در هلند با مقامات این کشور دیدار کرد.
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در هلند با مقامات این کشور دیدار کرد.

درگيری لفظی متکی و سفيرعراق در هلند
روزنامه صاحب قلم، خبر داده در جريان سفر وزيرخارجه جمهوری اسلامی به هلند، سفيرعراق درآن کشور، در برابر سخنان منوچهر متکی عليه حضور نيروهای آمريکايی در عراق موضع گرفته، و ايران را به «بدبينی» و «دورويی» متهم کرده است.


به نوشته اين روزنامه، درگيری لفظی منوچهر متکی و سفير عراق در هلند زمانی رخ داده که وزير خارجه ايران طی سخنانی در موسسه «کلينگندال» ادعا کرد چرخه بی‏پايان خشونت‏ها از سوی نيروهای نظامی آمريکا در عراق تزريق می‏شود. صاحب قلم نوشته در اين هنگام «سيماند بانا»، سفير عراق در هلند در اعتراض به سخنان متکی برخاسته و گفته که ايران از جنگ در عراق بهره می‏برد. به نوشتنه اين روزنامه وی خطاب به متکی گفته اگر از بدبينی و دورويی خودداری کنيد، به نفع شما خواهد بود. گويا وزير خارجه جمهوری اسلامی اظهارات سفير عراق را بی جواب گذاشته است.


زندانيان مهريه
روزنامه رسالت، خبر داده چهار هزار زندانی مرد در کشور به خاطر مهريه زندانی شده اند. اين روزنامه، هم چنين از قول جمال کريمی راد، سخنگوی قوه قضاييه، نوشته رييس قوه قضاييه يک هيئت چهار نفره از قوه قضابيه را جهت بازرسی از کل سيستم قضايی کشور انتخاب کرده است. اسامی چهار عضو هيات بازرسی قوه قضاييه تاکنون اعلام نشده است.


برابری خسارت آلودگی هوا با واردات بنزين
روزنامه جوان، نوشته خسارات سالانه آلودگی هوا با اعتبار واردات بنزين برابری می کند. به نوشته اين روزنامه، براساس برآوردهای بانک جهانی، هشت ميليارد دلار در سال ۲۰۰۴ خسارات ناشی از آلودگی هوا به ايران وارد شد که با اعتبار واردات بنزين برابر است. از سوی ديگر خسارت ناشی از ذرات معلق در ايران ۸/۱ ميليارد دلار در سال است. جوان به نقل از مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران نوشته سال گذشته ۸۲ روز آلودگی هوا در تهران بيش از حد استاندارد بوده است.


پرداخت وام مسکن
روزنامه قدس، در گزارشی به انتقاد از شيوه پرداخت وام مسکن برای اقشار کم در آمد پرداخته است. به نوشته اين روزنامه، طی سال ۸۴، دو ميليون نفر برای دريافت اين وام ثبت نام کرده اند که تنها ۳۰ هزار نفر از سوی بانک مسکن مشمول دريافت آن شده اند و در پايان تنها ۱۰۰۰ نفر چنين وامی دريافت کرده اند.


خروج قطار از خط
روزنامه ايران، خبر خروج از خط قطار باری انديمشک ـ دورود را منعکس کرده و نوشته به همين علت مسير راه آهن تهران - جنوب بسته شده است. به نوشته روزنامه دولت، هشت واگن باری از خط در ساعت ۱۲ ديروزدر محور انديمشک - دورود،از خط خارج شده اند اما اين حادثه هيچ گونه تلفات جانی درپی نداشته است.


انباشت شکر داخلی
روزنامه سرمايه، در گزارشی اشاره کرده با افزايش توليد داخلی شکردر ايران، اين کالا در انبارها انباشته شده ولی سيل واردات بی رويه شکر خارجی با تعرفه های پايين ادامه دارد. به نوشته اين روزنامه، واردات اين محصول موجب شده تا توليدکنندگان داخلی ديگر اميدی به فروش محصول خود نداشته باشند.


زمين لرزه درزرند
روزنامه خراسان، خبر داد در جريان زمين لرزه جمعه گذشته در زرند کرمان، ۱۲ هزار واحد مسکونی آسيب ديده اند. اين روزنامه قدرت زمين لرزه ظهر جمعه در زرند کرمان را۸/۴ در مقياس امواج درونی ريشتر اعلام کرده است.خراسان در ادامه به نقل از فرماندار اين شهر خبر داد در اين حادثه ۱۲ هزار واحد مسکونی روستايی آسيب ديده اند.


قانون مد و لباس به دولت ابلاغ شد
روزنامه کيهان، از ابلاغ قانون ساماندهی مد و لباس به دولت خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، يک عضو کميسيون فرهنگی مجلس با اشاره به برطرف شدن ايراد شورای نگهبان درباره مصوبه ساماندهی مد و لباس گفته« مصوبه مذکور که از اين پس حالت قانونی به خود گرفته، حدود يک هفته است که برای اجرا به دولت ابلاغ شده است.»
محمد تقی رهبر هم چنين گفته وزارت خانه های ارشاد،بازرگانی و صنايع مهم ترين دستگاه های اجرايی هستند که در اين مصوبه نقش دارند. به گفته اين عضو مجلس،وزارت ارشاد بايد از طرق فرهنگی نظير عرضه فيلم، مطبوعات وديگر رسانه های جمعی، نسبت به ترويج مد و لباس ايرانی-اسلامی گام جدی بردارد،و وزارت خانه های بازرگانی و صنايع هم مسئول تهيه،توزيع،عرضه،و قيمت گذاری مناسب برای لباس ايرانی اسلامی هستند.


تبليغات شورای شهر آغازشد
روزنامه کارگزاران، در گزارشی ازجنگ سرد دولت و شهردار تهران خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، با کنار کشيدن جبهه پيروان خط امام و رهبری از رقابت های انتخاباتی مستقل، راستگرايان در قالب دو فهرست مجزا با اصلاح طلبان رقابت می کنند. يکی از فهرست های اصولگرايان، «رايحه خوش خدمت» است که از حاميان محمود احمدی نژاد، رييس جمهور، به شمار می روند، و فهرست ديگر اصولگرايان متعلق به حاميان محمدباقر قاليباف، شهردار تهران است که با نام ائتلاف بزرگ اصولگرايان به ميدان آمده اند.
کارگزاران خبر داده نام برخی از حاميان احمدی نژاد به دليل حضور در فهرست قاليباف، در آخرين ساعات از فهرست نزديکان احمدی نژاد حذف شده اند.


XS
SM
MD
LG