لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال موریتانی با ایران


تیم ملی فوتبال ایران، سال گذشته و در استادیوم آزادی
تیم ملی فوتبال ایران، سال گذشته و در استادیوم آزادی
روز سه شنبه و در جریان برگزاری ديدار تيم های پرسپوليس و الغرافه در ليگ قهرمانان آسيا، گوينده و همچنين اسکوربورد ورزشگاه، خبر از برگزاری ديدار تيم ملی ايران با موريتانی داده و از تماشاگران خواستند، برای اين بازی دوستانه که ساعت ۱۵:۳۰ روز چهارشنبه برگزار می‌شود به ورزشگاه بيايند.

در حالی که فقط چهار روز به زمان برگزاری ديدار دوستانه ايران و امارات باقی مانده بود، فدراسيون فوتبال اين کشور در اقدامی يکجانبه از لغو اين مسابقه خبر داد.

برای اين بازی دوستانه، اردوی تيم ملی فوتبال ايران تشکيل شده و کارلوس کی روش قصد داشت کيفيت فنی جمعی از نفرات جوان و پشت خط تيم ملی را برای ميادين مهم تر بسنجد.

کميته انتقالی فدراسيون فوتبال امارات با ارسال نامه، علت تصميم خود را سفر محمود احمدی‌نژاد به جزيره ابوموسی در خليج فارس عنوان کرده بود.

با لغو اين مسابقه تيم ملی ايران متضرر می شد، زيرا اين تيم قصد حضور در مرحله نهايی رقابت های گروهی برای راهيابی به جام جهانی را دارد و اين مسابقه را نيز در امتداد برنامه های آماده سازی اش گنجانده بود.

در حالی که امارات در مرحله نخست رقابت های گروهی، با انجام رقابت های ضعيف و با کسب فقط سه امتياز شش مسابقه ای که برگزار کرد، در رده آخر قرار گرفت و از دور مسابقات حذف شد.

در پی انصراف امارات و پس از به بن بست رسيدن گفت و گوی متعاقب آن، اميدی برای جايگزينی يک تيم ديگر وجود نداشت. زيرا فرايند مذاکرات با تيم های مورد نظر، موافقت آن ها، اخذ رواديد و جمع آوری بازيکنان تيم مهمان برای سفر به تهران در خوشبينانه ترين حالت نيز طی سه روز، دور از ذهن به نظر می رسيد.

اما کميته بين الملل فدراسيون فوتبال توانست رضايت تيم ملی فوتبال موريتانی را برای سفر در سريعترين زمان ممکن به تهران جلب کند.

علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال ايران درباره لغو بازی با امارات به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «فدراسيون فوتبال امارات تحت فشار دولت اين کشور بازی با ايران را لغو کرد، اما بايد بدانند که ما نيازی به بازی با آنها نداريم و اين آنها هستند که به بازی با تيم ايران نيازمند هستند.»

موريتانی در رده بندی فيفا رتبه نازلی دارد و در قعر جدول قرار گرفته، اما با توجه به اين که امارات قصد نداشت مقابل ايران از بازيکنان اصلی استفاده کند و «عبدالله مسفر» سرمربی اين تيم تصميم در به ميدان فرستادن جمعی از بازيکنان گمنام را گرفته بود، تيم ملی موريتانی با تمام قوا و ترکيب اصلی، محکی جدی تر از تيم دوم يا سوم امارات خواهد بود.

از طرفی موريتانيايی ها برای تثبيت جايگاهی بهتر در رتبه بندی فيفا، همان طور که نبردی درگيرانه مقابل تيم قدرتمند مصر داشتند، با انگيزه های بالا مقابل ايران به ميدان می آيند. حتی يک مساوی در تهران نيز می تواند آن ها را بيش از ۱۰ پله ارتقا بدهد.

کفاشيان درباره جايگزينی موريتانی به جای امارات گفته است: «اين بازی روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی و پشت درهای بسته برگزار می‌شود، چرا که کی‌روش می‌خواهد بازيکنان دعوت شده به اردوی تيم ملی را مورد آزمايش قرار دهد.»

