لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


اغلب روزنامه های امروز، گزارش ها وتیترهای خود را به انتخابات روز گذشته اختصاص داده اند.
اغلب روزنامه های امروز، گزارش ها وتیترهای خود را به انتخابات روز گذشته اختصاص داده اند.

تخلفات انتخاباتی


روزنامه اعتماد ملی، از نگرانی اصلاح طلبان نسبت به تخلفات انتخاباتی خبر داده است. اين روزنامه نوشته اگر پیشتردربعدازظهر روز انتخابات، اين تخلفات دیده می شد، اين بار اوايل صبح اين مساله شروع شد و در برخی از صندوق های شهر تهران از حضور نمايندگان فهرست اصلاح طلبان بر سر اين صندوق ها جلوگيری به عمل آمده است.


به نوشته اين روزنامه از ديگر تخلفات صورت گرفته در جريان انتخابات روزگذشته، تبليغ برخی از ناظرين صندوق ها به نفع ستاد حاميان احمدی نژاد بود. اعتماد ملی هم چنين نوشته در ديگر نقاط کشور نيز تخلفات انتخاباتی زيادی به چشم می خورد و به عنوان نمونه از قول ریيس ستاد انتخابات استان تهران نوشته که هشت دستگاه اتوبوس که برای ارایه رای به يکی از کانديداها عازم شهرستان لواسانات بودند، توقيف شده اند .


شمارش دستی یا ماشینی آرا


در حالی که تا ساعت بامدادی روز پس از انتخابات، جدال ميان هيات نظارت بر انتخابات و وزارت کشور بر سر شمارش دستی يا رايانه ای آرا در تهران ادامه داشت، روزنامه کيهان، اظهارات مسوولان مختلف را درباره نحوه شمارش آرا منعکس کرده و نوشته اين موضوع طی روزهای اخير محل بحث و گفت وگوهای فراوان بوده و مقامات مسوول اظهارات متناقضی درباره آن داشته اند.


کيهان به نقل از حسين فدايی، ریيس هيات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها نوشته کارشناسان وزارت کشور بايد با بررسی خود صحت نرم افزار را به قطعيت برسانند و اين کار حداقل يک ماه طول می کشد. رييس هيات نظارت بر انتخابات شوراها تاکيد کرده که نظر ما آن است که آرا شورای شهر تهران، به صورت دستی شمارش شود، زيرا هنوز به شمارش رايانه ای اطمینان نداريم.


روزنامه سرمايه در گزارشی از انتخابات ديروز از تبليغ فهرست حاميان دولت در نماز جمعه تهران خبر داده است

تبلیغ دولت در نماز جمعه


روزنامه سرمايه در گزارشی از انتخابات ديروز از تبليغ فهرست حاميان دولت در نماز جمعه تهران خبر داده است. اين روزنامه با اشاره به ممنوعيت تبليغات در ساعات رای گيری نوشته برخی گروه های انتخاباتی همزمان با آغاز رای گيری با حضور در محل نمازجمعه و حاشيه دانشگاه تهران به تبليغ کانديداهای مورد حمايت خود پرداختند.


سرمايه، هم چنين نوشته برخی افراد تنها برای رای به کانديداهای شوراهای شهر روستا به محل اخذ رای رفته بودند،اما مهر هر سه انتخابات بر روی شناسنامه آنها درج می شد. به نوشته اين روزنامه،اين امر موجب نارضايتی و اعتراض بسياری از مراجعه کنندگان را فراهم آورده بود، اما به دنبال اعتراض برخی از رای دهندگان، مسوولان اخذ رای اين افراد را تهديد کرده اند که به عنوان افراد خاطی با آنها برخورد خواهد شد .


انتقاد به روش تبلیغات انتخاباتی


روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله خود با عنوان بعد از انتخابات، از شيوه های تبليغ در انتخابات اخير انتقاد کرده است. جمهوری اسلامی نوشته اسراف ها و ولخرجی ها از يک طرف، زياده گویی ها از طرف ديگرو تخريب ها از طرف ديگر خاطره تلخی در ذهن ها برجای گذاشت.


