لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

انتقاد روسيه از حمله به کنسولگری ايران در عراق


وزارت خارجه روسيه در بيانيه ای اعلام کرد خمله به کنسولگری ایران در اربیل تخطی از «کنوانسيون وين در روابط کنسولی» است
وزارت خارجه روسيه در بيانيه ای اعلام کرد خمله به کنسولگری ایران در اربیل تخطی از «کنوانسيون وين در روابط کنسولی» است

وزارت امورخارجه روسيه ضمن انتقاد شديد از حمله نیروهای ارتش آمريکا به دفتر ايران در اربيل، این حمله را «کاملا غيرقابل قبول» و نقض قوانين و موازين بين المللی ارزيابی کرد.


ميخاييل کامينين سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای اعلام کرد که اين عمل، نقض «کنوانسيون وين در روابط کنسولی» به شمار می آید.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بيانيه وزارت امورخارجه روسیه همچنین تایيد شده است که ارتش آمريکا به «کنسولگری» ايران در اربيل حمله کرده است. این بیانیه افراد دستگير شده را «ديپلمات» خوانده است.


بارزانی حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد


به دنبال حمله نیروهای آمریکایی به کنسولگری ایران در اربیل که پنج شنبه گذشته روی داد، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی اعلام کرد این عمل بدون اطلاع نیروهای دولت اقلیم کردستان عراق انجام شده و این حمله را محکوم کرد.

آمریکا می گوید ایرانیان بازداشت شده در این کنسولگری، با فعالیت هایی که نیروهای عراقی و ائتلاف را هدف قرار می دهند، ارتباط داشته اند. از پنج نفری که در این ارتباط بازداشت شده اند، یک نفر آزاد شده است.


حزب دموکرات کردستان عراق این حمله را محکوم کرده است. دکتر شوکت بامرنی، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق در تهران گفت:« دولت اقلیم کردستان عراق علیه این اقدام نیروهای آمریکایی بیانیه ای صادر کرده است.»

شوکت بامرنی در گفت و گو با رادیو فردا گفت:« یکی از مسایلی که برای ما مهم بود این بود که دولت اقلیم کردستان عراق اصلا از این حمله خبر نداشت. این اتفاق در خاک ما و بدون اطلاع ما انجام شد و مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق این اقدام را محکوم کرد.»


شوکت بامرنی:« ما اطلاعی نداشتیم. هر کسی در اقلیم کردستان عراق کاری انجام دهد که خلاف قانون باشدف چه ایرانی، چه عراقی یا آمریکایی باید دستگیری وی با اطلاع دولت اقلیم کردستان عراق باشد.»


دولت آمریکا اعلام کرده افراد بازداشت شده با فعالیت هایی که نیروهای عراقی و ائتلاف را هدف قرار می دهند، ارتباط نزدیک داشته اند.

شوکت بامرنی، در این باره اظهار بی اطلاعی کرده و می گوید:« ما اطلاعی نداشتیم. هر کسی در اقلیم کردستان عراق کاری انجام دهد که خلاف قانون باشدف چه ایرانی، چه عراقی یا آمریکایی باید دستگیری وی با اطلاع دولت اقلیم کردستان عراق باشد.»

از آزادی خبری نیست


در همین حال شمال رموان، گزارشگر رادیو عراق آزاد در اربیل، به رادیو فردا می گوید :« امروز خبر جدیدی از آزادی دیگر بازداشت شدگان وجود ندارد.»

با این حال شمال رموان، گزارشگر رادیو عراق آزاد در اربیل می گوید نیروهای آمریکایی اعلام کرده اند افراد بازداشت شده دیپلمات نبوده اند.


تصور بسیاری این است که حمله نیروهای آمریکایی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل، نخستین گام در راه پیاده کردن استراتژی جدید آمریکا در عراق است

جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده در سخنرانی چهارشنبه گذشته خود درباره استراتژی جدید آمریکا در عراق، سوریه و ایران را متهم کرد در عراق عملیات خرابکارانه انجام می دهند و مواد لازم برای حمله به نیروهای آمریکا را فراهم می کنند.

شمال رموان گزارشگر رادیو عراق آزاد در اربیل، به رادیو فردا می گوید:« تصور بسیاری این است که حمله نیروهای آمریکایی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل، نخستین گام در راه پیاده کردن استراتژی جدید آمریکا در عراق است.»

از سوی دیگر هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق بازداشت چند ایرانی را در اربیل، موضوعی «آزار دهنده» خواند و گفت برای آزادی آنها با سفارت آمریکا و مفام های نظامی آمریکایی در تماس است.

هوشیار زیباری ساختمان محل بازداشت چند ایرانی را دفتری توصیف کرده که از چند سال پیش برای ارایه خدمات به شهروندان بر پا شده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی دفتر مذکور را سرکنسولگری ایران در اربیل خوانده و گفته است این دفتر با درخواست و هماهنگی مسوولان کردستان عراق برای تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور راه اندازی شده است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، می گوید که دولت جمهوری اسلامی در حال اخذ موافقت های قانونی برای ارتقاء جایگاه این دفتر به سطح کنسولگری بوده است.


XS
SM
MD
LG