لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

دعوت به کار از افسران صدام در عراق


نوری المالکی، ازافسران صدام خواست که به ارتش عراق بپيوندند.
نوری المالکی، ازافسران صدام خواست که به ارتش عراق بپيوندند.

نوری المالکی، نخست وزير عراق در کنفرانس کنترل و مقابله با خشونت ها ی فرقه ای و قومی از سربازان و افسران صدام خواست که به ارتش عراق بپيوندند .


نخست وزير عراق درخواست کرد تمامی سربازان و افسران نظامی که در زمان حکومت صدام حسين مشغول خدمت بوده اند، به ارتش ملی عراق پيوسته و بار ديگر به کشور خود خدمت کنند .


پس ازسرنگونی صدام حسين در عراق، تمامی افسران بعثی از ارتش اخراج شدند و افسران عالی رتبه و ارشد نيز متواری شده ويا از عراق خارج شدند .


موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی دولت عراق، پيشتر در گفت و گويی اعلام کرده بود که به زودی تدابيرتازه ای برای مقابله با ناامنی در عراق به اجرا در می آيد .


بسياری از سياستمداران مرتبط با حزب بعث نيز از ساختار سياسی تازه عراق اخراج شده اند که نخست وزير عراق خواهان بازگشت اين افراد به فعاليت سياسی است .


نوری المالکی از پارلمان عراق درخواست کرده قوانين بخشش عمومی و عفو اين افراد را تدوين و برای اجرا به دولت ارايه کند تا اين افراد نيز خود را در آينده و سرنوشت عراق سهيم بدانند.


بسياری از سياستمداران مرتبط با حزب بعث نيز از ساختار سياسی تازه عراق اخراج شده اند که نخست وزير عراق خواهان بازگشت اين افراد به فعاليت سياسی است .

آقای المالکی از جمع زياد شيعيان، سنی ها و کردهايی که در اين کنفرانس حاضر بودند، خواست تا جنگ داخلی را کنار گذاشته و به جای ايجاد ناامنی، در اداره کردن عراق کمک کنند .


نخست وزير عراق برای سربازان بعثی پيش شرط هم گذاشت و از آنان خواست پس از حضور در ارتش، اختلافات را کنار گذاشته و به عراق متحد وفادار باشند .


وی در ادامه گفت برای افراد ارتش در زمان حکومت بعثی، بازنشستگی نيز در نظر گرفته شده و به آنها پرداخت می شود .


اين درخواست از سوی سنی های حاضر در پارلمان عراق مطرح شده که مورد موافقت المالکی هم واقع شده است .


وی در ادامه خبر داد که با نيروهای آمريکايی به توافق رسيده تا با همکاری با نيروهای عراقی، امنيت عراق را به عراقی ها واگذار کند .


المالکی گفت: ما از نيروهای بين المللی حاضر در عراق تشکر می کنيم که برای خلاصی از دست ديکتاتورها به ما کمک می کنند اما انتظار داريم با نيروهای عراقی همکاری کرده و امنيت را به آنها بسپارند .


نيروهای آمريکايی تا به امروز ۳۰۰ هزار سربازعراقی را تعليم داده اند و خود نيز ۱۳۵ هزار نيرو در عراق متمرکز کرده اند .


آمريکا هم از برگزاری کنفرانس کنترل و مقابله با خشونت در عراق استقبال کرده است .


XS
SM
MD
LG