لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

تلاش برای نمایش مسابقات زنان در تلویزیون ایران


مهمترين عامل محدوديت های ورزشی برای زنان فشار رهبران مذهبی است. (عکس از فارس)
مهمترين عامل محدوديت های ورزشی برای زنان فشار رهبران مذهبی است. (عکس از فارس)

مقامات جمهوری اسلامی ايران در حال بررسی احتمال تغيير مقرراتی هستند که بر مبنای آن تلويزيون دولتی ايران بتواند مسابقات زنان در بازيهای المپيک چين را نمايش دهد.

ورزشکاران زن ايرانی در سال های اخير اجازه يافته اند در برخی مسابقات ورزشی شرکت کنند اما شبکه های تلويزيونی در ايران که دولتی و زير نظر نهاد رهبری قرار دارد، اين مسابقات را به دليل آنچه پوشش نامناسب و غير اسلامی ورزشکاران زن در مسابقات بين المللی می خواند، پخش نمی کند.

اما در آستانه برگزاری مسابقات المپيک در چين، علی اصغر پورمحمدی، مسول برنامه های ورزشی در تلويزيون دولتی ايران گفته است که تلاش خواهد کرد با کسب اجازه ويژه مسابقات بانوان در المپيک پکن را از تلويزيون پخش کنند.

در کاروان ورزشی ۵۳ نفره ايران در رقابت های المپيک، سه ورزشکار زن حضور داد که قرار است در مسابقات پاروزنی ، تيراندازی و تکواند شرکت کنند.

فاطمه سپانجی، کارشناس ورزش در تهران، در اين باره می گويد که رسانه ها در ايران مجبور شده اند اينطور وانمود کنند که گويا در ايران ورزشکار زن وجود ندارد.

بر اساس قوانين ايران، زنان تنها اجازه شرکت در مسابقاتی را دارند که در آن بشود حجاب اسلامی را رعايت کرد، به همين دليل زنان ايرانی نمی توانند در رشته هايی نظير شنا و ژيمناستيک شرکت کنند.

فوتبال ، تيراندازی و پاروزنی، تکواندو، واليبال، بسکتبال، جودو، کاراته، هندبال، بدميمتن، دوچرخه سواری، دو ميدانی و فوتسال (فوتبال داخل سالن) از جمله ورزش هايی است که در ايران زنان اجازه شرکت در رقابت های بين المللی آن ها را دارند.


رامونا لازار ، يکی از اعضای تيم پاروزنی بانوان ايران، چند سال پيش پس از آنکه درجريان مسابقات آسيايی بانکوک، به دليل آنکه با دمپايی در محل اقامت ورزشکاران راه رفته بود، از تيم ملی پاروزنی اخراج شد.

محمود احمدی نژاد رييس جمهور ايران در اوايل دوره رياست جمهوری خود کوشيد اجازه حضور زنان در جايگاه تماشاچيان مسابقات فوتبال را فراهم کند ولی پس از انتقاد و مخالفت شديد گروهی از رهبران مذهبی، اين برنامه را کنار گذاشت.

مهمترين عامل محدوديت های ورزشی برای زنان فشار رهبران مذهبی است. آيت الله علم الهدی يکی از مخالفان ورزش زنان در سخنرانی خود در يکی از نمازجمعه های مشهد گفت شرکت زن درمسابقات ورزشی حرام است.

برخی روحانيون حتی به مواردی مثل سنت پايان مسابقات در ورزش های رزمی، زمانی که داور مرد دست ورزشکار زن پيروز را به نشانه پيروزی بلند می کند، ايراد می گيرند.

و بالاخره مشکل ديگر، مربی مرد برای تيم يا ورزشکاران زن است. موضوعی که هميشه بحث برانگيز بوده است. در چنين حالتی ورزشکاران زن حتی در زمان تمرين در محوطه سرپوشيده نيز بايد تمام موارد حجاب اسلامی را رعايت کنند و مربی مرد نيز در طول آموزش و تمرين بايد فاصله لازم را برای پرهيز از هرگونه تماس فيزيکی رعايت کند.


XS
SM
MD
LG