لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

ایران: برای پاسخ به نامه آمریکا درباره تنگه هرمز هنوز تصمیم نگرفته‌ایم


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه گفت تهران، پیامی از سوی آمریکا در مورد تنگه هرمز دریافت کرده ولی هنوز تصمیمی درباره پاسخ دادن به آن نگرفته است. وی به جزییات این نامه و محتویات آن اشاره‌ای نکرد.

روزنامه نیویورک تایمز هفته پیش از ارسال پیامی از سوی آمریکا به ایران خبر داده بود که در آن آمریکا به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره پیامدهای بستن تنگه استراتژیک هرمز به وی هشدار داده و گفته است، چنین اقدامی «خط قرمز» واشینگتن است.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را فاش نکرده نوشته است: کاخ سفید در پیام خود تصریح کرده است در صورت چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای مهمانپرست گفت: «ما نامه آمریکا در مورد تنگه هرمز را از سه راه دریافت کردیم. هم دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آن را تحویل گرفته، هم نسخه‌ای از آن را سفیر سوییس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا فرستاده و همچنین جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق این پیام را به ایران منتقل کرده است.»

وی افزود: «در حال حاضر مشغول بررسی نامه هستیم و اگر حس کنیم نیازی به فرستادن پاسخ باشد، به آن جواب می‌دهیم ولی در حال حاضر به بررسی‌های خودمان ادامه می‌دهیم.»

آقای مهمانپرست همچنین گفت: «تنگه هرمز شاه‌راه حیاتی برای تامین انرژی مورد نیاز دنیا است، طبیعتا ایران تمام توان خود را برای امنیت آن به كار خواهد گرفت و تمام توان دفاعی ما برای تامین امنیت این منطقه است.»

وی افزوده است: «تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز اقدامی جمعی است و برخی قدرت‌های خارج از این منطقه نمی‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند. این گونه اهداف سیاسی و اقداماتی كه آنها دنبال می‌كنند تهدید‌كننده صلح و ثبات و امنیت خلیج فارس است و به برخی كشورهای غربی كه می‌گویند جمهوری اسلامی می‌خواهد امنیت منطقه را بر هم بزند پاسخ می‌دهیم كه برای ما اولویت اصلی تامین امنیت خلیج فارس است و امنیت آن برای ما بیش از سایر كشورهای مدعی است.»

چندی است که مسئله بستن تنگه هرمز با اظهار نظری که از سوی معاون محمود احمدی‌نژاد مطرح شد، در صدر خبرها قرار گرفته است. پس از این که اتحادیه اروپا اعلام کرد طرحی برای احتمال تحریم نفت ایران در دستور کار دارد، محمد رضا رحیمی گفت اگر چنین کاری انجام شود، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

متعاقب آن تهدیدهایی میان آمریکا و ایران در مورد این مسئله رد و بدل شد و آمریکا گفت در صورتی که چنین کاری انجام شود، نیروهای نظامی آمریکایی به سرعت تنگه را بازخواهند کرد. پس از آن احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفت که ایران نگفته است قصد بستن تنگه هرمز را دارد.

احمد وحیدی گفت: «نگفتيم تنگه هرمز را می‌بنديم؛ مساله اين است که اگر کسی بخواهد امنيت خليج فارس را به خطر اندازد،‌ در آن صورت امنيت آن برای همه به خطر می‌افتد.»

تنگه هرمز نقشی استراتژيک در انتقال انرژی به بازارهای جهانی دارد و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ ميليون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از اين تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.
XS
SM
MD
LG