لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

برگزاری کنفرانس کنترل خشونت های فرقه ای درعراق


کنفرانس کنترل خشونت های فزاینده فرقه ای امروز در عراق برگزار می شود.
کنفرانس کنترل خشونت های فزاینده فرقه ای امروز در عراق برگزار می شود.


کنفرانس کنترل خشونت های فزاینده فرقه ای امروز شنبه، در حالی در عراق برگزار می شود که خشونت های فرقه ای و قومی نگرانی ها از بروز جنگ داخلی در عراق را دامن زده است.


خشونت های عراق مسئله اصلی در تصمیم جرج بوش، رییس جمهوری امریکا، برای تغییر استراتژی در عراق است چرا که نمایندگان دموکرات که به تازگی پیروز انتخابات شده اند، خواهان اصلی این تغییر استراتژی هستند.


خبرگزاری رویترز به نقل از گوردون جان درو،سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد نوری المالکی نخست وزیر عراق جمعه گذشته در یک تله کنفرانس نیم ساعته، با جرج بوش رییس جمهورامریکا، مهم ترین طرح های خود را برای کنفرانس امروز شنبه عراق درمیان گذاشته است.


آقای درو گفت نوری المالکی درباره خواسته خود و بسیاری از مردم عراق مبنی بر وجود یک هسته مرکزی متشکل از رهبران سیاسی عراق صحبت کرد که باید برای ثبات عراق و بهبود حاکمیت قانون قدم بردارند.


سخنگوی کاخ سفید همچنین به سخنان مالکی اشاره کرد که درباره تعقیب برخی منابع خشونت از جمله شبه نظامیان و شورشیان سخن گفته که درتامین امنیت برخی مناطق در بغداد موثر بوده است.این در حالی است که مقامات دولت عراق از روند رو به گسترش ناامنی ها ابراز نگرانی کرده اند.


طارق الهاشمی معاون رییس جمهور عراق در گفتگو با تلویزیون الجزیره از نگرانی جرج بوش از خشونت های فرقه ای در عراق سخن گفت. آقای هاشمی که هفته گذشته در واشینگتن با آقای بوش دیدار کرد به نقل از رییس جمهوری امریکا گفت نمیتوان در مقابل چنین وضعیتی دست روی دست گذاشته و شاهد به جان هم افتادن عراقی ها باشیم.


در کنفرانس امروز شنبه در عراق حدود ۲۰۰ تن از چهره های سیاسی کرد، مسلمانان شیعه و سنی از دولت ائتلافی بغداد و همچنین چهره هایی از حزب بعث عراق شرکت دارند.


اعضای حزب بعث از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ در خارج از عراق به سر می برند.


دولت شیعه محور نوری المالکی که هفت ماه پیش بر سر کار آمد، اعلام کرد با گروه های مسلحی که دست آنها به خون مردم عراق آلوده است، مذاکره نمی کند.


سرازیر کردن نیرو به عراق


نیویورک تایمز اعلام کرد ازطراحان نظامی و تحلیلگران مالی کاخ سفید خواسته شده برای افزایش سربازان امریکایی در عراق تا بیش از 20 هزارتن، گزینه هایی را در اختیار جرج بوش رییس جمهوری امریکا قرار دهند.


ا ین درخواست نشان می دهد که گزینه سرازیر کردن موج بزرگ سربازان به عراق به شکل جدی و به عنوان یک استراتژی، مورد مطالعه کاخ سفید است.


حتی این احتمال جدی است که مسوولان کاخ سفید مشغول بررسی این موضوع باشند که این منبع انسانی را از کجا و چگونه تامین کرده و چه بودجه ای برای آن در نظر گیرند.


ویلیام پری وزیر دفاع سابق ایالات متحده امریکا و از اعضای گروه مطالعات عراق نیز روز شنبه گفت اگر جرج بوش نتواند استراتژی امریکا در عراق را تغییر دهد، عراق به باتلاق تبدیل خواهد شد.


XS
SM
MD
LG