کی روش: تماشاگران بيايند

به رغم مصاحبه کفاشيان با ايسنا، سرمربی تيم ملی ايران تاکيد کرده است که نه تنها مخالفتی با حضور تماشاگران ندارد، بلکه رسماً از آنها دعوت می کند تا در ورزشگاه آزادی به تماشای ديدار تيم های ملی ايران و موريتانی بنشينند.

کارلوس کی روش گفت: «اين بازی می تواند برای بازيکنانی که در اردو هستند انگيزه ايجاد کند. ما خوب تمرين کرده ايم و در پايان نياز به يک بازی تدارکاتی داشتيم.»

کارلوس کی روش سپس با اشاره به بارندگی های اخير تهران و تغييرات مکرر در محل تمرينات تيم ملی به خاطر آب گرفتگی زمين ها گفت: «شوک بزرگی با بارش تگرگ های دانه درشت به من وارد شد. کلی عکس گرفتم تا اعضای خانواده ام باور کنند تگرگ هايی به اين بزرگی در تهران باريده است.»

کی روش در پاسخ به سوالی درباره بازی با موريتانی گفت: «آنها عملکرد خوبی مقابل مصر داشتند. بازی ما هم مقابل آنها می تواند مثمر ثمر باشد. ما با موريتانی بازی داريم و من از مردم می خواهم که به ورزشگاه بيايند و اين بازی را تماشا کنند. بازيکنان جديدی که قرار است در اين تيم بازی کنند نياز به روحيه و حمايت مردم دارند.»

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به بازی بعدی ايران که مقابل موزامبيک است، شبيه سازی اين بازی با ازبکستان را رد کرد و اردويی که پس از بازی با موزامبيک قرار است در ترکيه برگزار شود را محل بهتری برای بازی با تيم هايی دانست که شبيه به قطر و ازبکستان بازی می کنند.

کی روش گفت: قبل از رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ به همراه تيم ملی پرتغال مقابل اين موزامبيک قرار گرفتم. نيمه نخست اين بازی واقعاً سخت بود و آنها نمايش خوبی داشتند. موزامبيک تيمی خوب و قدرتمند است.

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران که در رقابت های واليبال جام ملت های آسيا نيز نظاره گر قهرمانی ايران بود، روز دوشنبه بازی بسکتبال بين مهرام ايران و الرياضی لبنان را نيز از نزديک تماشا کرد.

او درباره اين مسابقه گفت: «واقعاً عالی بود. خيلی دوست دارم که فوتبال هم همين طور باشد و در بازی های تيم ملی، ورزشگاه آزادی پر از تماشاگر شود. نکته ای که من ياد گرفتم اين است که بچه های بسکتبال و واليبال شما کاملاً جنگنده هستند.اما در فوتبال اين طور نيست. بازيکنان شما بيشتر دوست دارند وقت تلف کنند. در حالی که بايد بجنگند و وقتی داخل زمين می شوند فقط به پيروزی فکر کنند. به عقيده من بازيکنی که اين طرز تفکر را نداشته باشد مريض است.»

ملی پوشان ايران چه کسانی هستند؟

محسن فروزان از تراکتورسازی تبريز، شهاب گردان سنگربان ذوب آهن و حامد لک از صبا قم، دروازه بان هايی هستند که در اردوی اخير تيم ملی حضور دارند و می توانند مقابل موريتانی درون دروازه بايستند.

حسين ماهينی، قاسم دهنوی شجاع خليل زاده، سيامک کوروشی، يعقوب کريمی، اميرحسين صادقی، اکبر صادقی و ابراهيم کريمی در خط دفاعی حضور دارند.

محسن مسلمان، احسان حاج صفی، ميلاد زنيدپور، ميلاد فخرالدينی، قاسم حدادی فر، رضا حقيقی، پيام صادقيان، پژمان نوری و محمدرضا خلعتبری بازيکنان خط ميانی هستند.

محمد غلامی، احمد حسن زاده، آرش افشين، کريم انصاری فرد و محمد قاضی نيز مهاجمانی هستند که می توانند در بازی با حريف آفريقايی تيم ملی فوتبال ايران به ميدان بروند.

تعدادی از اين بازيکنان به ویژه در خط دفاعی برای نخستين بار است که به تيم ملی دعوت می شوند و در پايان بازی مقابل موريتانی، نخستين بازی ملی در کارنامه آنها ثبت خواهد شد.
XS
SM
MD
LG