لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

« قطعنامه علیه برنامه هسته ای ایران خصمانه است»


متکی: هنوز راه حل مبتنی بر گفت و گو وجود دارد
متکی: هنوز راه حل مبتنی بر گفت و گو وجود دارد

منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، هشدار داده هرگونه صدور قطعنامه علیه برنامه های هسته ای ایران اقدامی خصمانه تلقی می شود.


وی روز یکشنبه پس از دیداربا همتای ارمنستانی خود، از شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد که چرا با وجود سلاح های اتمی در اسراییل، نسبت به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی واکنش نشان می دهد.


آقای متکی با اشاره به این که نخست وزیر اسراییل به داشتن سلاح هسته ای اعتراف کرده، از شورای امنیت سازمان ملل خواست توجه خود را به این موضوع متمرکز کند.


وی به کشورهایی که درصدد تحریم ایران هستند پیام داد تحریم برجمهوری اسلامی بی اثر است اما در ادامه گفت هنوز راه حل مبتنی بر گفت و گو وجود دارد.


آقای متکی با اشاره به این که نخست وزیر اسراییل به داشتن سلاح هسته ای اعتراف کرده، از شورای امنیت سازمان ملل خواست توجه خود را به این موضوع متمرکز کند


موضع وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از این اعلام شد که سفیر انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد تفاهم لازم برای تحریم ایران بین پنج کشور عضو دایم شورای امنیت و آلمان به دست آمده است.


آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه که کشورهای دارای حق رای در شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل می دهند، به همراه آلمان درصدد وادار کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم هستند.


کشورهای موسوم به ۵+۱ به فعالیت های هسته ای ایران مشکوک هستند وآن را تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی می دانند.


جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و تلاش های هسته ای خود را در جهت تولید برق می داند.


شورای همکاری خلیج فارس نیز در آخرین جلسه خود اعلام کرد به توافق رسیده تا به انرژی هسته ای دست یابد.


پس از آن محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیام داد که حاضر به انتقال تجربیات هسته ای ایران به این کشورهاست.


کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اعلام نظرهای مطرح شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس گفت ترجیح می دهد نخست بداند چرا کشوری مانند عربستان سعودی با داشتن ذخایر غنی نفت و گاز به دنبال انرژی هسته ای است.


XS
SM
MD
LG