لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

«ایران به کشورهای تولید کننده سوخت هسته ای پیوست»


رییس جمهوری اسلامی ایران «خبر خوش هسته ای» را اعلام کرد
رییس جمهوری اسلامی ایران «خبر خوش هسته ای» را اعلام کرد

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در جشن ملی روز فناوری هسته ای در تاسیسات اتمی نطنز، اعلام کرد ایران در زمره کشورهای تولید کننده سوخت هسته ای قرار گرفته است.


رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود گفت:«کشورهای عضو معاهده ان پی تی، می توانند ضمن تولید سوخت هسته ای، از تمامی مزایای آن بهره مند شوند و دستیابی ایران به غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی، در خدمت توسعه رفاه، پیشرفت ملت ایران و سایر ملت ها و صلح جهانی قرار خواهد گرفت.»


به گفته وی،« در مقابل این حقوق، تکالیفی نیزمتوجه اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی است وهمه اعضا موظفند انحرافی به سمت تولید سلاح هسته ای پیدا نکنند.»


احمدی نژاد افزود: از تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران گسترده ترین بازرسی ها و نظارت ها به عمل امده است و براساس اعلام مکرر آژانس انرژی اتمی هیچ گونه انحرافی در فعالیت های ما دیده نشده است.


وی، موضوع هسته ای ایران را آزمون تعیین سرنوشت برای عملکرد شورای امنیت توصیف کرد و گفت: تصمیم این شورا نشان می دهد که به چه مقدار به مقرراتی که خودشان وضع کرده اند و راستی و عدالت پایبند هستند.


رییس جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در جشن ملی روز فناوری هسته ای در تاسیسات اتمی نطنز، اعلام کرد ایران در زمره کشورهای تولید کننده سوخت هسته ای قرار گرفته است


پیش از شروع مراسمی که به نام «جشن هسته ای» از آن یاد شده است، رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد که ایران مرحله آزمایشگاهی و پایلوت را پشت سرگذاشته و غنی سازی صنعتی را آغاز کرده است.

منابع خبری در سازمان انرژی اتمی ایران گزارش دادند ورود ایران به مرحله غنی سازی صنعتی، به معنای این است که تمامی ۳۰۰۰ سانتریفوژ ایران به کار افتاده است.


هنوز هیچ منبع خبری، صحت کارکرد تمامی سانتریفوژهای ایران را تایید و یا منتشر نکرده است.


مرکز تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز، مجموعه ای است به مساحت ۱۴۰۰ هکتار که ظرفیت گنجایش حدود ۶۰ هزار سانتریفوژ را دارد.


غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده که در سال گذشته حدود ۲۷۰ تن اورانیوم آماده برای غنی سازی یا UF6 تولید کرده است.


جمهوری اسلامی ایران فقط یک نیروگاه اتمی در اختیار دارد که هنوز شروع به کار نکرده و قرار بوده که سه سال پیش کار خود را آغاز کند.


ایران برای تهیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، قراردادی ۱۰ ساله با روسیه امضا کرده است.


شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۱۷۴۷ ضمن تشدید تحریم های ایران، مدت ۶۰ روز به ایران فرصت داده تا فعالیت های غنی سازی خود را به تعلیق درآورد تا صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت شود.


جمهوری اسلامی ایران در صورت تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر، می تواند ۱۰۰۰ مگاوات برق را وارد چرخه استفاده انرژی ایران کند.


«حالا زمان تفاهم با غرب است»


علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه در مشهد اعلام کرد که ایران امروز چرخه سوخت خود را کامل کرده و اگر غربی ها مایل به تفاهم با ایران هستند، وقت آن امروز است.



لاریجانی: ما آماده مذاکره و تفاهم با کشورهای غربی به منظور رفع نگرانی آنها از ایران هسته ای هستیم.

مذاکره


کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی برای روحانی ها و طلبه ها گفت:«ما آماده مذاکره و تفاهم با کشورهای غربی به منظور رفع نگرانی آنها از ایران هسته ای هستیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر ، علی لاریجانی گفت:«غربی ها بدانند راه رسیدن به تفاهم با ایران در قطعنامه های شورای امنیت نیست و اگر این راه را ادامه دهند، ایران هم واکنش جدی نشان می دهد و ممکن است آینده ان پی تی هم با چالش جدی مواجه شود.»


جمهوری اسلامی ایران، از کشورهای متعهد به معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، ان پی تی، است و هنوز عضو این معاهده محسوب می شود .


آقای لاریجانی درباره نگرانی ها و پرسش هایی که درباره فعالیت های هسته ای ایران مطرح است، گفت:«اگر برای غرب ابهاماتی مانده، به این دلیل است که به ما اجازه ندادند به پرسش های آنها پاسخ دهیم.»


وی ضمن ابراز ناراحتی از تعقیب پرونده فعالیت های هسته ای ایران در شورای امنیت گفت:«بر اساس کدام حقوق بین المللی، کشوری را به خاطر ترس از آینده مجازات می کنند؟ مگر این همه بازدید از مراکز نظامی و هسته ای ما کافی نبوده است؟»


آمریکا و کشورهای غربی، فعالیت های هسته ای ایران را تلاش برای دستیابی به بمب اتمی می دانند و ایران اعلام کرده فعالیت های هسته ای را برای دستیابی به برق دنبال می کند.


وی عقب کشیدن جمهوری اسلامی ایران از فعالیت های هسته ای را رد کرد و گفت:«غربی ها در تامین سوخت کشور، سابقه خرابی دارند و آنها پس از انقلاب، قراردادهای هسته ای خود با ما را لغو کردند، نیروگاه بوشهر را تکمیل نکردند وبا این سوابق، از ما می خواهند به آنها اطمینان کرده و سوخت خود را از آنها بگیریم.»


XS
SM
MD
LG