اين روزنامه به مقامات کشور هشدار داده که اگر با همين فرمان که در تبليغ ها و تخريب های انتخاباتی پيش می رود به راه خود ادامه دهند، از نظام جمهوری اسلامی چيزی به غير از يک اسم باقی نخواهد ماند.


گمانه زنی ها درباره نتایج


روزنامه کارگزاران گمانه زنی ها درباره نتايج انتخابات شوراها را منتشر کرده و نوشته چهره های شاخص هر دو جناح در شورای شهر حضور خواهند داشت. به نوشته اين روزنامه، رقابت اصلی در انتخابات ميان دو فهرست اصلاح طلبان و رايحه خوش خدمت است. کارگزاران در تيتر اول خود نيز به نقل از مسوولان وزارت کشور نوشته: نتيجه انتخابات، شايد يک هفته ديگر.


کمترین تخلف در انتخابات


روزنامه ايران، بر خلاف ساير روزنامه ها از قول وزير کشور نوشته در انتخابات ديروز کمترين تخريب و تخلف رخ داده است. مصطفی پور محمدی به ارگان رسمی دولت گفته نتايج آرای سراسر کشور به جز تهران در مدت ۴۸ ساعت اعلام می شود. ايران، هم چنين از قول وزير کشور نوشته که sms هايی که بعد از مهلت قانونی تبليغات انتخاباتی ارسال شده اند، تخلف بوده و با ارسال کنندگان آنها برخورد خواهد شد.


روزنامه ايران، بر خلاف ساير روزنامه ها از قول وزير کشور نوشته در انتخابات ديروز کمترين تخريب و تخلف رخ داده است.

افزایش جرایم خاص



روزنامه رسالت، به نقل از يک مقام قضايی در شيراز نوشته برخی جرايم خاص در جامعه رو به افزايش است.به نوشته اين روزنامه رئيس دادگاههای عمومی و انقلاب شيراز، سرقت مسلحانه،چاقوکشی و قدرت نمايی، عربده کشی و قلدرمآبی، اختلاس و ارتشا، آدم ربايی، قتل عمد، نزاع دسته جمعی و روابط نامشروع را از جمله جرايمی برشمرده که بروز آن در جامعه بيشتر محسوس است. به گفته محمد علی فاضل اعمال مجازات هايی چون شلاق، جزای نقدی، و حبس نيز نتوانسته اند جلوی افزايش اين جرايم را بگيرند در پارهای موارد موجب تجری مجرم نيز می شود .


وام دانشگاه آزاد


روزنامه خراسان، خبرداده که وام شهريه دانشگاه آزاد برای ترم بهمن، پرداخت نخواهد شد. به نوشته اين روزنامه، مديرکل تسهيلات رفاهی دانشگاه آزاد اعلام کرده موافقت نامه پرداخت ۶۰۰ ميليارد ريال تسهيلات وام شهريه دانشجويان دانشگاه، بين سازمان مديريت و اين دانشگاه، امضا شده و هفتم آذرماه نيز ابلاغيه پرداخت آن از سوی سازمان مديريت به دست مسوولان اين دانشگاه رسيده، اما هنوز اعتبارات آن پرداخت نشده است.


روزنامه جام جم، از ايجاد ظرفيت پذيرش سالانه ۵۰هزار بيمار خارجی در کشور خبر داده است


پذیرش بیماران خارجی


و در آخر، روزنامه جام جم، از ايجاد ظرفيت پذيرش سالانه ۵۰هزار بيمار خارجی در کشور خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، محمد جهانگيری، نماينده تام الاختيار وزير بهداشت در گردشگری سلامت گفته ايران ظرفيت پذيرش سالانه ۵۰هزار خارجی برای توريسم درمانی را دارد. نماينده وزير بهداشت، هدف اين وزارت از سرويس دهی به اين تعداد از بيماران خارجی در بيمارستان های کشور را، بهينه سازی و حفظ اقتدار ملی عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG